×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تولیدات شرکت کودیس خوراک پارس ضامن سلامت غذایی جامعه

به گزارش کیوسک خبر، آقای مهندس بابک چراغچی عضو انجمن تولید کنندگان نهاده های دام و طیور و مدیرعامل شرکت کودیس خوراک پارس در حاشیه نمایشگاه بین المللی در جمع خبرنگاران با اشاره به موارد بالا ادامه داد: همکاران ما در هلند بیش از ۱۰۰ سال در این کار تجربه دارند. در فرمول سازی و تهیه خوراک دام و طیور با بررسی که ما قبل از ورود به ایران انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این صنعت در ایران نیاز به یک تحول اساسی دارد و اگر ما بتوانیم تغذیه دام و طیور رو با تکنولوژی روز دنیا همراه کنیم به هدفمان که تغذیه و سلامت جامعه است خواهیم رسید.
مدیرعامل شرکت کودیس خوراک پارس ادامه داد: شرکت کودیس خوراک پارس زیرمجموعه شرکت کودیس هلند است که بیش از ۱۰۰ سال در کشور هلند سابقه فعالیت دارد. همچنین این شرکت در بیش ۷۰ کشور دنیا حضور فعال دارد. ما در سال ۹۷ شرکت کودیس خوراک پارس را (به صورت سرمایه‌گذاری مشترک) در ایران ثبت کردیم. که البته در آن زمان اکثریت سهام با هلندی‌ها بود و حدود ۳۰ درصد از سهام را شرکت گروه درنا و درنادان که در زمینه خوراک دام و طیور و پرورش طیور فعالیت دارند بود. اما حدود یکسال و نیم پیش شرکت کودیس خوراک پارس صددرصد هلندی شد و هلندی ها سهام شریک ایرانی را خریداری کردند که حدود ۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در ایران انجام شد و این کارخانه در بندر ماهشهر واقع شده که ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن خوراک دام و طیور در داراست.
چراغچی افزود: زمانی که کارخانه را تحویل گرفتیم چون تکنولوژی هلندی بود اساس کار ما بر مبنای سلامت تغذیه جامعه قرار گرفت. در هلند همکاران من بر این باور هستند که اگر که بخواهیم غذای سالمی رو به افراد جامعه برسانیم در درجه اول باید تغذیه دام سالم باشه و درنتیجه گوشت و فرآورده‌های دامی که مصرف می‌کنند باید از سلامت کامل برخوردار باشند.
عضو انجمن تولید کنندگان نهاده های دام و طیور گفت: مسئله تغذیه دام و طیور مسئله مهمی است و همکاران ما در هلند بیش از ۱۰۰ سال در این کار تجربه دارند. در فرمول سازی و تهیه خوراک دام و طیور با بررسی که ما قبل از ورود به ایران انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این صنعت در ایران نیاز به یک تحول اساسی دارد و اگر ما بتوانیم تغذیه دام و طیور رو با تکنولوژی روز دنیا همراه کنیم به هدفمان که تغذیه و سلامت جامعه است خواهیم رسید.
وی ادامه داد: بر این اساس شرکت کودیس خوراک پارس زمانی که کارخانه را تحویل گرفت فرموله کردن خوراک را بر عهده تیم هلندی قرار داد و شرکت ما هیچ دخالتی در این امر ندارد این درحالی است که دستگاه‌های ما کاملاً توسط سیستم های کنترل فرآیند (PCS) از کشور هلند کنترل میشود و ما در ایران به صورت مانیتورینگ مورد بررسی فرایند کار قرار داریم و این یک مزیت نسبت به کارخانجات دیگر است.
مدیرعامل شرکت کودیس خوراک پارس افزود: همچنین تولیدات ما کاملاً منطبق بر شرایط اقلیمی ایران است یعنی ما در داخل کشور دونوع خوراک را در هر قسمتی دامی یا طیور تولید میکنیم یکی برای نقاط مرتفع ایران یکی هم برای نقاط هم سطح دریا و با ارتفاع پایین به خاطر اینکه کاملاً شرایط نگهداری طیور و دام متفاوت است.
چراغچی گفت: همچنین دستگاه NIR برای آنالیز مواد در تولیدات ما مورد استفاده قرار گرفته که تولیدات ما را از سایر شرکت ها متمایز میکند.این دستگاه مواد اولیه و محصول نهایی را در چندین پارامتر کیفیت سنجش می کند .
مهندس بابک چراغچی در پایان اشاره کرد: ما از دولت محترم و مسئولین دو موضوع را انتظار داریم یکی اینکه خیلی راغب هستیم خوراک دام و طیور از صادرات ممنوع خارج شود. البته میدانم به دلایل صحیح صادرات ممنوع است چون از نهادهای دولتی مصرف می‌شود و صادرات آن صحیح نیست این موضوع را درک می‌کنیم اما ما یک شرکت بین‌المللی هستیم یکی از اهدافی که در ایران مستقر شدیم این است که کشورهای اطراف را از طریق کارخانه ایران حمایت کنیم در واقع نیاز آنها را ارسال کنیم و این هم برای کشورمان مفید خواهد بود هم از لحاظ معرفی برند تولیدات ایران مناسب است در واقع می گویند از تولیدات ایران است و هم از لحاظ بار هزینه‌ای که برای دفتر مرکزی هلند ایجاد میشود به جای اینکه از هلند مسافت طولانی را مثلاً تا کشور عراق ارسال نمایند از ایران و با هزینه کمتر انجام می شود.
دوم اینکه در مورد توزیع نهاده ها ای کاش وزارت جهاد در سیستم بازارگاه از تامین کنندگان واقعی و صلاحیت‌دار توزیع نهاده استفاده کند. مشکلی بعدی که وجود دارد اینکه مبلغ خرید را پرداخت می‌کنیم نهاده را به ما تخصیص می‌دهند اما به جای اینکه یک هفته‌ای به دست ما برسد شده تا ۴۵ روز هم طول می‌کشد و تولید متوقف می‌شود و مرغداران و دامداران دچار ضرر می شوند و ما هم دچار ضرر میشویم.
مطلب بعدی اینکه ما چون در استان خوزستان مستقر هستیم و نهادها رو از استان خوزستان دریافت می‌کنیم متاسفانه خیلی از ماهها می‌شود تولید ما بالا رفته و به جهاد استان گفتیم به ما بیشتر نهاده اختصاص بدهید می گویند از تهران به ما همین قدر بیشتر اختصاص ندادند. استان خوزستان واقعاً از لحاظ صنعتی استان بالای است و کارخانه های خوراک دام و طیور زیادی دارد بنابراین اگر بتوانند سهمیه بیشتری به خوزستان اختصاص بدهند خیلی بهتر خواهد بود.
در ادامه دکتر علی قباخلو مدیر فروش شرکت کودیس خوراک پارس نیز گفت: نیاز کشور در زمینه خوراک دام و طیور ۲۱ میلیون تن در سال است .
دکتر قباخلو افزود: مواد اولیه که باید برای خوراک دام و طیور تولید شود شامل ذرت ، سویا ، سبوس ، گندم ، جو و … است .خیلی از این اقلام به دلیل کمبود تولید و به دلیل عدم کیفیت مناسب در داخل کشور برای کارخانجات دام و طیور به صرفه نیست و نمی تواند به صورت کامل در اختیار و در دسترس آنها قرار بگیرد. به طور مثال عمده واردات ذرت از کشورهای برزیل و اوکراین است هر چند درحال حاضر از کشور صربستان و هند هم وارد کشور می شود .
مدیر فروش شرکت کودیس خوراک پارس ادامه داد: ذرت که در کشور تولید میشود باید کیفیت و پروتئین لازم را برای خوراک دام داشته باشد که می تواند در زمان تولید درصد ان کم یا زیاد شود. به طور مثال پروتئین ذرتی که از کشور برزیل وارد میشود درصد بیشتری دارد در صورتی که پروتئین ذرت که در ایران تولید میشود به سختی به ۵ درصد میرسد این مسئله باعث شده که شرکت ها ورود پیدا کنند به واردات که اگر این واردات صورت نگیرد نمی توان خوراک مورد نیاز کشور را تامین کرد .
وی گفت: شرکت کودیس خوراک پارس در حال حاضر واردات ذرت را انجام نمیدهد اما ذرتی که در کارخانه در حال استفاده است ذرت برزیل است بهترین ذرت موجود در حال حاضر از لحاظ بافت و ظاهر ذرت و چه از لحاظ میزان پروتئین که مورد نیاز خوراک کامل دام و طیور ذرت برزیل است که در حال حاضر عمده خرید شرکت کودیس خوراک پارس در ایران از ذرت برزیل است.
قباخلو افزود:رسالت مجموعه شرکت کودیس به عنوان یک شرکت خارجی که ورود کرده به داخل کشور بخش اول آموزش است همکاران هلندی ما درحال حاضر با تکنولوژی روز کار میکنند و این یادمان باشد اگر بخواهیم بازده بهتری در تولید داشته باشیم قطعاً نیاز داریم که به تکنولوژی روز دنیا ورود کنیم .