×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
فلفل‌های برگشت‌خورده سالم است

محمد بلاغی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در خردادماه سالجاری سازمان فدرال نظارت بر حقوق مصرف‌کنندگان روسیه به سفارت ایران در  فدراسیون روسیه نامه‌ای را ارسال کردند و از آنجا نیز نامه را به دفتر امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و سپس به سازمان حفظ نباتات ایران فرستادند، گفت: در این نامه گفته شده بود ایران باید برای محصولات صادراتی به روسیه طبق دستورالعمل‌های مشخصی عمل کند که این دستورالعمل‌ها در سایت مشخصی قرار گرفته است. آنها لیست سموم مجاز را در نامه ذکر کرده بودند و خواسته هایشان بسیار شفاف و روشن بود.

وی ادامه داد: حتی این مورد نیز ذکر شده بود که اگر قرار است از سمومی استفاده شود که در لیست آنها نیست بایستی این سم در آزمایشگاه‌های آنها بررسی شود و اگر مشکلی نداشت در لیست سموم مجاز این کشور قرار گیرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های گلخانه‌داران اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات متاسفانه براساس اینکه بررسی شناسایی مخاطرات سموم وظیفه سازمان غذا و دارو است، این نامه را سه ماه پیش خود نگه داشت و اعلام کرد که بررسی مخاطرات و تاثیرات سموم و تعیین تکلیف آن در محصولات تولیدی و غذایی در حیطه وظایف من نیست؛ در حالی که تایید سموم و کیفیت و مجاز بودن آن وظیفه سازمان حفظ نباتات است.

وی با بیان اینکه بی توجهی به نامه‌ به این مهمی  نوعی ترک فعل است، گفت: این موضوع را در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کردیم. کمیسیون هم آن را در نامه‌ای به رییس جمهور و رییس مجلس ابلاغ کرد. این تخطی از طرف سازمان بازرسی کشور هم جرم تلقی شده است و ما نیز در روزهای آینده شکایت خواهیم کرد.

خسارت روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان به گلخانه داران

بلاغی تصریح کرد: این ترک فعل منجر به این شده که روزانه به گلخانه داران  ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد شود. از طرفی تا پیش از این  ۱۳ درصد فلفل روسیه را تامین می‌کردیم. محصولات ما از لحاظ کیفی جایگاه خوبی در بازار فدراسیون روسیه پیدا کرده بود و از بعضی رقبا نیز پیشی گرفته بودیم ولی در حال حاضر علاوه بر مخدوش شدن چهره صادراتی، خسارات زیادی به تولیدکنندگان وارد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به توزیع فلفل‌های برگشت خورده در داخل کشور آیا این فلفل ها از سلامت کافی برخوردارند؟ گفت: هیچ سم خطرناکی برای فلفل ها استفاده نشده است و همه محصولات برگشت خورده سالم هستند. کلیه سمومی که استفاده می‌شود به جز یک مورد آن همه دوره کارنس ۴۸ ساعته دارند؛ یعنی بعد از ۴۸ ساعت دیگر در محصول باقی نمی‌مانند و این سموم مورد تایید اتحادیه اروپا هستند.

بلاغی ادامه داد: علت برگشت خوردن هم بالا بودن میزان سم در محصولات نیست بلکه به نوع آن اشاره شده است؛ بنابراین محصولاتی که در بین مردم توزیع شد کاملا سالم و مورد تایید آزمایشگاه‌های روسی و از معتبرترین برندهای داخلی بود ولی به دلیل ممنوعیت در تاریخ ذکر شده امکان ترخیص فراهم نشد و بنا به تصمیم مالک بین مردم توزیع شد. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های گلخانه داران  در پایان گفت: متاسفانه برخی علاقه دارند با ایجاد جو روانی از شرایط  سوءاستفاده کنند و فلفل ها را با قیمت پایین خریداری و به کشورهای دیگر صادر کنند.

این اظهارات در حالیست که چندی پیش کیخسرو چنگلوایی_ رییس وقت سازمان حفظ نباتات  به ایسنا گفت که سوم آذر ۱۴۰۰ سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف‌کنندگان روسیه نامه‌ای به وزارت بهداشت و جهادکشاورزی ایران ارسال و اعلام کرد که در چند محموله از فلفل‌های ایران مقداری سموم پیدا شده که در کشور روسیه ثبت و استفاده نمی‌شود و پس از آن یعنی از ۸ آذر نیز واردات فلفل به این کشور ممنوع شد.

وی همچنین عنوان کرد که بر اساس قانون، سازمان حفظ نباتات کشور وظیفه نظارت بر آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز محصولات کشاورزی را دارد و در هیچ مقوله‌ی دیگری یعنی بررسی فلزات سنگین، باقی مانده سموم ، نیترات و … نقشی ندارد. در حقیقت  نظارت بر این موارد بر عهده سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است.

به گفته وی اقدام روسیه فی البداهه و ناگهانی بود؛ چرا که از قبل هیچ پروتکل یا تفاهم نامه‌ای به امضای دو طرف نرسیده بود و حتی مکاتبه‌ای هم نداشتیم تا شروط واردات مشخص شود و آنها صریحا اعلام کنند که از چه سمومی نباید در محصولات وارداتی استفاده شود.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.