×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مشکلات شرکت‌ها با بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای | اولین توصیه: موضوع قراردادها را یکی از ۳۰ مورد بخشنامه‌ تعریف کنید

عضو هیأت مدیره‌ی نصر تهران ضمن تشریح مفادی از بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران و انتقاد به سازمان تأمین اجتماعی، توصیه‌هایی کاربردی به شرکت‌ها ارائه کرد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مازیار نوربخش، عضو هیأت مدیره‌ی این سازمان با بیان اینکه موضوع تأمین اجتماعی یکی از مسائلی است که همواره شرکت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند بیان کرد، با توجه به بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران که در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ابلاغ شد، علی رغم اینکه انتظار می‌رفت مسائل شرکت‌ها و پیمانکاران کمتر شود، این مشکلات تشدید شد.

او ادامه داد: ابلاغ این بخشنامه‌ زنجیره‌ای از مشکلات را به وجود آورده. مهم‌ترین موضوع این است که کارشناسان خود شعب سازمان تأمین اجتماعی، تسلط کافی در مورد مفاد این بخشنامه ندارند. به عنوان مثال شعب سازمان تامین اجتماعی بر روی اکثر قراردادهایی که حتی مطابق بخشنامه تکلیف آنها مشخص است به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند و ضرایب نامربوطی لحاظ می‌کند. برای همین شرکت‌ها مجبور می‌شوند مبالغ مشخص شده را نزد این سازمان سپرده کنند و در هیات‌های بدوی و تجدید نظر که معمولاً زمان آنها بسیار طولانی است به دفاع پرداخته و مفاصای خود را بعد از گذشت زمان طولانی اخذ کنند.

او در توضیحات بیشتری گفت: این موضوع مشکلات زیادی را در نقدینگی شرکت‌ها ایجاد می‌کند. زیرا علاوه بر مبلغ سپرده شده مبلغی از قرارداد که نزد مشتری بلوکه می‌شود را نیز نمی‌توانند دریافت کنند. هچنین پس گرفتن سپرده بعد از رأی هیات‌ها نیز پروسه‌ای طولانی دارد.

نوربخش ادامه داد: تلاش ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران این است که به اعضا آموزش دهیم چگونه می‌توانند از مفاد این بخشنامه استفاده‌ی درستی کنند و مطابق با آن مبالغ بیمه را پرداخت کنند.

او ضمن انتقاد از تامین اجتماعی افزود: این سازمان در تهیه‌ و تصحیح مفاد این بخشنامه از نهادها و سازمان‌هایی از جمله نظام صنفی رایانه‌ای مشورت نگرفته است. به عنوان مثال بند ۱۶ بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای که به قراردادهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات مربوط است، ۳۰ موضوع را درنظر گرفته است. اما در این بین خلاءهایی وجود دارد و حداقل ۵ مورد در این میان بلاتکلیف مانده است.

نوربخش ادامه داد: مثلا در این بند در مورد اجاره‌ی تجهیزات و لایسنس نرم‌افزار هیچ حرفی به میان نیست. یا در مورد تجهیزات سخت‌افزاری بلاتکلیف است و تنها به نصب و راه‌اندازی شبکه اشاره شده است و سایر موضوعات به درستی مطرح نشده است. در همین راستا برای حل این مشکلات در نصر تهران پیگیریهای متعددی با سازمان تامین اجتماعی داشتیم تا این مشکلات را طرح کنیم و اصلاحات مورد نیاز انجام شود.

نوربخش افزود: موضوع دیگر مشکلات شرکت‌ها در حساب‌رسی بیمه است و برای رفع این مشکل قرار است به زودی کارشناسی خبره در محل دبیرخانه‌ی نصر تهران مستقر شود و به شرکتها مشاوره داده و به پرسش‌های همکارانمان پاسخ دهد. به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد و شرکت‌های عضو می‌توانند با انجام هماهنگی و گرفتن وقت قبلی از این امکان استفاده کنند. گاهی نداشتن آگاهی و کمبود مدارک ارسالی برخی از شرکت‌ها برای سازمان تأمین اجتماعی، هزینه‌های گزافی در حسابرسی برای آنها در پی خواهد داشت و اگر در این زمینه مشاوره‌ی درستی دریافت کنند، با درصد خطاپذیری کمتری مواجه خواهند شد.

توصیه‌ی مهم به شرکت‌ها

عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تأکید براینکه ضروری است شرکت‌ها به مفاد بخشنامه‌ی تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مسلط باشند، گفت: در پیوست این بخشنامه ۳۰ مورد عنوان شده است و توصیه‌ی اکید من به همکاران محترم این است که حتما موضوع قراردادهایشان را در قالب یکی از این ۳۰ مورد تعریف کنند تا مفاصا حساب صفر دریافت کنند.

او ادامه داد: درست است که در این ۳۰ مورد عنوان شده هم مشکلات و کسری‌هایی وجود دارد و نیاز به اصلاحاتی هست، اما هرچقدر شرکت‌ها با کارفرماهایشان توافق کنند و قراردادهایشان در قالب یکی از این ۳۰ مورد تنظیم شود، کار برای کارفرماها بسیار راحت‌تر خواهد شد و در شعب تأمین اجتماعی با مشکل کمتری مفاصا حساب دریافت خواهند کرد.

دومین توصیه‌ی او به شرکت‌ها این است که بنابر حوزه‌ی فعالیت، تکلیف قانونی خودشان را خوب بدانند: به عنوان مثال در بند ۵۳ این بخشنامه در مورد قراردادهای خرید و فروش که موضوع آنها در لیست ۳۰ تایی وجود ندارد اشاره شده که ۸ درصد از کارکرد برای عملیات بازرگانی، برگزاری مناقصه، بازاریابی و … منظور می شود و از آن به ماخذ ۱۵ درصد حق بیمه محاسبه می شود که حدود ۱٫۲ تا ۱٫۳ درصد مبلغ قرارداد می شود. درست است که تا پیش از این چنین چیزی نبوده اما در حال حاضر قانون این چنین ابلاغ شده و شرکت‌ها باید این هزینه را در محاسباتشان در نظر بگیرند تا انشالله اصلاحات لازم انجام شود.

او با بیان اینکه طی برگزاری نشست‌هایی میان نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی، اصلاحات مورد نظر عقلانی و قانونی این بخشنامه مرتفع خواهد شد ابراز امیدواری کرد که انجام این نشست‌های مشترک از سوی سازمان تأمین اجتماعی تسریع شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.