×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
همکاری نزدیک دولت و مجلس مشکلات فعالان اقتصادی مناطق آزاد را حل می کند

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه ازاد کیش به نقل از فرینا، سعید محمد روز دوشنبه در دومین نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در دور جدید حیات مناطق آزاد با همکاری نمایندگان مجلس و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بارقه امیدی برای فعالان اقتصادی ایجاد می شود و وضعیت خوبی را در مناطق آزاد شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تسهیل در فعالیت فعالان اقتصادی در مناطق آزاد در واقع کمک به اقتصاد سرزمین اصلی است افزود: از همه فعالان اقتصادی کشور می خواهیم کمربندهاشان را محکم ببندند و با شرایط خوبی که مهیا می شود با دید خوب نسبت به مناطق آزاد و ویژه اقتصاد، اهتمام داشته باشند.
مشاور رییس جمهور اظهار داشت: اگر بخواهیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تحول آفرین شود، باید سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این مناطق کنیم.
سعید محمد گفت: در صورت نبود مشوق های سرمایه گذاری در مناطق آزاد دیگر این مناطق فرقی با سرمین اصلی ندارند، این موضوع با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفع خواهد شد.

** از افزایش نظارت مجلس استقبال می کنیم

قائم مقام دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این نشست با اعلام استقبال از افزایش نظارت مجلس بر فعالیت های این مجموعه خواستار برخورد خانه ملت با دستگاه هایی شد که در روند اجرای ماده ۶۵ (قانون احکام دائمی برنامه های توسعه در مناطق آزاد) سنگ اندازی می کنند.
حمید برومند گفت: قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده از فعالان اقتصادی مناطق آزاد را معاف کرده ولی در بودجه ۱۴۰۰ این بند لغو شده است و اشخاص یا مجموعه هایی که حساب طولانی مدت روی موضوعات باز کرده اند را به مشکل انداخته است.
برومند افزود: همچنین صدور برگه های مالیاتی مبتنی بر قوانین سرزمین اصلی و بعضا سلیقه ای عمل کردن سازمان امور مالیاتی مشکلاتی برای فعالین اقتصادی ایجاده کرده است، بعلاه اعزام کارشناسان گمرگی ناآشنا به قوانین مناطق آزاد سبب شده در مواردی بنابر قوانین سرزمین اصلی عمل کنند.
وی بیان کرد: مشکلات ناشی از عدم اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه های توسعه کشور نیازمند بروز رسانی قوانین نحوه اداره مناطق آزاد است تا فقدان اختیارات مدیران عامل برطرف شود، برخی دستگاه ها نه تنها در اجرای مدیریت یکپارچه مناطق آزاد یاری رسان نیستند بلکه مشکلاتی نیز ایجاد می کنند.
قائم مقام دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهان نظارت و راهبری مجلس بر اجرای کامل قانون مناطق آزاد شده و تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در مناطق آزاد عدم وجود ابزارهای نوین مالی است، قوانین سرزمین اصلی جلوی اجرایی شدن نگاه های نو را می گیرند، طرح های ما برای ایجاد آفشور بانک و بورس بین الملل به کندی پیش می رود، چرا کارشناسان مجموعه ها با نگاه قوانین مناطق اصلی آنها را ارزیابی می کنند.
برومند یادآور شد: به لحاظ ماهیتی نمی توان با قوانین ریالی سرزمین اصلی کار ارزی برای افزایش سرمایه گذاری در مناطق آزاد انجام داد.

گفتنی است؛ اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این جلسه دیدگاه های خویش پیرامون موضوعات و مباحث مرتبط با مناطق آزاد را مطرح کرده و در این خصوص به تبادل نظر با دبیر و معاونان دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور پرداختند.