×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تهران، میزبان بیشترین واحد فعال صنعتی

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار تا پایان دی ماه سال گذشته در مجموع ۷۱ هزار و ۵۴۰ واحد فعال با اشتغال بیش از دو میلیون و ۴۹۰ هزار نفر در گروه‌های مختلف صنعتی و معدنی در کشور فعالیت می‌کنند.
تعداد واحدهای فعال در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ هزار و ۹۲۱ واحد با اشتغال بیش از دو میلیون و ۴۱۳ هزار نفر بوده است. بنابراین تعداد این واحدها نسبت به سال قبل حدود ۰.۸ درصد افزایش داشته است.
بیشترین واحدهای فعال در گروه “سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی” است که ۱۵ هزار و ۳۱۴ واحد در آن وجود دارد. همچنین گروه “محصولات غذایی و آشامیدنی” و گروه “محصولات از لاستیک و پلاستیک” با فعالیت ۸۲۶۶ و ۷۲۷۶ واحد در رده دوم و سوم قرار می‌گیرند و به طور کلی نزدیک به نیمی از کل واحدهای فعال در سه گروه یاد شده فعالیت می‌کنند. در این سه گروه به ترتیب حدود ۳۷۴ هزار، ۳۶۱ هزار و ۱۷۲ هزار نفر مشغول به کار هستند.
گروه‌هایی که کمترین واحد فعال را دارند نیز شامل “جمع‌آوری، تصفیه و توزیع آب” با دو واحد، “تولید انرژی” با ۱۲ واحد و “فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه” با ۱۹ واحد است که به ترتیب ۲۸، ۱۶۲ و ۳۹۵ نفر در آن‌ها شاغل هستند و کمترین میزان اشتغال را در بخش‌های مختلف دارند.
کدام استان‌ها بیشترین واحد فعال را دارند؟
تهران، اصفهان و خراسان رضوی تا پایان دی ماه به ترتیب ۸۹۴۸، ۸۷۰۱ و ‌ ۵۵۰۵ واحد فعال داشتند که بیشترین تعداد واحد در بین استان‌ها است و اشتغال این استان‌ها در واحدهای فعال صنعتی و معدنی نیز به ترتیب بیش از ۴۱۴ هزار نفر، ۲۷۶ هزار و ۲۰۶ هزار نفر است. کمترین واحد فعال در بین استان‌ها به خراسان شمالی، ایلام و خراسان جنوبی اختصاص دارد که فقط ۳۳۸، ۴۸۸ و ۵۱۰ واحد فعال در آن‌ها جای گرفته است.
وضعیت مناطق آزاد
در این میان از بین کل  واحدهای فعال، فقط ۲۰۱۶ واحد، معادل حدود ۲.۸ درصد کل واحدهای فعال در کشور، در هشت منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال است. منطقه آزاد کیش با ۶۱ واحد فعال، ماکو با ۱۶۱ و قشم با ۱۶۵ واحد کمترین واحد فعال را در بین مناطق آزاد دارند که به ترتیب ۲۰۹۲، ۴۶۵۸ و ۶۲۵۲ نفر در آن‌ها مشغول هستند.
همچنین تا پایان دی سال گذشته ۱۷۴ واحد فعال صنعتی در منطقه آزاد چابهار، ۱۸۱ واحد در اروند، ۲۳۷ واحد در انزلی، ۳۰۳ واحد در ارس و ۷۳۴ واحد در منطقه ویژه اقتصادی مسقر شدند.
مجموع اشتغال تمام ۲۰۱۶ واحدهای فعال صنعتی و معدنی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز ۱۲۶ هزار و ۱۱۲ نفر، یعنی نزدیک به پنج درصد کل اشتغال واحدهای فعال است.
این در حالی است که  مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور،  جذب فناوری های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغالزایی راه اندازی شده‌اند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.