×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تعادل و شفافیت بازار سیمان به مذاق عده ای خوش نیامد

کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی تولیدکنندگان بتن اعلام کرده اند هنوز برای تامین سیمان به دلالان مراجعه می کنند! این موضوع از این جهت جای تعجب دارد که هر هفته بالای یک میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می شود و مشتریان خرد و عمده به راحتی خرید می کنند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از تسنیم، سیمان به عنوان محصولی استراتژیک و با اهمیت در حوزه ساخت و ساز که از عمر این صنعت در کشورمان ۸۷ سال می گذرد، سرانجام پس از سال ها رایزنی در سال ۱۴۰۰ از چنگال سیاست قیمت گذاری دستوری رها شد تا شرکت های تولیدی این بخش، جانی دوباره بگیرند و بتوانند براساس واقعیت های بازار برای تولید و فروش آینده خود برنامه ریزی کنند.

اوایل خردادماه امسال بود که عرضه های مستمر سیمان در بورس کالا آغاز شد و با حمایت وزارت صمت به عنوان متولی بازار این محصول از تولیدکنندگان، پس از چند ماه و در آبان امسال، معاملات گواهی سپرده سیمان نیز برای تامین نیاز مشتریان خرد سیمان در بورس راه اندازی شد تا همه فعالان و مصرف کنندگان این بخش بدون واسطه و به صورت آنلاین بتوانند سیمان موردنیازشان را از انبار کارخانه تولیدی دلخواه خود و بر تابلوی بورس، سفارش دهند. به این ترتیب سیمانی که در تابستان امسال به دلیل قطعی برق واحدهای تولیدی و جولان بی سابقه دلالان به پاکتی بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود، در یک اقدام اصولی و حمایت دولت خیلی سریع در مسیر شفافیت بازار قدم برداشت و چند ماهی است که سیمان در بورس حدود ۲۵ هزار تومان و با احتساب هزینه های مالیات و حمل و نقل، حدود ۳۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. در این میان اما برخی فعالان قدیمی بازار سیمان که همواره مخالف ورود این محصول به بورس بودند و در آغاز این راه یعنی حدود خرداد و تیرماه سال جاری، مدام از تشدید گرانی و دلالی سیمان پس از ورود به بورس سخن می گفتند، پس از آرامش و تعادل بازار به حاشیه رفتند اما هر ازگاهی بازهم مواضع قبلی خود را تکرار می کنند! این فعالان بازار که عموما در بخش بتن فعالیت دارند اعلام کرده اند که بازار دلالی سیمان داغ است و ورود این محصول به بورس اشتباه بوده است اما وقتی آمار و ارقام بازار را نگاه می کنیم و یا حتی شرایط معاملات و قیمت ها را از فعالان بازار جویا می شویم، خبری از شرایط نابسامانی بازار سیمان نیست و به نظر همه چیز در سایه شفافیت و تمرکز معاملات در بورس، آرام گرفته است.

اظهار نظری قابل تامل!
مصرف کنندگان سیمان، امروز این محصول را ارزان تر و راحت تر از گذشته می خرند، از کیفیت محصول به دلیل عرضه در بورس، اطمینان دارند و دیگر نیازی به مراجعه آن ها به دلالان نیست؛ پس اصرار فعالان صنعت بتن بر مواضع قبلیشان چیست؟

در همین زمینه شاهین ظهوری رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی البرز اعلام کرده است که به دلیل عرضه سیمان در بورس، تولیدکنندگان بتن عمدتاً از طریق واسطه‌ها سیمان مورد نیاز کارخانه‌های خود را تامین می‌کنند! اظهار نظری قابل تامل که با توجه به عرضه هفتگی بالای یک میلیون تن سیمان در بورس کالا و عدم انجام معامله کل این حجم و قرار گرفتن بیش از ۲۰۰ هزار تن سیمان در سامانه مازاد عرضه بورس کالا، جای تعجب دارد.

بتن سازان به جای دلالان از بورس خرید کنند
حامد نامداری کارشناس بازار سرمایه با ابراز تعجب از اظهارنظر فعالان صنعت بتن به تسنیم گفت: چند ماهی از عرضه های کامل سیمان در بورس کالا با قیمتی بسیار مطلوب برای مصرف کنندگان می گذرد و حتی از آبان ماه نیز معاملات گواهی سپرده سیمان برای خرید با کد سهامداری و آنلاین در بورس فراهم شده است و ما هر هفته شاهد خرید مشتریان خرد و عمده سیمان از بورس هستیم؛ اما اینکه فعالان صنعت بتن چرا هنوز برای تامین سیمان به دلالان مراجعه می کنند واقعا عجیب است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فعالان صنعت بتن با مراجعه به یکی از کارگزاران بورس و یا جستجوی ساده برای آشنایی با چگونگی خرید سیمان از بورس، ظرف چند روز می توانند به جای خرید سیمان گران از بازار، سیمان را با بهترین قیمت از بورس بخرند.

به گفته نامداری، وقتی هر هفته بخشی از عرضه های سیمان در بورس کالا راهی سامانه مچینگ می شود، به معنای عرضه های مطلوب و پرحجم تولیدکنندگان است و هر فردی در سراسر ایران امروز می تواند از بورس کالا سیمان بخرد.

وی اظهار داشت: البته سابقه مقاومت های فعالان بازار بتن برای بورسی شدن سیمان باعث می شود تا سیاست گذاران و کارشناسان هم بدانند که طرح این گونه بحث ها و رسانه ای شدن آن، بیشتر از جنس بهانه و همان اعتقاد نداشتن این افراد به معاملات شفاف است که امیدواریم حالا که بازار به تعادل رسیده و هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از شرایط موجود رضایت دارند، این بخش از فعالان بازار سیمان نیز به بورس بیایند تا پس از مدت کوتاهی به مشتری ثابت تالار اختصاصی سیمان تبدیل شوند.

وی ادامه داد: رونق معاملات سیمان در بورس به قدری بود که از ۳ مهرماه تالار اختصاصی سیمان در بستر معاملات TTS راه‌اندازی شد و کلیه معاملات سیمان در بازار فیزیکی به صورت جداگانه در تالار اختصاصی سیمان و راس ساعت ۱۱:۳۰ عرضه می‌ شود.

به گفته نامداری، همچنین معاملات گواهی سپرده سیمان که در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

او افزود: برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید ۱۰ تا ۱۰۰ تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.