×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بحران منابع انسانی در صنعت نرم‌‏افزار | تأکید بر حل چالش‌های موجود در توثیق نرم‌افزار

در نشست مشترک کمیته‌ی راهبری رسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با محمد خوانساری، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، بحران منابع انسانی و توثیق نرم‌‏افزار از دیگر موضوعات مهمی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این نشست سعید امامی، رییس کمیسیون نرم‏‌افزارهای پیشرفته سازمانی با اشاره به بحران منابع انسانی در صنعت نرم‏‌افزار گفت: اکنون مشکل اصلی ما خروج نخبگان از کشور است و بنابراین برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت به برنامه‏‌ریزی جدی در این زمینه نیاز داریم. دروس ارائه شده در دانشگاه‌ها متناسب با شرایط امروز بازار و کاربردی نیست و نیاز است تا این دروس مطابق با شرایط روز صنعت نرم‌افزار و بازار تقاضا به‌‏روزرسانی و اصلاح شوند.

لزوم استفاده از شرایط فعلی جهانی برای توسعه‌ی بازار نرم‌افزار داخل و ضرورت استانداردسازی مشاغل از دیگر موضوعاتی بود که توسط سعید امامی مطرح شد.

او با اشاره به طرح پیشنهادی کمیسیون برای ایجاد یک میلیون شغل افزود: باید پروژه‎ای ملی تعریف کنیم که ابتدا فارغ‏الحصیلان بیکار و جویای کار در حوزه‌ی فناوری اطلاعات شناسایی شده و سپس فرآیند آموزش مهارتی آن‏ها با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برنامه‏ریزی و اجرا شود. برای این منظور نیاز است تا با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بانک اطلاعاتی ایجاد و دسترسی سازمان نظام صنفی رایانه‏ای به آن فراهم شود.

امامی ادامه داد: در این صورت است که می‏توان بر تعداد نیروهای ماهر در حوزه‌ی فناوری اطلاعات کشور افزود و نیاز بازار را مرتفع کرد، بدیهی است که بخشی از این نیروهای آموزش دیده هم مهاجرت خواهند کرد.

در ادامه علیرضا عابدی‏نژاد، عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نصر تهران نیز پیشنهاد کرد تا مشاغل این حوزه شناسایی شوند و متناسب با آن‏ها دوره‌های آموزشی برگزار شود.

در پاسخ به موضوعات طرح شده، خوانساری، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن تأکید بر اهمیت بحران نیروی انسانی و ضرورت حل آن، پیشنهاد تشکیل جلسه‌ای مشترک با سازمان فناوری اطلاعات ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای با محوریت این موضوع را مطرح کرد و گفت که تا یک ماه آینده گزارشی از نتایج به دست آمده ارائه خواهد شد.

همکاری نصر و سازمان فناوری اطلاعات در توثیق نرم‌‏افزار

در بخش دیگری از این نشست، آرامه پژوم، نایب‌رییس کمیسیون نرم‏‌افزارهای پیشرفته سازمانی، ضمن بیان اینکه مهم‏ترین دارایی شرکت‏‌های نرم‌‏افزاری محصولاتی است که طی سال‏‌ها تولید می‏‌کنند، اشاره کرد که این دارایی مهم هیچ‏گاه به رسمیت شناخته نشده و شرکت‌‏ها نمی‏‌توانند آن را جزو دارایی‌‏ها خود محسوب کرده و از مزایای آن استفاده کنند.

او ادامه داد: به همین دلیل کمیسیون نرم‌افزارهای پیشرفته‌ی سازمانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرد کارگروهی را به منظور فراهم کردن شرایط توثیق نرم‌افزار برای شرکت‏‌های دارای محصول نرم‌‏افزاری ایجاد کرده است.

پژوم، مسئول این کارگروه اشاره کرد: صنعت نرم‌افزار در ایران از قدرت لازم برای تاثیر بر سیاست‏گذاری‏‌های کلان برخوردار نیست. چرا که در اقتصاد، قدرت حول محور ثروت شکل می‏گیرد و این ثروت به دلیل عدم تخصیص سرمایه و پول در شبکه بورس و بانکی کشور برای نرم‌افزار ایجاد نشده است. در این شرایط، بدیهی است که استعدادهای جوان ما ایران را به مقصد اقتصادهایی که ارزش مالکیت فکری در آن‏ها به ثروت منتج می‏شوند ترک کنند.

مسئول کارگروه توثیق نرم‏افزار بیان کرد که کارگروه کار خود را با مطالعه‌ی قوانین حوزه و مقالات مرتبط موجود شروع کرده است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این موضوع در قوانین بانک مرکزی پیش از این لحاظ شده و کارگروه تلاش دارد زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند. به همین دلیل مکاتباتی را با شورای هماهنگی بانک‏‌های دولتی برای جاری کردن بخشنامه انجام داده است.

خوانساری در پاسخ به درخواست‌ مطرح شده برای تسهیل فرآیند توثیق نرم‌افزار اعلام کرد که این موضوع به تدوین فرآیند ارزش‏گذاری نیاز داشته و پیشنهاد کرد به عنوان گام اول، کارگروهی متشکل از نمایندگان حقوقی سازمان فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی موضوع تشکیل شود.

اخبار مرتبط با این نشست:

احتمال ورشکستگی حدود ۸۰ درصد از شرکت‌های حوزه‌ی سلامت الکترونیک | اختصاص وام کم‏‌بهره برای متقاضیان گواهی افتا

گزارش تصویری| نشست اعضای کمیته‌ی راهبری رسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار با رییس سازمان فناوری اطلاعات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.