×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
صادرات در دولت سیزدهم جان می‌گیرد؟

به گزارش کیوسک خبر، ۲۹مهر ماه ۲۴سال پیش به عنوان روز ملی صادرات نامگذاری شد و از همان سال تاکنون، صادرکنندگان در این روز با تکرار مکررات و گاهی دغدغه‌های جدید؛ به بیان مسائل و مشکلات فعالیت‌های صادراتی خود می‌پردازند و مسئولان نیز از اهمیت صادرات و جنبه‌های حمایتی می‌گویند!

اگرچه تعیین یک روز از روزهای سال برای صنعت، معدن یا صادرات ضمن ترویج فرهنگ این بخش از اقتصاد در میان جامعه به نوعی قدردانی از تلاش فعالان اقتصادی هم تلقی می‌شود اما نباید این روزها را صرفا به شکل نمادین برگزار کرد و گره‌ای از کار فعال اقتصادی نگشاییم. در همین باره آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، به تازگی در جمع صادرکنندگان به مناسب روز ملی صادرات اظهارکرد: از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همه مسئولان در دولت می‌خواهم به گونه‌ای عمل کنند که صادرکنندگان در عمل آثار حمایت دولت را ببینند و وقتی سال بعد گرد هم آمدیم، بتوانیم اتفاقات مثبتی را که در عرصه صادرات کشور رخ داده، با هم مرور کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی صادرات غیرنفتی کشور نیز روز پنجشنبه گذشته در برنامه گفت وگوی ویزه خبری، اعلام کرد: پارسال، تجارت خارجی ما حدود ۳۸ میلیارد دلار بود که امسال به ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد و در افق ۴ سال آینده به حداقل ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین در حاشیه دیدار صادرکنندگان با رئیس جمهور که روز پنجشنبه برگزار شد، وزیر صمت اظهار کرد: وزارت صمت در این مدت ۲ ماهه از آغاز کار دولت سیزدهم، ۲۵ تا ۲۶ مورد از مقررات زائد را شناسایی کرده که یکی از آنها استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات بود که برطرف شد.

قوانین زائد و مقررات دست و پاگیر بخش مهمی است که صادرکنندگان همیشه نسبت به آن نقد داشته و دارند که باید دید با عزم جدی که در دولت سیزدهم وجود دارد، آیا شاهد بهبود صادرات غیرنفتی و دمیدن جان تازه در کالبد صادراتی کشور خواهیم بود؟

در این میان، ایبِنا نیز به بهانه روز ملی صادرات که هنوز مراسم رسمی آن برگزار نشده است، با دو صادرکننده نمونه و ممتاز کشوری درباره دغدغه‌های کنونی صادرات گفت‌وگویی داشت و از آنها درباره معضلات صادراتی کشور در شرایط کنونی پرسید که در ادامه می‌خوانید:

معضل بازگشت ارز حاصل از صادرات

محسن احتشام/ صادرکننده زعفران کشور: نخستین دغدغه اصلی صادرکنندگان در شرایط کنونی، بازگشت ارز حاصل از صادرات است که در برخی کشورها به آسانی صورت می‌گیرد اما در برخی دیگر از کشورها به دلیل قوانین و مقررات آنها ، سخت است. دغدغه مهم بعدی بالا بودن هزینه‌‎های حمل و نقل و سومین مورد نیز کمبود سرمایه در گردش است که مشکلات بسیاری را برای صادرکننده به همراه دارد. در ایران اگرچه ظرفیت افزایش صادرات غیرنفتی و توان تولید کالاهای مورد نیاز صادراتی را داریم اما نیاز به زیرساخت داریم که یکی از زیرساخت های مهم در این حوزه، توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با دنیاست. با توجه به تنوع و فراوانی محصولات در ایران ظرفیت صادرات غیرنفتی می تواند دوبرابر میزان فعلی شود اما باید زیرساخت ها و شرایط لازم نیز فراهم باشد.

در راستای تخصصی شدن و افزایش کارایی و اثربخشی فرآیند صادرات غیرنفتی، پیشنهاد ما صادرکنندگان این است که سازمان توسعه تجارت ایران تقویت شود و به معنای واقعی متولی اصلی صادرات باشد تا صادرکنندگان با یک سازمان واحد در ارتباط باشند. در نتیجه اختیارات اصل ۱۳۶ قانون اساسی به شورایعالی صادرات به عنوان فرمانده واحد صادرات غیرنفتی تفویض شود.

نکته دیگر اینکه متاسفانه استراتژی مدونی برای حضور در بازارهای جهانی و نمایشگاه های بزرگ دنیا نداریم و در بازاریابی و برندسازی عملکرد بسیار ضعیفی داریم که امیدواریم سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها نیز دارای برنامه استراتژیک برای حضور موثرتر در بازارهای جهانی داشته باشند.

تفاوت نرخ ارز نیما و بازار آزاد

محمدامین حاج کاظمیان / صادرکننده خشکبار: با شرایط و سازکار حمل و نقلی ما در کشور دوبرابر شدن صادرات غیرنفتی تا پایان دولت سیزدهم غیرممکن است مگر اینکه دولت فورا بر زیرساخت های حمل و نقل کشور تمرکز و سرمایه گذاری کند که اگر امروز تصمیم لازم را بگیرد شاید در دوره دوم آقای رئیسی اتفاق خاصی رقم بخورد.

در حال حاضر صادرکنندگان با دوچالش بزرگ مواجه هستند؛ نخست تفاوت فاحش نرخ ارز نیمایی با نرخ واقعی ارز در بازار آزاد است. این تفاوت نرخ حدود ۲۰درصدی، صادرکنندگان واقعی را از دور رقابت خارج می کند و بزرگترین اشتباه دولت این است که سیاست های اشتباه ارزی سال های گذشته را تکرار می کند. اگر دولت سیزدهم به دنبال روان سازی و تسهیل مسیر صادرات است باید به صادرکننده اعتماد کند و به صادرکنندگان غیرنفتی و صادرکنندگانی که وابستگی به دولت یا سرمایه های نفتی و پتروشیمی وگازی ندارند، اجازه دهد که ارز حاصل از صادرات خود را در شرایط درست و منصفانه در بازار ارز واگذار کنند نه اینکه با صادرکنندگان نفت و پتروشیمی در یک تراز قرار بگیرند و آنها هم مجبور باشند ارز خود را در سامانه نیما به قیمت دستوری نیما عرضه کنند. در حال حاضر در یک لوپ اشتباه قرار داریم چرا که هزینه های ما براساس قیمت بازار آزاد محاسبه می شود در حالی که باید ارز حاصل از صادرات خود را با رقمی پایین تر و قیمت دستوری در سامانه نیما عرضه کنیم.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایبِنا،چالش بزرگ دوم برای صادرکنندگان کشور، هزینه های حمل و نقل بین المللی و ترانزیت ما بسیار فاحش افزایش پیدا کرده است چرا که زیرساخت لازم را نداشته و نداریم که البته تحریم ها نیز در این میان بی تاثیر نیست.