×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ضرورت اصلاح قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴

به گزارش کیوسک خبر، حسین قربانزاده در برنامه تیتر امشب افزود: در توافق واگذاری‌ها باید به آینده بنگاه اقتصادی توجه کنیم و نحوه واگذاری، بهره وری و … باید آسیب شناسی شود.

حسین قربانزاده گفت: با نگاه به آینده شکل واگذاری‌ها متفاوت و مدیریت شده خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: نباید به خصوصی سازی به شکل جزیره‌ای نگاه کنیم؛ خصوصی سازی با دیگر مسائل اقتصادی زنجیروار متصل است.

قربانزاده گفت: خصوصی سازی یک غایت آرمانی نیست؛ بلکه هدفی برای کیفیت حکمرانی دولت است.

وی با اشاره به موفق نشدن برخی واگذاری‌ها از جمله هپکو افزود: واگذاری‌ها به مقدماتی نیاز دارد اگر آن‌ها مد نظر نباشد بنگاه اقتصادی با سر به زمین می‌خورد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: قیمت شرکت با قیمت زمین متفاوت است؛ ارزیابی و قیمت گذاری‌ها باید خوب سنجش شود و در افق ملی و بالاتر دیده شود.

قربانزاده گفت: پیش نویس “اصلاحیه قانون اجرای سیاست‌های اصل۴۴” تقدیم کمیسیون اقتصادی دولت شده که امیدوارم به سرعت بررسی و در اختیار مجلس گذاشته شود.

کاستن چالش‌های واگذاری‌ها

احمد کابلی‌زاده مسئول تدوین اصلاحیه قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ هم گفت: برای کاستن چالش‌های واگذاری ها، بحث اصلاح ساختار، متنوع سازی واگذاری ها، نظارت بر شرکت‌های مشمول واگذاری و ساماندهی سیستم دادرسی پیش بینی شده است.

مسئول تدوین اصلاحیه قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ درباره فرایند واگذاری‌ها گفت: در بیست سال گذشته بیش از دوهزار و نوزده بنگاه مشمول واگذاری شناسایی شده است.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی با هزینه زیاد نیروهای شرکتی را بازخرید کرده است، اما دیده شده که شرکت واگذار شده بیشتر از ظرفیت خود نیروی انسانی جذب کرده است.

احمد کابلی‌زاده گفت: در برخی موارد، چون شرکت دولتی است بعد از واگذاری اموال و دارای آن شرکت مشکلاتی را در پی داشته و پرونده‌های در این رابطه تشکیل شده است.

مسئول تدوین اصلاحیه قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: مسئولیت واگذاری‌ها با سازمان خصوصی سازی است این در حالی است که سازمان خصوصی سازی در همه زمینه‌ها تخصص ندارد.

وی افزود: برای رفع این مشکلات سازمان خصوصی سازی می‌تواند از دیگر دستگاه‌های مرتبط یا خود بازار استفاده کند.

به کار گرفتن تجربه دانشگاهی در اصلاح پیش نویس خصوصی سازی

طهماسب مظاهری کارشناس مسائل اقتصادی هم گفت: ایرادهای قانونی و روشی باید برطرف شود تا واگذاری‌ها نتایج خوبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر کار اصلاحی باید آسیب شناسی شود، افزود: درگذشته به خصوصی سازی به عنوان کسب درآمد نگاه می‌شده، اما نباید اینگونه باشد.

طهماسب مظاهری گفت: یکی از اهداف خصوصی سازی، اداره شرکت به شکل اقتصادی است این در حالی است که اکثر شرکت‌ها بار نیروی انسانی بیشتری دارند و در اولین حرکت صاحب شرکت، نیروی انسانی بیشتری بیکار می‌شوند.

وی افزود: اگر پیش نویس اصلاحیه خصوصی سازی در میان اساتید دانشگاهی منتشر بشه، تجربه دانشگاهی به رفع مشکلات کمک خواهد کرد.