×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش عرضه مسکن در بازار| فروشندگان تخفیف‌های بیشتری به خریداران می دهند

به گزارش کیوسک خبر، ابراهیم رئیسی که تا چند روز آینده از رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور مستقر تغییر وضعیت می‌دهد، در یک نشست ویژه مربوط به مسکن از لزوم قطع دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی سخن گفته است. در حالی که دولت دوازدهم مشغول برگزاری آخرین جلسه‌های کاری در حوزه‌های مختلف است، ابراهیم رئیسی که تا چند روز آینده از رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور مستقر تغییر وضعیت می‌دهد، در یک نشست ویژه مربوط به مسکن از لزوم قطع دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی سخن گفته است.

در همین حال جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در تهران از ۳۰ میلیون تومان عبور کرده و هرچند با سرعتی بسیار آرام؛ اما همچنان صعودی است.

روند نزولی رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن معامله شده در شهر تهران در ماه گذشته تداوم یافت؛ بر این اساس متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۳.۷ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که رشد این نرخ در فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ به ترتیب، ۹۱.۷ و ۶۹.۷ و ۵۶.۶ درصد بوده است.

افزایش عرضه مسکن در

در تیر ماه سال۱۴۰۰ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۰.۶ و ۶۳.۹ درصد کاهش نشان می دهد.

برای مرور آنچه در یک هفته اخیر در حوزه مسکن گذشته و همچنین تحلیل وضعیت موجود بازار، همراه ما باشید.

قطع دست دلالان
سیدابراهیم رئیسی در «نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن» با حضور مدیران و کارشناسان حوزه مسکن، گفت: «باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تأمین زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال در محدوده شهرها و روستاها با فوریت و بدون تأخیر در اولویت اقدامات قرار گیرد.»

رئیسی با تاکید بر اینکه برای تعدیل هزینه‌ها و تسهیل و تسریع ساخت مسکن باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان قطع شود، گفت: «حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن نیز بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست. اگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین می‌رود.»

سخنان رئیسی با استقبال کارشناسان روبرو شده است و آنها می‌گویند اگر او بتواند انتظارات تورمی و رفتارهای سوداگرانه را کنترل کند، گام اصلی برای نجات مسکن از حباب قیمت برداشته شده است.

قیمت‌ها در کف
در همین حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد عرضه مسکن در بازار طی هفته‌ّهای اخیر بیشتر از گذشته شده است. احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در این رابطه به فرارو گفته است که زمزمه اجرای طرح‌هایی مانند صنعتی‌سازی مسکن، اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از ابتدای مرداد و طولانی شدن دوران رکود مسکن، مهمترین دلایلی هستند که باعث شده‌اند مالکان به سمت عرضه ملک خود در بازار بروند. همین موضوع باعث شده است فروشندگان تخفیف‌های بیشتری به خریداران ارائه کنند.

با این وجود و در حالی که مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران گفته است: «معاملات یک ماه گذشته نشان می‌دهد مسکن در تهران حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه ماه گذشته ارزان شده است.» اما گزارش ها حاکی از این است که سیگنال‌های دریافتی از بازار مسکن شهر تهران در ماه‌های خرداد و تیر نشان می‌دهد احتمالا انتظارات کاهشی که از آذرماه سال گذشته ایجاد شده به نقطه پایان رسیده است؛ به طوری که بازار در برابر افت بیشتر قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهد.

در همین حال جدیدترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در پایتخت نشان می‌دهد در تیر ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۱.۳ و ۴۳.۷ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه قبل به ترتیب ۶۳.۹ و ۰.۶ کاهش را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیر امسال نشان دهنده رشدی معادل ۳۴‌.۹ نسبت به ماه گذشته و ۳۸.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته است.

افزایش عرضه مسکن در بازار| فروشندگان تخفیف‌های بیشتری به خریداران می دهند

در تحلیلی از آمارهای بانک مرکزی می توان گفت که «قیمت مسکن در نخستین ماه تابستان شکل متفاوتی از تخلیه حباب را تجربه کرد. در حالی که میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده در تهران طی تیرماه رشد ماهانه جزئی ۳. ۱ درصدی داشته است اما مقایسه تغییرات قیمت مسکن در پایتخت با نرخ تورم عمومی نشان می‌دهد قیمت واقعی مسکن در شروع تابستان کاهش یافته است، به این معنا که تورم مسکن از تورم عمومی عقب افتاده است. مجموع تغییرات قیمت مسکن از ابتدای امسال تاکنون به شکلی پیش رفته که اکنون در بازار، آپارتمان‌های مسکونی به قیمت پایین‌تر از قیمت مسکن در ایام شب عید (اسفند ۹۹) معامله می‌شود.»

علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اگر قصد داریم بازار مسکن کنترل شود باید در یک برنامه بلند مدت به سمت تولید مسکن پایدار و متعادل شدن عرضه و تقاضا حرکت کنیم گفت: نه فقط بازار مسکن بلکه هر کالایی و هر محصولی نمی تواند با قیمت گذاری دستوری ساماندهی شود. بهترین مسیر برای ساماندهی بازار مسکن تولید و عرضه مسکن و متعادل شدن عرضه و تقاضا است.

وی با اشاره به اینکه کاهش تولید مسکن در سال های گذشته نتیجه ای جزء بهم خوردن عرضه و تقاضا و رشد جهش گونه قیمت مسکن هر چند سال یک بار نداشته است اظهار داشت: کنترل بازار مسکن در گروی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است. به همین منظور مدتهاست که مجلس برای کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از احتکار مسکن و عرضه واحدهای خالی به بازار، قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد.

تعادل عرضه و تقاضا سالهاست که برای بخش مسکن به یک آرزو تبدیل شده و کارشناسان بر این باور هستند که برای رسیدن به تعادل میان عرضه و تقاضا چاره ای جز رفتن به سمت صنعتی سازی و دادن تسهیلات به بخش تولید نیست. تاکید مقامات بلند پایه کشور به خصوص رئیس مجلس در روزهای اخیر مبنی بر اینکه اگر صنعت مسکن را مردم سازی نکنیم در نطفه خفه می‌شود معتقد است که برای رهایی از سنتی سازی باید این روش صنعتی سازی را گسترش دهیم.

برای اطلاع از آخرین قیمت‌های خرید و اجاره مسکن و همچنین دیدن صدها هزار آگهی مسکن ثبت شده در سایت‌های ملکی می‌توانید از موتور جست‌وجوی ملک‌رادار استفاده کنید.