×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ژنرال میلر: افغانستان در مسیر جنگ داخلی است

به گزارش کیوسک خبر به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای تحت امر آمریکا در افغانستان گفت: قطعا جنگ داخلی یک مسیر قابل تجسم است. این مساله باید دغدغه جهان باشد.
ارزیابی میلر در یک کنفرانس مطبوعاتی بی‌سابقه در مقر فرماندهی آمریکا و ناتو در کابل مطرح شد و احتمالا یکی از آخرین سخنرانی‌های او در افغانستان است. این در شرایطی است که طالبان اخیرا حملاتی را در مناطق مختلف افغانستان آغاز کرده و بخشهایی را به کنترل خود درآورده است.
با توجه به اینکه برخی ارزیابی‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که دولت افغانستان ظرف شش ماه تا دو سال پس از تکمیل خروج آمریکایی‌ها سقوط خواهد کرد، اظهارات ژنرال میلر دریچه‌ای به تنشهای اخیر میان کاخ سفید و پنتاگون به شمار میرود.
رهبران پنتاگون ماه‌هاست تاکید دارند که تعدادی از نظامیان آمریکایی در افغانستان باقی بمانند و به نگرانی‌های مبارزه با تروریسم و لزوم نظارت بر طالبان اشاره دارند. واکنش جو بایدن در آوریل اما نهایی بود؛ تمام نیروهای آمریکایی بجز نیروهای حفاظت سفارتخانه تا یازده سپتامبر میروند.
این فرمانده ارشد آمریکایی‌ها به خبرنگاران گفت که خروج نیروها به نقطه‌ای رسیده است که او به زودی به ماموریتش که سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد، پایان میدهد و با افغانستان خداحافظی خواهد کرد.
آستین میلر درباره خروج آمریکا گفت: از نقطه نظر نظامی اوضاع خیلی خوب پیش میرود.
او جدول زمانی برای تکمیل خروج نظامیان آمریکایی ارائه نکرد. مهمترین مساله این است که طالبان به نیروهای آمریکایی و نیروهای بین‌المللی که در حال خروج هستند، حمله نمیکند و در عوض روی خشونت علیه نیروهای امنیتی افغان تمرکز کرده و در این میان غیرنظامیان هم کشته میشوند.
مانده نیروهای آمریکایی بین کابل و پایگاه هوایی بگرام پخش میشوند. پایگاه بگرام اکنون آخرین خروجی برای جابجایی نیروها و تجهیزات باقیمانده در افغانستان است.
مقر ناتو که به زودی بخش از سفارتخانه آمریکا میشود، سه شنبه به این اظهارات واکنشی نداشت. به گفته مقامهای آمریکایی، انتظار میرود حدود ۶۵۰ نیروی آمریکایی برای تامین امنیت دیپلماتها در این کشور باقی بمانند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.