×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تشدید بحران سیاسی در برزیل با استعفای اعتراضی فرماندهان ارتش

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از دویچه وله، وزارت دفاع برزیل اعلام کرد، فرماندهان نیروهای زمینی،‌ هوایی و دریایی ارتش این کشور  تغییر کرده اند. این بزرگترین بحران سیاسی در طی چند دهه گذشته است که بر ارتش برزیل تاثیر می‌گذارد و این تحولات در حالی رخ داده اند که این کشور گرفتار بدترین جهش در آمار ابتلا و تلفات مربوط به همه گیری کووید-۱۹ شده است.
پیشتر ژایر بولسونارو رئیس جمهور برزیل شش مقام کابینه اش از جمله وزیر امور خارجه و وزیر دفاع را تغییر داد.
دولت برزیل در بیانیه در خصوص تغییر فرماندهان نیروهای ارتش اعلام داشت: این تصمیم در جریان نشستی در روز سه شنبه با والتر سوزا براگا نتو، وزیر دفاع جدید و همچنین فرناندو آزِوِدو، وزیر دفاع در حال کناره گیری اتخاذ شد.
رسانه های محلی در برزیل گزارش کردند، بعد از آنکه بولسونارو چند مقام کابینه از جمله وزیر دفاع را برکنار کرد، فرماندهان سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی ارتش برزیل شامل ژنرال ادسون پوجول، دریادار ایلکیوز باربوسا و سرتیپ آنتونیو کارلوس برمودز در اعتراض به این تغییر کناره گیری کردند.
بنابه گزارش ها این اولین بار در تاریخ برزیل است که روسای نیروی زمینی، نیروی دریایی و هوایی ارتش برزیل به دلیل اختلاف با رئیس جمهور به طور همزمان کناره گیری می کنند.
این استعفاها یک روز پس از آن رخ دادند که ارنستو آرائوجو، وزیر خارجه وفادار به بولسونارو، در پی انتقاد شدید قانونگذاران مجبور به استعفا شد.
پس از آرائوجو،  فرناندو ای سیلوا وزیر دفاع برزیل نیز کناره گیری کرد که این رخداد رئیس جمهور را مجبور به ترمیم کابینه کرد. وزیر دفاع بر سر ماهیت وفاداری نیروهای مسلح با بولسونارو اختلاف پیدا کرده و گفته وفاداری ارتش باید معطوف به حفظ قانون اساسی باشد نه حمایت شخصی از رئیس جمهور.
چشمگیرترین مورد در تغییرات اخیر مقامات در برزیل مربوط به برکناری ارنستو آرائوجو از سمت وزیر خارجه است. او اخیرا از بابت دست زدن به اقدامات و اظهاراتی که به گفته منتقدان مانع دسترسی سریعتر به واکسنهای کروناویروس همزمان با بدتر شدن وضعیت همه گیری این بیماری در برزیل شد، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.
رئیس جمهور برزیل بعد از استعفای آرائوجو، کارلوس آلبرتو فرانکا را به عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کرد.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.