×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ارزش‌های سازمانی، با فضای کاری پویا، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده‌اند. از استارت‌آپ‌های کوچک تا بیزنس‌های بزرگ برای خلق یک برند موفق به اهمیت ارزش‌های سازمانی پی برده‌اند.

ارزش‌های سازمانی، مجموعه‌ای از اصول راهنما و باورهای بنیادی هستند که به گروهی از افراد کمک می‌کنند تا با هم به عنوان یک تیم عمل کنند و برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کنند. این ارزش‌ها معمولا به روابط تجاری، ارتباط با مشتری و رشد شرکت مربوط می‌شود.

مثال‌هایی از ارزش‌های سازمانی

لزومی ندارد که ارزش‌های یک سازمان منحصر به فرد باشند.در حقیقت این ارزش‌ها باید همان چیزی باشند که سازمان قصد دارد در خود و کارمندانش ببیند.

چند مثال از ارزش‌های سازمانی عبارتند از:

  • وفاداری
  • صداقت
  • اعتماد
  • ابتکار
  • مسئولیت‌پذیری
  • سادگی
  • توجه
  • ارزش‌محوری

چرا ارزش‌های سازمانی مهم هستند؟

داشتن مجموعه‌ای از ارزش‌ها، تصمیم‌گیری را برای سازمان‌ها آسان‌تر می‌کند، کار تیمی را بهبود می‌بخشد و به کارمندان کمک می‌کند تا با هم همکاری موثرتری داشته باشند. همچنین به انتقال سریع اصول به مشتریان کمک می‌کند و باعث می‌شود کارمندانی با نگرش نزدیک به ارزش‌های سازمان استخدام شوند.

ایجاد یک کسب و کار کمی شبیه ایجاد یک جامعه است؛ اگر می‌خواهید این جامعه مانند یک گروه عمل کند، به یک کد، چشم‌انداز، هویت، اخلاق مشترک و یک فرهنگ سازمانی که افرادی مناسب را انتخاب کند، نیاز دارید.

اگر ارزش‌های جامعه خود را تعیین نکنید و به آن‌ها اهمیت ندهید، ارزش‌های جامعه شما خود به خود شکل می‌گیرند و تکامل می‌یابند و ممکن است این شکل‌گیری طوری باشد که به کسب و کار شما آسیب بزند.

۴ عامل که باعث می‌شود ارزش سازمان موثر باشد

  1. رهبری همراه با چشم‌انداز داشته باشید

چشم‌انداز، یک دیدگاه ایده‌آل از تأثیر یک شرکت بر جهان را توصیف می‌کند. برای مثال چشم‌انداز گروه وطن‌زرین (یکی از گروه‌های صنعتی و موفق در ایران) این است که کسب و کاری جهانی و برندهای جهانی با تعهد به افزایش کیفیت در همه جنبه‌ها، حمایت از پایداری سیاره زمین و توانمندسازی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، ایجاد کند.

ارزش‌های شرکت اصولی هستند که از چشم‌انداز سازمان حمایت می‌کنند: قبل از اینکه بتوانید ارزش‌های موثری برای سازمان تعیین کنید، باید توجه داشته باشید که شرکت شما چه تأثیری می‌تواند بر مردم داشته باشد (حتی اگر این تاثیر، کم باشد) و چشم‌اندازی تعیین کنید که این سناریوی ایده‌آل را در دل خود داشته باشد.

  • ارزش های خود را منحصر به فرد نگه دارید

همه ما ارزش‌هایی مانند «بزرگ فکر کن» یا «کنجکاو باش» را از تعدادی شرکت‌های بزرگ مانند نتفلیکس و آمازون شنیده‌ایم. غیرعادی نیست که شرکت‌های کوچکتر تحت تأثیر آن‌ها قرار بگیرند و در نهایت ارزش‌های تقریباً مشابهی داشته باشند. این موضوع در کل بد نیست، اما ارزش یک سازمان زمانی موثر است که منحصر به سازمان و براساس تجربه سازمان باشد.  استفاده از راه‌حل‌های فراگیر و عالی شاید آسان باشد اما ممکن است روی سازمان شما جواب ندهد.

از ارزش‌های خود استفاده کنید تا مطمئن شوید افرادی را استخدام می‌کنید که طرز تفکرشان نزدیک به ارزش‌های انحصاری سازمان شما باشد.

  • ارزش ها را برای درک راحت‌تر ساده کنید  تا در ذهن بمانند

اگر افراد در سازمان شما نتوانند ارزش‌های سازمان را به خاطر بسپارند، ایجاد مجموعه‌ای عالی از ارزش‌ها فایده چندانی نخواهد داشت.

  • در طول زمان ارزش‌های خود را به روز کنید

 هنگامی که سازمان شما رشد می‌کند، ممکن است ارزش‌هایی که در ابتدا تعیین کرده‌اید با جایی که سازمان شما به آن رسیده است، مرتبط نباشد.

 با به وجود آمدن فرصت‌ها و چالش‌های جدید، ممکن است لازم باشد ارزش‌های خود را به روز کنید.برای مثال با افزایش تعداد کارمندان، پویایی تغییر می‌کند و موضوعات مختلف کم و بیش مهم می‌شوند. با رشد تیم‌تان ارزش‌های شرکت را مجدداً بررسی کنید و از کارمندان فعلی بازخورد بگیرید تا به هدایت این فرآیند کمک کنند.

در ادامه ارزش‌های ۷ سازمان بزرگ را بررسی خواهیم کرد و یک مثال از ارزش‌های یک سازمان بزرگ در ایران خواهیم زد.

گوگل (Google)

گوگل فهرستی از ۱۰ ارزش شرکت به نام «ده چیزی که می‌دانیم درست است» تعیین کرده است:

  • روی کاربر تمرکز کنید و بقیه موارد به دنبال آن خواهد آمد.
  • بهتر است فقط یک کار را واقعاً خوب انجام دهید.
  • سریع بودن بهتر از کند بودن است.
  • دموکراسی در وب کار می‌کند.
  • برای نیاز به پاسخ لازم نیست پشت میز خود باشید.
  • شما می‌توانید بدون انجام کارهای بد پول در بیاورید.
  • همیشه در بیرون اطلاعات بیشتری وجود دارد.
  • نیاز به اطلاعات از همه مرزها می گذرد.
  • بدون کت و شلوار هم می‌توانید جدی باشید.
  • فقط عالی بودن، به اندازه کافی خوب نیست.

آمازون (Amazon)

آمازون فهرستی از ۱۴ اصل رهبری را که بر تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد، تعریف می‌کند:

  • مشتری‌محوری
  • مالکیت
  • اختراع و ساده‌سازی
  • رهبران آمازون درست می گویند، نه همیشه، اما بیشتر اوقات
  • یاد بگیرید و کنجکاو باشید
  • بهترین‌ها را استخدام کنید و توسعه دهید
  • بر بالاترین استانداردها پافشاری کنید
  • بزرگ فکر کن
  • تعصب برای اقدام
  • صرفه جویی
  • کسب اعتماد
  • شیرجه رفتن در عمق
  • محکم باشید، مخالفت کنید و متعهد باشید
  • ارائه نتایج

اوبر (Uber)

 در اوبر، ارزش‌های شرکت «هنجارهای فرهنگی» نامیده می‌شوند:

  • جهانی هستیم، محلی زندگی می‌کنیم
  • ما مشتری محور هستیم
  • ما تفاوت‌ها را جشن می‌گیریم
  • ما کار درست را انجام می‌دهیم
  • ما مانند مالکان رفتار می کنیم
  • ما استقامت می‌کنیم
  • ما به ایده‌ها بیش از سلسله مراتب اهمیت می‌دهیم
  • ما شرط‌بندی‌های جسورانه بزرگی انجام می‌دهیم

نایک (Nike)

نایک از یک ماموریت ساده «برای هر ورزشکاری در جهان الهام و نوآوری بیاورید * اگر بدن دارید، یک ورزشکار هستید.» در کنار فهرست کوتاهی از ارزش‌ها استفاده می‌کند:

  • ما شجاعت طراحی آینده ورزش را داریم
  • تیمی قدرتمند، متنوع و فراگیر
  • ·          جهان جامعه ماست
  • ·          آینده‌ای پایدار برای هر ورزشکار

نتفلیکس (Netflix)

نتفلیکس ارزش‌های شرکت خود را حول فلسفه اصلی «افراد، برتر از فرآیندها هستند.» تعریف می‌کند:

  • داوری
  • ارتباط
  • کنجکاوی
  • شجاعت
  • شور
  • از خود گذشتگی
  • نوآوری
  • عضوی از یک گروه
  • تمامیت
  • تأثیر

اپل (Apple)

 اپل ارزش‌های شرکت خود را در پاورقی هر صفحه از وب سایت خود فهرست می‌کند:

  • دسترسی
  • تحصیلات
  • محیط زیست
  • عضوی از یک گروه و متنوع
  • حریم خصوصی
  • مسئولیت تامین کنندگی

مایکروسافت (Microsoft)

مایکروسافت فهرستی از ۶ ارزش اصلی دارد:

  • نوآوری
  • تنوع
  • عضوی از یک تیم
  • مسئولیت اجتماعی سازمان
  • بشردوستی
  • محیط زیست
  • محاسبات قابل اعتماد

در ایران نیز شرکت‌های بزرگ برای خود، ارزش‌‌های سازمانی تعیین کرده‌اند برای مثال ارزش‌های گروه وطن‌زرین، ۱۰ ارزش هستند که در فهرست زیر آمده است.

  • ما به هر چیزی در اطراف خود و چگونگی بهبود آن علاقه مندیم.
  • ما برای انجام کارهای بزرگ به هم انگیزه می‌دهیم.
  • ما به اصول اخلاقیمان متعهدیم.
  • ما اینجاییم تا نیازهای همکاران و مشتریانمان را برآورده کنیم.
  • ما شکرگزار هرآنچه داریم هستیم.
  • ما فعالانه می‌شنویم و دیگران را به گفتن تشویق می‌کنیم.
  • ما به هم به عنوان یک خانواده احترام می‌گذاریم.
  • ما آنقدر انعطاف داریم تا در زمان نیاز همدیگر را حمایت کنیم.
  • همه ما یک هدف واضح داریم و برای تحقق آن می‌جنگیم.
  • هدف ما این است که در هر کاری که انجام می‌دهیم با هم برنده شویم.

منبع:

https://www.hotjar.com/blog/company-values

*******

درباره گروه وطن‌زرین

گروه صنعتی وطن زرین با چهل سال قدمت با استفاده از آخرین و مجهزترین فناوری‌های روز دنیا تا کنون موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ده‌ها سایت تولیدی و خدماتی، در چهار دسته متنوع کسب و کار شده است.

  • صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG)
  • صنعت آبزی پروری
  • فروش مستقیم
  • صنعت IOT

 حوزه‌های فعالیت ناهمگون، تعدد کسب و کار ، گستره جغرافیایی و توجه به مولفه‌های توسعه پایدار موجب شده تا فرصت‌های مناسبی برای توانمنـدسـازی جامعه، کسب تجربه‌های نو و توسعه توانمندی‌های فردی کارکنان ایجاد شود.

گروه وطن‌زرین مفتخر است که پس از تلاش‌های مداوم تیم رهبـری و کارکنان شـایسته خود، رهبری بازار را در بخش‌های تولید غذای آبزیان و محصولات سلولزی در اختیار دارد و با استفاده از منابع موجود و کارکنان پـرتلاش، در جهت دستیابی به مـوفقیت‌های بیشتر و رسالت جهانی خود در حرکت است.

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از برندهای گروه  وطن‌زرین و دنبال کردن اخبار این گروه به وبسایت https://www.vatanzarin.com/fa/ مراجعه کنید.

روابط عمومی گروه وطن‌زرین: نگار باقری

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۶۴۳۲۹۸   داخلی:۱۰۷

ایمیل: ne.bagheri@vatanzarin.com

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.