×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
موافق طرح صیانت: برای فیلترینگ نیازی به قانون نداریم!

در کلاب‌هاوس مشترک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و خبرآنلاین که به میزبانی این خبرگزاری برگزار شد، جمعی از کارشناسان موافق و مخالف طرح صیانت به بیان دیدگاه‌هایشان پرداختند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، احمد کارآمد، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی جهت، که از موافقان طرح طرح صیانت بود، ابتدا به انتقاد از عملکرد مخالفان طرح پرداخت و گفت: نظرات مخالفی که در خصوص طرح صیانت مطرح می‌شود مستند نبوده و عموما در راستای ترساندن مردم از این طرح است. بهتر است مخالفان با توجه به منافع ملی همه مردم صحبت کنند نه این که با ادعای این که اینترنت قطع خواهد شد، مردم را بترسانند. خود مخالفان هم می‌دانند که این طرح هیچ ربطی به قطعی اینترنت ندارد. در هیچ یک از بندهای طرح اسمی از قطعی یا فیلترینگ نیامده است. مخالفان طرح صیانت علی‌رغم این که اعلام می‌کنند موافق با کلیت موضوع قانون‌گذاری برای فضای مجازی هستند، اما هیچ طرح جایگزینی برای آن پیشنهاد نمی‌کنند.

او در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی برای بستن یک طرح هیچ نیازی به تصویب قانون ندارد و اگر نخواهد مردم در یک پلتفرم باشند، به‌راحتی می‌تواند آن را از دسترس خارج کند. همین الان که این طرح تصویب نشده هم محدودیت‌هایی بر اینستاگرام، کلاب‌هاوس و… اعمال می‌شود. بنابراین قصد جمهوری اسلامی از این طرح تعطیل کردن اینترنت نیست. این یک واقعیت است که مسئولان جمهوری اسلامی در رابطه با فضای مجازی یک بی‌کفایتی کامل را به نمایش گذاشته‌اند، در غیر این صورت رهبری انقلاب بارها از وضعیت فضای مجازی گلایه نمی‌کردند و از هشت مطالبه‌شان از مجلس انقلابی پنجمین مورد مدیریت فضای مجازی و قانون‌گذاری در این زمینه نبود.

کارآمد معتقد است که حاکمیت در طرح صیانت برای نخستین بار نگاه خود به فضای مجازی را تغییر داده است: به گفته طراحان و نمایندگان، جمهوری اسلامی در این طرح برای اولین بار نگاه تهدیدآمیز خود به فضای مجازی را به نگاه فرصت‌محور تبدیل کرده است. قانون قبلی مربوط به فضای مجازی که داشتیم، قانون جرایم رایانه‌ای بوده که نشان می‌دهد از بدو ورود ما به این حوزه، بحث بستن و جرم‌انگاری مطرح بوده است. طبیعتا در آن فضا امکان رشدی وجود نداشته که به وضعیت اسفبار امروز رسیده‌ایم که به‌راحتی با افکار عمومی ایران بازی می‌شود و هیچکس هم پاسخگو نیست. برای اولین بار است که قانونی نوشته شده تا کسب‌وکارهای نوین حساب کار خود را بدانند. با این طرح قرار است این فضا از اظهارنظرهای سلیقه‌ای خالی شود تا مردم مقررات را بدانند.

مدیر مسئول سایت جهت همچنین به دفاع از هشتادوپنجی شدن این طرح در مجلس پرداخت و گفت: من به‌عنوان مدافع این طرح هم آن را خالی از ایراد نمی‌بینم و اصل هشتادوپنجی شدن این طرح باعث می‌شود امکان اصلاح و تغییر آن وجود داشته باشد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که نمایندگان شنوای نظرات مختلف هستند و می‌خواهند بیشتر و بهتر روی آن کار کنند. اگر نماینده‌ای می‌گوید حتی با وجود مخالفت یک میلیون نفر هم این طرح تصویب خواهد شد، اشاره به فرمایش رهبری داشت که فرموده بودند به حواشی و فضای شبکه‌های اجتماعی کار نداشته باشید و کاری را که می‌دانید درست است، انجام دهید.

طرح صیانت آینده‌ی فضای مجازی را ساماندهی می‌کند و نسبت به گذشته ساکت است

در بخش دیگری از این نشست، سید عباس مرادی، مدیر کل نظارت و ارزیابی فناوری مرکز ملی فضای مجازی و از طراحان این طرح، به دفاع از طرح صیانت پرداخت.

مرادی در ابتدا گفت: امشب قصد دارم خیانت‌ها و ظلم‌هایی را که با نگارش این طرح به اقتصاد دیجیتال و کسب‌کارهای اینترنتی کرده‌ام بیان کنم و از خبرنگاران خواهش می‌کنم اعترافات دیرهنگام من، به‌عنوان نویسنده این طرح را حتما منعکس کنند و پوشش دهند. می‌خواهم به ۹ جنایت و خیانت طرح تنظیم مقررات اعتراف کنم و در نهایت این نتیجه را بگیرم که این طرح تاثیرات بسیار عمیقی بر حوزه اقتصاد دیجیتال خواهد گذاشت.

مرادی با بیان و کلماتی کنایه‌آمیز گفت: اولین ضربه‌ای که این طرح به حوزه دیجیتال می‌زند تعیین یک مسئول برای هریک از خدمات فضای مجازی و مشخص کردن محدوده وظایف و اختیارات اوست. دومین خیانت در حق کسب‌وکارها تبصره سه ماده یک است که می‌گوید دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که فقط و صرفا از طریق تنظیمگر هر خدمت با بخش خصوصی ارتباط برقرار کنند. خیانت سوم لزوم کمک بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد به نهادهای تنظیم‌گر برای تدوین و تصویب قوانین و مقررات است. ظلم چهارم این طرح موظف کردن دستگاه‌های مسئول به چاپ مقررات خود در روزنامه‌های رسمی است و فقط مقررات منتشرشده در روزنامه‌ها ضمانت اجرایی دارد.

او پنج مزیت دیگر این طرح را چنین تشریح کرد: خیانت پنجم ما این است که فرایند دریافت مجوز را صرفا از طریق g4b.ir امکان‌پذیر می‌کنیم و نیازی به مراجعه به وزارتخانه‌ها و نهادهای متعدد نیست. مورد ششم این است که مصوبه پیش از ابلاغ توسط مرکز ملی فضای مجازی و بعد از ابلاغ توسط دیوان عدالت اداری می‌تواند لغو شود که این مساله باعث جلوگیری از تداوم تکرار مصوباتی مانند اینماد می‌شود. خیانت هفتم و نابخشودنی ما این است که تنظیمگران را موظف کرده‌ایم در برخورد با متخلفان در وهله اول اخطار دهند و تنبیه در نظر گرفته شده برای این متخلفان پله‌پله شدیدتر شود، نه مثل رویه معمول که تنظیمگران پس از وقوع تخلف بلافاصله اقدام به فیلترینگ می‌کنند. ظلم هشتم موظف کردن نهادهای تنظیمگر به هماهنگی خود با یک نهاد بالادستی است تا در مدیریت فضای مجازی همگرایی ایجاد شود. ظلم نهم تعیین کمیسیون عالی تنظیم مقررات به‌عنوان نهاد حل اختلاف بین تنظیمگران است.

این طراح طرح صیانت در پایان بیان این نکات افزود: این موارد، ۹ خنجری است که طرح تنظیم مقررات به گرده اقتصاد دیجیتال کشور می‌زند و امیدوارم این صحبت‌های من توسط رسانه‌ها وایرال شود تا مردم بفهمند ما نویسندگان این طرح چه نگاه خبیثانه‌ای به اقتصاد دیجیتال داریم و چقدر در فکر تخریب، تنبیه و مهاجرت کشور هستیم و کمر همت به نابود کردن کشور بسته‌ایم.

مرادی درباره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح گفت: در حال حاضر تنها قانون موجود برای فضای مجازی قانون جرایم رایانه‌ای است که در موارد بروز تخلف تنها راهکاری که پیش پای نهادهای تنظیمگر می‌گذارد، بستن و مسدود کردن متخلفان است. در حال حاضر اقتصاد دیجیتال ما در چنین فضایی شکل گرفته که باید سامان‌دهی شود. مساله این است که برای ساماندهی این فضا باید ظرفیت‌های داخلی خاصی وجود داشته باشد. این طرح نسبت به گذشته ساکت است و آینده را مد نظر قرار می‌دهد و می‌خواهد از الان به بعد را سامان‌دهی کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.