×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
حضور ۱۰۰ درصدی کارکنان در پایتخت قرمز/هیچ دستورالعملی نیست!

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، اعلام  وزارت بهداشت نشان داد که پیک ششم کرونا در ایران آغاز و به دنبال آن تغییر رنگ شهرها به نارنجی و قرمز به سرعت رو به افزایش است؛ به طوری‌که تا روز گذشته(سه شنبه) ۴۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۴۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهر در وضعیت زرد و تنها ۳۴ شهر در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند که در این بین تهران با حجم بالای جمعیت و کارکنان در وضعیت قرمز  قرار گرفته است.
با لغو بخشنامه دورکاری کرونا، چیزی در دست نیست!
با این حال علی رغم هشدارهای داده شده هنوز محدودیت خاصی  به ویژه برای حضور کارکنان جهت کنترل وضعیت موجود اعمال نشده  است، این در حالی است که پرس و جو از برخی سازمان‌ها نشان می‌دهد که در مدت اخیر با توجه به شیوع سریع امیکرون، ابتلای کارکنان کم نبوده است، ولی هنوز سازمان‌ها دست به دورکاری نزده و حضور کامل، الزامی است. دلیل عدم ورود دستگاه‌ها به دورکاری نیز نبود ابلاغ رسمی از سوی دولت و یا دستگاه‌های ذیربط است.
در همین رابطه باید یادآور شد که از ابتدای شیوع کرونا در پایان سال  ۱۳۹۸، به تدریج محدودیت زمانی برای حضور کارکنان اعمال شد و به دنبال آن تعداد روزهای حضور مورد توجه قرار گرفته و دستگاه‌هایی که امکان دورکاری داشتند از آن استفاده کردند تا اینکه در آبان ۱۳۹۹، سازمان اداری و استخدامی  با صدور بخشنامه‌ای  شرایط دورکاری کارکنان را با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا برای مناطق با رنگ‌های مختلف اعلام کرد و قرار بود تداوم داشته باشد و سازمان ها با تغییر رنگ مناطق خود، مطابق با آن حرکت کنند.
اما در مهرماه امسال سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد که به استناد اعلام ستاد ملی کرونا، ‌ بخشنامه دورکاری آبان پارسال را لغو  کرده است و با توجه به واکسیناسیون صورت گرفته، ‌ باید کارکنان  به طور ۱۰۰ درصد در محل کار خود حضور داشته باشند.
بر این اساس دیگر بخشنامه و دستورالعمل اختصاصی کرونا برای نحوه حضور کارکنان حتی با تغییر رنگ مناطق به نارنجی و قرمز وجود ندارد و این روزها که پیک دیگری از کرونا آغاز و شرایط چندان مطلوب نیست دستگاه‌ها نمی‌دانند که حتی اگر امکان دورکاری هم داشته باشند باید بر چه اساسی اقدام کنند.
سازمان‌ها معطل سازمان اداری و استخدامی  و آن منتظر ستاد کرونا
چندی پیش و در آستانه شیوع امیکرون در ایران، سازمان اداری و استخدامی به ایسنا اعلام کرده بود که صدور بخشنامه‌ای جدید برای دورکاری کرونا، منوط به ابلاغ ستاد ملی کروناست و باید موضوع در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری شود و بعد از ابلاغ به سازمان اداری و استخدامی، این سازمان شرایط دورکاری را تعیین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.
 سازمان اداری و استخدامی بر این نیز تاکید داشت که  به استناد مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۹ که شرایط دورکاری را تعیین کرده است و خاص جریان کرونا نیست، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند بر اساس شرایط و امکانات خود از دورکاری استفاده کنند.
اما به هر حال مصوبه سال ۱۳۸۹ به دلیل  نبود جزئیات مشخص، نتوانسته مبنای دستگاه‌ها برای دورکاری در شرایط موجود باشد و  با توجه به تعداد نزدیک به سه میلیونی کارکنان در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، تراکم حضور در محل کار و البته رفت و آمد با استفاده از حمل و نقل  عمومی، تصمیم گیری در این رابطه و تعیین دستورالعمل مشخص را برای ستاد ملی کرونا و دولت ضروری می‌کند.
شرایط مناطق چگونه بود؟
اکنون هیچ دستورالعملی برای نحوه حضور کارکنان در مناطق با رنگ‌های مختلف وجود ندارد ولی بر اساس مصوبه آبان ۱۳۹۹، نحوه حضور کارکنان این طور تعیین شده بود که در مناطق قرمز در دستگاه های با خدمات ضروری کاهش ۵۰ درصدی نیروها مشروط به این که خللی در ارائه خدمات ایجاد نشود اعمال شود و در سایر دستگاه های این مناطق هم حضور یک سومی و دورکاری به صورت دو سوم باشد.
در مناطق  نارنجی در دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری، حضور کارکنان به صورت دو سوم و یک سوم دورکار بودند و در سایر دستگاه ها حضور ۵۰ درصدی بوده و ۵۰ درصد دیگر امکان دورکاری داشتند.
در مناطق زرد نیز کارکنان دستگاه های با خدمات ضروری باید به طور کامل و ۱۰۰ درصد حضور پیدا می‌کردند، اما در سایر دستگاه ها یک سوم به صورت دورکار و دو سوم حضور داشتند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.