×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت دخانیات در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران که در محل این شرکت برگزار شد و همراه با بازدید از خط تولید محصولات آن بود، سه درخواست کمک به تامین مواد اولیه، کمک به تولید و صادرات محصولات دخانی تولیدی و همچنین کمک به کشت فراسرزمینی توتون را خطاب به فعالان بخش خصوصی مطرح کرد.

کیوسک خبر ـ بیست و ششمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در محل شرکت دخانیات ایران برگزار شد. اعضای این کمیسیون ضمن بازدید از موزه این شرکت و خطوط تولید سیگار در جریان فعالیت‌های تولیدی آن قرار گرفتند. در این جلسه همچنین وضعیت شاخص مدیران خرید، طی گزارشی که بابک ولی‌زاده، مشاور این کمیسیون ارائه کرد نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در ابتدای این نشست به برنامه کمیسیون متبوع خود برای بازدید از صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که در قالب جلسات کمیسیون، بازدیدی از صنایع مختلف داشته باشیم و توانمندی‌های صنایع داخلی را از نزدیک مشاهده کنیم.

علی نقیب با بیان این توضیح که در جلسات کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، نمایندگانی از وزارتخانه‌های اقتصادی حضور می‌یابند، ادامه داد: در این جلسات مطالبات بخش صنعت را مطرح کرده و تحقق این انتظارات را مورد پیگیری قرار می‌دهیم.

ایجاد کلینیک مشاوره خدمات کسب‌وکار در اتاق تهران

در ادامه، هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق تهران، توضیحاتی درباره عملکرد و خط‌مشی این معاونت در رفع مشکلات کسب‌وکارها ارائه کرد و گفت: تمرکز ما بر حوزه‌هایی معطوف است که صاحبان کسب‌وکارها بیشترین چالش‌ها را در آن دارند؛ مانند مالیات یا بیمه تامین اجتماعی. سعی ما این بوده که به سمت ایجاد کلینیک مشاوره خدمات کسب‌وکار حرکت کنیم و به همین سبب، مشاوران زبده‌ای را در حوزه‌های مختلف مورد نیاز کسب‌وکارها و تشکل‌ها به کار گرفته‌ایم.

او با اشاره به اینکه، اصلاح ساختار مالی بنگاه‌ها یکی از مهمترین مسایلی است که این معاونت دنبال می‌کند، ادامه داد: نتایج یک نظرسنجی که از حدود ۲۵۰۰ بنگاه بزرگ و متوسط صورت گرفته است، نشان می‌دهد که این بنگاه‌ها چندان به مدیریت مالی بنگاه خود قائل نیستند و تنها به داشتن یک حسابدار بسنده کرده‌اند. در حالی که مشکلات بنگاه‌ها از همین نقطه آغاز می‌شود.

حاجی‌پور در ادامه از تلاش اتاق برای کمک به احیای واحدهای تولیدی زمین‌گیر‌ یا زیان‌ده خبر داد و گفت: در این بخش ابتدا چالش‌های‌این بنگاه‌ها ریشه‌یابی شده و سپس نسبت به حل این چالش‌ها در حد بضاعت خود اقدام می‌کنیم.

در ادامه این جلسه، حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق تهران گزارشی از همایش مبارزه با فساد که اخیرا توسط اتاق تهران برگزار شد، ارائه کرد و گفت که هدف از برگزاری ۸ دوره از این همایش طی سال‌های گذشته، تبیین ظرفیت‌های کنوانسیون مبارزه با فساد برای مقابله با این پدیده در کشور بوده است.

بخش خصوصی وارد صنعت دخانیات شود

پس از ارائه این توضیحات، مدیرعامل شرکت دخانیات در سخنانی به معرفی این شرکت و عملکرد آن پرداخت. محمد شیخان در ابتدا از ضرورت تعامل با اتاق و استفاده از ظرفیت‌های آن برای توسعه این شرکت سخن گفت و افزود: صنعت دخانیات در جهان حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد و بازیگران عمده آن در جهان تعدادی کمپانی چند ملیتی هستند؛ از جمله کمپانی فلیپ موریس با ۳۹ کارخانه، کمپانی JTA با ۳۵ کارخانه، BAT با ۲۵ کارخانه که سالانه ۵۶۰۰ میلیارد نخ سیگار به فروش می‌رسانند و گردش مالی حاصل از این صنعت در دنیا به ۸۰۶ میلیارد دلار می‌رسد.

او در ادامه با اشاره به آغاز ساخت نخستین واحد تولیدی سیگار با عنوان موسسه انحصار دولتی دخانیات در سال ۱۳۱۳ در ایران گفت که این مجموعه در سال ۱۳۱۶ افتتاح شد و در سال ۱۳۴۷ نیز به شرکت دخانیات تغییر نام پیدا کرد. این مجموعه تولیدی در زمان تاسیس، بزرگ‌ترین کارخانه تولید سیگار خاورمیانه محسوب می‌شد و قرار بوده که بازار منطقه را در اختیار بگیرد.

شیخان در ادامه گفت: در دهه ۱۳۷۰ معادل ۲۰ درصد سهم بازار در اختیار تولید داخل و ۸۰ درصد در اختیار سیگارهای خارجی بود. در دهه ۱۳۸۰ نیز فضایی فراهم شد که شرکت‌های خارجی فعال در حوزه سیگار وارد قلمرو ایران شوند؛ چنانکه در اوایل دهه ۱۳۹۰ دو کمپانیBAT و JTA در ایران اقدام به تاسیس کارخانه کردند که سیگار‌های کنت و وینستون از محصولات این دو شرکت هستند. در این فضا، شرکت دخانیات نیز با ساختار فرسوده و دولتی زمین‌گیر شد در حالی که این دو کمپانی به سرعت در بازار ایران رشد کردند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ادامه داد: مساله ما اکنون این است که چگونه می‌توان فضایی ایجاد کرد که بخش خصوصی ایران از منافع این گردش مالی بهره ببرد و در عین حال، منافع ملی نیز حفظ شود. طی ۱۰ سال گذشته ۲۰ میلیارد نخ به مصرف سیگار در کشور اضافه شده و سن مصرف سیگار از ۲۳ سال به ۱۲ تا ۱۳ سال رسیده است. مصرف سیگار در میان بانوان نیز کمتر از یک درصد بود که اکنون به ۷ درصد رسیده است.

شیخان با اشاره به اینکه صنعت سیگار صنعت پولسازی است، افزود: شرکت‌های خارجی فعال در ایران از چنان نفوذی در حوزه تقنینی کشور برخوردار هستند که مالیات نمی‌پردازند. از این بدتر آن است که در ساختار جدید وزارت صمت، صنعت دخانیات در زیرمجموعه صنایع غذایی قرار گرفته است تا احتمالاً از معافیت‌های این بخش نیز بهره‌مند شوند.

به گفته او، شرکت دخانیات دارای هفت مجتمع تولیدی و سه مرکز تحقیقاتی بوده که هر سه مرکز تحقیقاتی تعطیل شده است. در عین حال این شرکت در همه استان‌ها دفاتر فروش دارد و به طور کلی، این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۳۵ میلیارد نخ سیگار را داراست. شیخان با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌های بحرانی تولید سیگار در کشور، تامین مواد اولیه است، ادامه داد: در یک نخ سیگار بیش از ۱۳۵ ماده اولیه به کار گرفته می‌شود و ۷۰ درصد مواد اولیه سیگار از خارج تامین می‌شود که فعالان بخش خصوصی می‌توانند در تامین این مواد به ما کمک کنند. به همین سبب فهرست مواد اولیه مورد نیاز در اختیار اتاق تهران قرار می‌گیرد تا به اطلاع فعالان بخش خصوصی برساند.

او همچنین خواستار کمک بخش خصوصی به صادرات سیگارهای تولیدی شرکت دخانیات شد و در ادامه گفت: شرکت دخانیات حتی می‌تواند امکان تولید بدون کارخانه را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد. یعنی ما می‌توانیم فضا و امکانات را در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دهیم تا در این مجموعه به تولید سیگار بپردازند و چنانچه فعالیتشان سودآور بود اقدام به تاسیس واحد تولیدی خود کنند.

مدیرعامل شرکت دخانیات در ادامه با اشاره به اینکه این شرکت به دنبال کشت فراسرزمینی توتون است، پیشنهاد کرد که یک کارگروه مشترک میان این شرکت و اتاق تهران برای پیگیری و تعریف پروژه‌های عملیاتی در مواردی که ذکر شد، تشکیل شود که با موافقت اعضای کمیسیون مواجه شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.