×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
قطر، ترکیه و روسیه سازوکار مشورتی جدید درباره حل بحران سوریه را کلید زدند

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، محمد بن عبد الرحمان آل ثانی،‌ وزیر خارجه قطر، سرگئی لاوروف، همتای روس و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این نشست به بررسی راه‌های حل بحران سوریه، مذاکرات صلح افغانستان، اوضاع کشورهای حاشیه خلیج فارس، لیبی و نیز پرونده هسته‌ای ایران پرداختند.
قبل از این نشست وزیر خارجه قطر صبح امروز به صورت جداگانه با وزیران خارجه روسیه و ترکیه دیدار داشت.
شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت حمایت از طرح‌ها با هدف اعتمادسازی بین طرف‌های سوری در خصوص آزادی بازداشت‌شدگان تاکید کردند.
آنها بر تصمیم کشورهایشان برای مقابله با انواع تروریسم و مقابله با طرح‌های جدایی طلبانه که تمامیت ارضی سوریه و امنیت کشورهای هم‌جوار را تهدید می‌کنند، تاکید کردند.
لاوروف نیز اظهار کرد: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی غرب مانع از حل مشکلات مهم سوریه می‌شوند. این تحریم‌ها تنها علیه مقامات مشروع در این کشور نیستند بلکه علیه کل ملت سوریه هستند.
وزیر خارجه روسیه افزود: این اولین دیدار در سطح وزیران خارجه سه کشور درباره سوریه است و کشورش در تلاش‌های بین‌المللی برای بازگشت امن آوارگان به کشورشان مشارکت می‌کند.
وزیر خارجه قطر هم گفت: امیدواریم این نشست‌ها به صورت دوره‌ای برگزار شوند، تا هماهنگی به طور مستمر ادامه یابد.
وزیر خارجه قطر تصریح کرد: سه کشور تحولات سوریه و امکان ارسال کمک‌های انسانی به سوریه را بررسی کردند.
وزیر خارجه قطر بر تمامیت ارضی سوریه،‌ عدم وجود راه حل نظامی برای بحران این کشور، حمایت از مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه و بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان تاکید کرد.
او اضافه کرد، آنها اوضاع خلیج فارس را بعد از بیانیه العلا و نیز اوضاع لیبی و افغانستان را هم بررسی کردند.
چاووش‌اوغلو بر اهمیت سازوکار سه‌جانبه جدید درباره سوریه تاکید کرد و گفت: این نشست‌ها به شکل دوره‌ای ادامه می‌یابند و ترکیه میزبان بعدی است و بعد از آن روسیه میزبان خواهد بود.
وزیر خارجه ترکیه گفت، مذاکرات مشورتی جدیدی درباره سوریه با وزیران خارجه روسیه و قطر با هدف دستیابی به حل سیاسی بحران این کشور آغاز شد.
چاووش‌اوغلو افزود: بدون ایجاد راه حل سیاسی امکان پایان جنگ در سوریه نیست و باید بر نظام سوریه جهت شکستن رکود موجد فشار وارد آورد.
او اشاره کرد: به همکاری با قطر برای کاهش بار بحران انسانی سوریه و دستیابی به راه حل سیاسی ادامه می‌دهیم.
وزیر خارجه ترکیه بر لزوم افزایش تلاش‌های کمک‌های انسانی به سوریه به خصوص برای مقابله با کرونا تاکید کرد.
به گفته خبرنگار الجزیره، در این نشست بر تمامیت ارضی سوریه و حل بحران انسانی ملت این کشور تاکید شد.
او تصریح کرد: این مذاکرات تریبونی جدید در سطح منطقه‌ای برای کمک به مسائل منطقه خواهد بود و این نشست‌ها به صورت دوره‌ای خواهند بود. به طوری‌که نشست بعدی در ترکیه و بعد در روسیه خواهد بود.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.