×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بنگاه‌داری دولت ممنوع/ مالیات بر عایدی سرمایه مانع سفته بازی است

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی درباره عدم دخالت دولت در اقتصاد براساس گفته های مقام معظم رهبری به خبرنگار کیوسک خبر گفت: حضرت آقا خیلی وقت است که در این رابطه صحبت می کنند که دولت نباید به سمت بنگاهداری حرکت کند و در عمل دست به تصدی گری زند. نظر نماینده های مجلس هم همین موضوع است، زمان بیشتر دولت باید صرف مسئله سیاستگذاری، هدایت و حمایت شود و این رقابت با بخش خصوصی به سود کشور تمام نمی شود. 
وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه اکنون در هر بخش تولیدی مانند فولاد یا پتروشیمی اختلالی مشاهده می شود، دولتی ها در آن درگیر هستند، دلیل آن هم این است که یک رقابت نامتوازن و غیرعادلانه شکل گرفته است. در این رقابت  بخش دولتی با هزینه سنگینی وارد می شود، بنابراین به بخش خصوصی آسیب می رسد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در این خصوص یادآور شد: زمانی که دولت دست به بنگاه داری می زند، بنابراین در عمل مانع تقویت شرکت های خصوصی که در این حوزه کار می کنند، خواهد شد. همیشه این تعارض منافع وجود داشته و در صورتیکه  دولت از این وضعیت بیرون آید و به کار سیاستگذاری بپردازد، حمایت جدی تر انجام خواهد شد. اکنون در حوزه فولاد زنجیره گلوگاه ها در اختیار دولت است و در عمل اشکالات در زنجیره تولید هم به قسمتی برمی گردد که دولت در آن نقش دارد.
نماینده مردم شیروان در این رابطه بیان کرد: دولت باید به سمت اصلاح خود حرکت کند و این نوع فعالیت ها را به صاحبان فن آن بسپارد. در صورتیکه دولت مانع ایجاد نکند و تولیدکنندگان با تصمیم گیری های آنی و بخشنامه هایی در رابطه با تغییر مقررات پولی به طور ناگهانی روبرو نشوند، توانایی پیش بینی آینده را دارند، اما در غیر این صورت بخش خصوصی پر از اشکال خواهد شد.  
مالیات بر عایدی سرمایه مانع سفته بازی است
جدی درباره مالیات بر عایدی سرمایه نیز اظهار داشت: هر اندازه بتوانیم مالیات بخش تولید را کم کنیم به نفع خواهد بود، اما برای سرمایه های سرگردان در بازار که صرفا در کارهای خرید و فروش و دلال بازی به کار می رود باید مورد توجه قرار گیرد. به عبارتی دیگر نیاز است تا در بخش های غیر تولیدی و سوداگری این قانون مورد توجه قرار گیرد تا در عمل سفته بازی از رونق بیافتد و بحث تولید وارد کار شود، در این وضعیت تورم هم شکل نمی گیرد.    

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.