×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

با اقدامات و ورود قوه قضاییه تعیین تکلیف کالا‌ها در انبار‌های اموال تملیکی سرعت گرفته است و در ۲۰ ماهه گذشته ۱۰ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان تعیین تکلیف کالا انجام شده است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به نقل از میزان، جمع آوری و فروش کالا‌های متروکه و قاچاق که پیش از انقلاب اسلامی از وظایف گمرک بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با تصویب شورای انقلاب و آیین‌‎نامه اجرایی آن به کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بنیاد مستضعفان، جهادسازندگی، بنیاد مسکن و دادستانی کل کشور واگذار شد.

هدف اصلی از تشکیل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تمرکز کلیه امور مربوط به جمع آوری نگهداری، اداره و فروش اموالی که به موجب قانون به تملک، تصرف، تحت توقیف و یا مدیریت دولت در می‌آید عنوان شده است.

اموال متروکه دولتی و غیردولتی، کالا‌های قاچاق که طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توقیف می‌شوند، اموال، کالا‌ها و حقوق مادی که طبق احکام قطعیت یافته قضایی به نفع دولت ضبط می‌شوند، اموال، کالا‌ها و حقوق مادی که به دولت اهدا می‌شوند و اموالی که در اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین تملک و یا به تصرف دولت درمی‌آید، اموالی است که به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده می‌شود؛ بنابراین، این اموال بیت المال هستند.

تعیین تکلیف اموال موجود در انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی موضوع جدیدی نیست و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر‌های استانی و در محافل مختلف همواره به رفع موانع و مشکلات این انبار‌ها تاکید دارد.

رئیس دستگاه قضا ۱۹ آبان ماه سال جاری در نشست شورای عالی قوه قضاییه که با حضور رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها برگزار شد، تاکید کرد: مقامات قضایی ذی‌صلاح، در راستای صیانت از بیت‌المال و اموال عمومی و خصوصی، نهضتی را که در قضیه ساماندهی جامع اموال تملیکی و توقیفی آغاز شده، با قدرت ادامه دهند.

در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضاییه در مورد تعیین تکلیف انبارهای اموال تملیکی، مسئولان قضایی به صورت مستمر از انبارها بازدید دارند. در آخرین مورد صالحی دادستان تهران از انبار اموال تملیکی استان تهران بازدید کرد.

به گفته صالحی دادستان تهران در ۱۱ ماهه سال جاری در مدیریت جمع آوری وفروش اموال تملیکی استان تهران۱۶۲۰۰ ردیف کالا به ارزش ۶۹ هزارو ۳۸۰ میلیارد ریال تعیین تکلیف شده است که از نظر ارزش ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۹ درصد و از حیث تعداد اقلام ۳۳ درصد افزایش را شاهد هستیم.

حسین ایزدی مدیرکل اموال تملیکی استان تهران در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: در سازمان اموال تملیکی روند تعیین و تکلیف در چند سرفصل انجام می‌شود ابتدا کالا‌های قاچاق، ضبطی دادگاه‌ها و قضایی سپس کالا‌های متروکه‌ای که از گمرکات به سازمان اموال تملیکی تحویل داده می‌شود را در اجرای ماده ۲۴ قانون امور گمرکی را جمع آوری میکنم.

وی افزود: اگر در مدت ۴ الی ۵ ماهه در گمرک کالایی تعیین تکلیف نشد متروکه شده و حاکمیت جایگزین مالک برای تعیین تکلیف کالا‌ها محسوب می‌شود بنابراین عملا ورودی کالا‌های سازمان اموال تملیکی قاچاق، ضبطی دادگاه و قضایی همچنین متروکه است.

مدیرکل اموال تملیکی استان تهران گفت: در مورد این کالا‌ها باید اقداماتی انجام شود اعم از جمع آوری، نگهداری، تعیین تکلیف، فروش، انهدام، استرداد به مالک و اعاده به گمرک که توسط مالک مجدد ترخیص می‌شود به همین منظور قانون این ظرفیت را در مورد کالای متروکه قرار داده طبق تبصره یک ماده ۳۳ قانون امور گمرکی اگر مالک کالای متروکه قبل از فروش اموال تملیکی خواستار این شد که مجدد کالا را به مسیر ترخیص رسمی کشور بازگرداند و خود ترخیص کند اموال تملیکی اختیار برگشت کالا را دارد و فقط ۲.۵ درصد عوارض باید به دولت پرداخت می‌کند مجدد کالا به گمرک باز می‌گردد و خود مالک ترخیص را انجام می‌دهد.

ایزدی بیان کرد:مگر اینکه مالک مراجعه نکند و اموال تملیکی به نمایندگی از دولت می‌فروشد و حقوق و عوارض گمرکی، انبارداری، ۱۰ درصد سهم دولت را کسر می‌کند الباقی حاصل فروش را نیز به مالک پرداخت می‌کند.

وی درباره فروش کالا‌های اموال تملیکی اظهار کرد: حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کالا در ۲۰ ماهه گذشته به فروش رفته است همچنین ۱۱ هزار میلیارد تومان کالا تعیین تکلیف شده است. در مدت ۲۰ ماهه‌گذشته، ۷ هزارو ۷۶۰ میلیارد تومان کالا اعاده شد، ولی در مدت مشابه یعنی ۲۰ ماهه قبل‌تر ۷۲۵ میلیارد تومان اعاده شده است.

مدیر کل اموال تملیکی استان تهران گفت: در ۲۰ ماهه گذشته ۱۰ هزارو ۶۹۹ میلیارد تومان تعیین تکلیف کالا صورت گرفته، ولی در مدت مشابه ۲۰ ماهه قبل‌تر ۳ هزار میلیارد تومان در ۲۰ تعیین تکلیف شده است که ۲۴۹ درصد افزایش ارزشی و ۸۰ درصد افزایش رقم کالایی داشته است.

ایزدی بیان کرد: در ۲۰ ماهه گذشته تعداد پرونده‌ای که تشکیل شده است ۱۸ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، ولی در مدت مشابه ۲۰ ماهه قبل‌تر هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. در حوزه فروش، واگذاری، استردادی‌ها رشد جدی داشته ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.