×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
بازار مسکن و مصالح ساختمانی از کنترل خارج شده است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری، در رابطه با طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی گفت: اولویت بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» امروز در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. با توجه به ارزیابی عملکرد حمل و نقل و شهرسازی ومسکن در برنامه پنج ساله، پنجم و ششم توسعه، تجربه ادغام این دو وزارتخانه به هیچ عنوان موفق نبوده چرا که به اهداف خود در حوزه‌های مسکن، شهرسازی و حمل و نقل نرسیدیم؛ در واقع این دو وزارتخانه به جای اینکه تکمیل کننده یک‌دیگر باشند، گاها مانع یک‌دیگر بودند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع به جای اینکه مسکن در کنار موضوعات مربوط به راه و حمل و نقل ارتقا و توسعه پیدا کند، وسعت مسائل حمل و نقلی کشور سایه سنگینی بر روی مسکن انداخت در نتیجه هیچ یک از آنها در تحقق اهداف و انجام ماموریت‌های خود موفق نبودند.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس به مشکلات گسترده مردم در حوزه مسائل شهرسازی اشاره کرد و افزود: مسائلی مانند الحاق محدوده به شهرها، طولانی شدن طرح‌های تفصیلی، تغییر کاربری اراضی و نیز استعلامات و نظرخواهی های مربوط به کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بسیار پیچیده بوده و مردم را دچار سردرگمی کرده است از این رو نسبت به عملکرد و پاسخگویی مجموعه شهرسازی کشور رضایت کافی وجود ندارد.
زمین‌های دولتی به دلیل عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در حال تصرف است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به دلیل عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی، بسیاری از زمین‌های دولتی به روش‌های مختلف در حال تصرف است، تصریح کرد: امروز در اثر بی برنامه‌ بودن و بی توجهی به اصول و استراتژی شهرسازی در سایه ادغام دو وزارتخانه مذکور، حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعت کشورمان در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها سکونت دارند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شهرسازی نیازمند نگاهی کارشناسی و تخصصی است، خاطر نشان کرد: مسکن در شرایط فعلی به وضعیت بحرانی رسیده به نحوی که خانه دار شدن برای اکثر اقشار جامعه و حتی بسیای از افراد شاغل هم به آرزو تبدیل شده است.

رنج ناشی از کمبود سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکونی
وی با بیان اینکه در حالی که سالانه به تولید یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم تولید مسکن چیزی حدود ۳۰۰ هزار واحد بوده که به معنی کمبود سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکونی است، عنوان کرد: برای رفع کمبودها و عقب ماندگی کشور درحوزه ساخت باید ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود و تا زمانی که نتوانیم این کمبودها را جبران کنیم مشکلات حوزه مسکن حل نشده و ادامه دار خواهد بود. از طرفی بر اساس مصوبه جهش تولید و تامین مسکن دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی و پس از ۴ سال، ۴ میلیون واحد مسکونی تولید و به بازار عرضه کند. اما در حال حاضر ۵ ماه از سال گذشته و متاسفانه هنوز این مصوبه به قانون تبدیل نشده است.

ایری با تاکید بر اینکه بازار مسکن و مصالح ساختمانی از کنترل خارج شده است، خاطرنشان کرد: امروز برای تامین زمین با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم از طرفی اتخاذ استراتژی کاهش محدوده های شهری در تهیه طرح های تفصیلی به افزایش قیمت زمین منجر شده است. تمامی این موارد به این دلیل است که وزارتخانه‌ای چابک درحوزه مسکن و شهرسازی نداریم.

طرح تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی بار مالی ندارد
وی با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم و دولت منتخب هر دو با تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی موافق هستند، عنوان کرد: طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی به دلیل نداشتن بار مالی مشکلی برای انتزاع ندارد. همچنین به دلیل عدم همخوانی حوزه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی و عدم امکان رسیدگی مطلوب به هرکدام، نیاز به ایجاد وزارتخانه مجزا احساس می‌شود چرا که حوزه حمل و نقل با دنیایی از موضوعات اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی مواجه بوده که هرکدام مباحث بسیار پیچیده ای دارند که به صورت جدی به آنها پرداخته نشده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: مقایسه تمامی مسائل مذکور موجب شد نمایندگان مجلس تصمیم انقلابی و منطقی برای بررسی با اولویت انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل دو وزارتخانه «وزارت راه و ترابری» و «وزارت مسکن و شهرسازی» بگیرند.