×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اهمیت تامین مالی در بازار سرمایه ونقش نیروی انسانی ماهر در این خصوص

علی بیگ زاده، قائم مقام مدیرعامل و سرپرست معاونت خدمات مالی تامین سرمایه تمدن درخصوص اهمیت تامین مالی شرکت ها اظهار کرد: یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه در همه کشورها تامین مالی است یعنی چنانچه کارکرد بازار سرمایه را تخصیص بهینه منابع در نظر بگیریم در نتیجه تامین مالی یکی از کارکردهای اصلی آن خواهد بود.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی تامین سرمایه تمدن ، دکتر علی بیگ زاده که مهمان برنامه اینستاگرامی مرکزمالی ایران با عنوان” اهمیت تامین مالی و تربیت نیروی انسانی ماهر در بازار سرمایه ” بود در ادامه سخنانش اظهار داشت : در بسیاری از کشورها بازار سرمایه نقش بسزایی در تامین مالی داشته و اصطلاحا به این کشورها بازار محور گفته می شود. در طول سالیان گذشته تامین مالی بنگاه های اقتصادی در ایران عمدتا بر عهده سیستم بانکی بوده و به نوعی می توان ایران را در بحث تامین مالی، کشوری بانک محور تلقی کرد. البته در چند سال اخیر تامین مالی از مسیر بازار سرمایه نیز آغازو مسیر روبه رشدی را طی می کند .

به گفته بیگ زاده دو شکل اصلی تامین مالی از بازار سرمایه وجود دارد که شامل تامین مالی سرمایه ای و بدهی می شود. تامین مالی سرمایه ای بیشتر معطوف به تاسیس شرکت های سهامی عام و افزایش سرمایه است. در موضوع افزایش سرمایه شرکت ها از محل بازار و محل فروش سهام به نوعی تامین مالی انجام می دهند. در بدهی به عنوان شکل دیگری از تامین مالی، شرکت ها عمدتا نسبت به انتشار اوراق اقدام می کنند. اوراقی که در بازار سرمایه کشور منتشر می شود اوراق مالی اسلامی است که بر پایه عقود اسلامی این اوراق منتشر می شود و تقریبا در بازار سرمایه سبد کاملی از این اوراق وجود دارد و برای تمامی اقلام ترازنامه یک نوع اوراق موجود است تا مدیران بتوانند از آن استفاده کرده و برای آنها راهگشا باشد تا علاوه بر بهبود وضعیت شرکت ها، هیچ یک از اقلام ترازنامه قفل نباشد.

وی در تشریح چالش های تامین مالی از مسیر بازار سرمایه گفت: همانگونه که اشاره شد وضعیت کشور ما در سال های گذشته به گونه ای بود که تامین مالی عمدتا بر دوش سیستم بانکی بود اما سیستم بانکی در راه تامین مالی با موضوعاتی مواجه بود چراکه تامین مالی تمامی صنایع کشور کار آسانی نیست. با این همه، همزمان با آغاز تامین مالی از مسیر بازار سرمایه، این نوع تامین مالی نیز با چالش هایی مواجه شد چون بسیاری از مدیران کشور با این شیوه آشنا نبودند و گام اساسی این بود که مدیران آشنا و متقاضی این نوع تامین مالی باشند.

قایم مقام مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه ، نکته مهم دیگر سمت تقاضای این اوراق است ادامه داد: تامین مالی در بازار سرمایه دو سمت دارد یک سمت مدیری قرار دارد که برای شرکت خود نیازمند تامین مالی است و در طرف مقابل سرمایه گذاری وجود دارد که باید این اوراق منتشر شده را خریداری کند و به این شیوه چرخه تامین مالی کامل می شود.

وی یادآور شد: بحث چرخه مالی در کشور اکنون کامل است و در تامین بسیاری از صنایع شاهد هستیم که صندوق هایی وجوه را از مردم جمع آوری کرده و سرمایه گذاران در آنها سرمایه گذاری می کنند و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، خریدار اوراقی هستند که شرکت ها منتشر می کنند. لذا مردم به صورت غیر مستقیم در تامین مالی سهیم هستند.

بیگ زاده در پاسخ به این سوال که آیا تامین مالی از مسیر بازار سرمایه توانسته هم پای نظام بانکی جلو برود؟ گفت: بله؛ آمار و ارقام نشان می دهد در سال گذشته مجموع انتشار اوراق در بازار سرمایه ۱۲۷ هزار میلیارد تومان و افزایش سرمایه ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: بحث تامین مالی در کشور فقط مربوط به بخش خصوصی نیست بلکه بخش دولتی هم از محل اوراق تامین مالی شده است هرچند که سازوکار آن تاحدودی متفاوت است. در دنیا دولت ها بزرگترین بازیگران اوراق با درآمد ثابت هستند.

به گفته سرپرست معاونت خدمات مالی تامین سرمایه تمدن این اعداد بیانگر ان است که بازار سرمایه فرآیند تامین مالی را پر قدرت آغاز کرده است. البته نباید فراموش کرد که بُعد فرهنگی زمان‌بر است چون سیستم بانکی قدمت زیادی دارد و بازار سرمایه اصلا نمی خواهد رقیب آن باشد بلکه می خواهد زنجیره تامین مالی را کامل کرده و بار را از دوش سیستم بانکی کشور بردارد و به جذب نقدینگی و هدایت آن به تولید کمک کند.

وی ضمن اشاره به موضوعی که در چند وقت اخیر در قانون بودجه پیرامون مالیات بر سود سپرده گذاری شخصیت های حقوقی که در صندوق های مشترک سرمایه گذاری مطرح بود نیز عنوان کرد: خوشبختانه با پیگیری سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه، سرمایه گذاری های صورت گرفته از سوی صندوق های سرمایه گذاری براساس ماده قانونی معاف از مالیات شدند و این موضوع بر جریان پول صندوق ها تاثیرگذار بوده و آنرا بیشتر خواهد کرد. چون این صندوق ها منبع اصلی تامین مالی از طریق انتشار اوراق، تعهد پذیره نویسی برای تاسیس و افزایش سرمایه هستند و می توانند نقدینگی را جذب و به تامین مالی تولید کمک کند.

بیگ زاده در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اهمیت تربیت نیروی انسانی اظهار کرد: محور اساسی صنعت بازارهای مالی، نیروی انسانی است. به عبارت دیگر شالوده اصلی شرکت های مرتبط با بازار های مالی نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: مهارت ها و تخصصی که نیروی انسانی شاغل در بازارهای مالی دارد، میان رشته ای است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. فردی در بازار سرمایه به عنوان فرد حرفه ای شناخته می شود که در بیشتر حوزه ها از تخصص کافی برخوردار بوده و به موضوعات مختلف تسلط داشته باشد. لذا افرادی در این حیطه موفق خواهند بود که آموزه ای از دانش های مختلف را داشته باشند.

قایم مقام مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن افزود: فردی که قصد دارد در بازار سرمایه مشغول شود باید دانش و تجربه را در کنار هم داشته باشند. لذا چون این موضوع بسیار حایز اهمیت است، تربیت نیروی انسانی در بازار سرمایه را زمان بر می کند زیرا باید دانش آکادمیک را با تجربه ادغام کند. نکته کلیدی دیگر این است که نیروی انسانی شاغل در بازارهای مالی باید استانداردهای اخلاقی و حرفه ای بالایی داشته باشند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است چون افراد شاغل با سرمایه مردم در ارتباط هستند.

به گفته بیگ زاده چون فشار کاری و استرس افراد شاغل در این رشته ها بالا است لذا باید بتوانند در بلند مدت بر خود مسلط باشند و تصمیمات منطقی بگیرند. در نتیجه این موضوع از جمله چالش هایی است که مطرح می شود و در جذب و نگه داشت نیروی انسانی مهم است.

وی تاکید کرد: اخرین نکته این است که باید بین منافع افراد و سیستم تعادل حاکم باشد. از اینرو موضوعات مطرح شده در بالا از جمله چالش های تربیت نیروی انسانی است که سیستم مالی کشور با آن مواجه است.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: تربیت نیروی انسانی در دنیا مدل های استانداردی دارد. بحث حمایت تامین سرمایه تمدن از بوت کمپ بورس ۳۶۰ (نمای ۳۶۰ درجه ای از بازارهای مالی)، آموزش و دست چین گروه های علاقمند و در نهایت جذب نیروی جبره برای تامن سرمایه تمدن است چون جذب نیروی انسانی متخصص برای شرکت های تامین سرمایه و نهادهای مالی حائز اهمیت است.

بیگ زاده اشاره کرد: در جذب نیروی با کیفیت ومتخصص همواره رقابتی بین تامین سرمایه ها وجود داشته چون فرد باید در کنار دانش و تخصص، تعهدی به معیارهای اخلاقی داشته باشد. لذا چالش اصلی این است که وقتی بازارها بزرگ می شوند، باید متناسب با این بازار، نیرو نیز تربیت شود و اکنون دوره های خوبی برگزار می شود و افراد خوبی جذب این بازارها می شوند.

وی در خاتمه پیشنهاد داد: امیدواریم افراد مستعدی جذب دوره های این چنینی شوند، تامین سرمایه تمدن وظیفه خود را حمایت از این رویدادها می داند و امیدواریم افراد خوبی تربیت شده و جذب بازارهای مالی شوند.

گفتنی است مرکز مالی ایران با همکاری تامین سرمایه تمدن برنامه “اهمیت تامین مالی و تربیت نیروی انسانی ماهر در بازار سرمایه” را دیشب (سه شنبه ۲۳ فروردین ماه) ساعت ۲۱:۳۰ برگزار کرد و علی بیگ زاده، قایم مقام مدیرعامل و سرپرست معاونت خدمات مالی تامین سرمایه تمدن به صورت زنده (Live) مهمان این برنامه بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.