×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کارگروه «توثیق نرم‏‌افزار» با هدف حمایت از محصولات نرم‌‏افزاری تشکیل شد

کمیسیون نرم‌‏افزارهای پیشرفته سازمانی سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای استان تهران از تشکیل کارگروهی به منظور فراهم کردن شرایط توثیق نرم‏افزار برای شرکت‏‌های دارای محصول نرم‌‏افزاری خبر داد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، آرامه پژوم مسئول این کارگروه گفت: این فعالیت با هدف حمایت از محصولات نرم‌افزاری که مهم‏ترین سرمایه و دارایی شرکت‏‌های این حوزه محسوب می‏‌شوند، شروع شده است.

او ادامه داد: عدم پذیرش نرم‌افزار در سیستم بانکی کشور به عنوان وثیقه، باعث ضعیف ماندن این بخش مهم از بازار فناوری اطلاعات و عدم توجیه اقتصادی نوآوری‏‌ها و ارتقای ممکن در محصولات آن‏ها شده است.

پژوم با بیان اینکه صنعت نرم‌افزار در ایران از قدرت لازم برای تاثیر بر سیاست‏گذاری‏‌های کلان برخوردار نیست، افزود: در اقتصاد، قدرت حول محور ثروت شکل می‏‌گیرد و این ثروت به دلیل عدم تخصیص سرمایه و پول در شبکه بورس و بانکی کشور برای نرم‌افزار ایجاد نشده است. در این شرایط، بدیهی است که استعدادهای جوان ما ایران را به مقصد اقتصادهائی که ارزش مالکیت فکری در آن‏ها به ثروت منتج می‏‌شوند ترک کنند.

مسئول کارگروه توثیق نرم‌افزار توضیح داد: این کارگروه کار خود را با مطالعات قوانین حوزه و مقالات مربوطه موجود شروع کرده است. بررسی‏‌های اولیه نشان می‏‌دهد که این موضوع در قوانین بانک مرکزی پیش از این لحاظ شده و کارگروه تلاش دارد زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند.

او ادامه داد: گام اول در این مسیر برای شرکت‏‌های دارای محصولات نرم‌افزاری، اخذ سند ثبتی برای نرم‌افزار در بخش مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک است. با داشتن سند ثبتی نرم‌افزار از یک سو و اجرایی کردن قوانین توثیق در شبکه بانکی، چرخه معیوب موجود در این صنعت اصلاح و ارزش حقیقی شرکت‏‌ها و محصولات این حوزه قابل اعتبارسنجی خواهد بود. به تبع آن، امکان جذب پول و سرمایه و اثرگذاری بر سیاست‏‌های کلان میسر می‌شود.

مسئول کارگروه توثیق نرم‌افزار در انتها تاکید کرد: شرکت‏‌ها می‌‏توانند با ورود دارائی‏‌های فکری سنددار خود در صورت‏‌های مالی و امکان افزایش سرمایه و ورود به فرابورس و بورس اوراق بهادار مسیر هموارتری را در راه رشد کسب‌‏وکار خود طی کنند و از قدرت و ثروتی که شایسته آن هستند برخوردار شوند. در این صورت است که کسب‏‌وکارهای حوزه نرم‌افزار می‌‏توانند تصمیمات آگاهانه‌‏تری برای مواجهه با آینده و تغییرات پرشتاب آن اخذ کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.