×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بانک جهانی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

به گزارش کیوسک خبر، شاید تاکنون عناوینی چون بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و نظایر آن را شنیده باشید. اما این نهادها چگونه شکل گرفته‌اند، چه تعاملاتی با دولت-ملت‌های مختلف دارند و عملکرد آنها چگونه است؟

طبق یک تعریف، بانک جهانی یا «بانک بین‌المللی توسعه و ترمیم» یک شرکت تضامنی بین‌المللی مالی بین‌ حکومتی با مالکیت کشورهای عضو است و شعار آن تلاش برای جهانی عاری از فقر است.

بانک جهانی همراه با صندوق بین‌المللی پول در کنفرانس برتون وودز در سال ۱۹۴۴ ایجاد شد. رئیس بانک جهانی، به‌طور سنتی، آمریکایی است. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هر دو در واشینگتن دی سی مستقر هستند و از نزدیک با یکدیگر همکاری می‌کنند.

ریشه اغلب نهادهای این چنینی به مناسبات سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. یعنی اگرچه بسیاری از کشورها در کنفرانس برتون وودز حضور داشتند، ایالات متحده و انگلستان از قدرتمندترین شرکت کنندگان بودند و بر مذاکرات تسلط داشتند.

از این رو، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نوزادان دوقلو یا دوگانه‌ای این کنفرانس بوده و از لحاظ اهداف و مقاصد، هر دو نهاد، مکمل یک‌دیگرند و اعضای هر دو نهاد از لحاظ نوعیت، به اعضای مؤسس و اعضای عمومی تقسیم‌بندی می‌شوند. ۳۰ کشور به عنوان اعضای مؤسس بانک جهانی شناخته شده و شامل کشورهایی‌اند که الی ۳۰ دسامبر ۱۹۴۵ عضویت این بانک را به دست آورده‌اند.

بانک جهانی فعالیت‌هایش را عملاً از جولای ۱۹۴۶ آغاز کرده و در آغاز، عضویت صندوق بین‌المللی پول، از جمله شرایط ضروری برای عضویت در بانک جهانی محسوب می‌شد که به مرور زمان، انعطاف‌پذیری‌های زیادی در این رابطه به وجود آمده است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایبِنا، توسعه و ترمیم اقتصادهای آسیب دیده از جنگ جهانی باعث موضوعیت یافتن چنین نهادی در اقتصاد جهانی شد. به عبارت دقیق‌تر، هدف از تأسیس بانک جهانی ارائه وام‌های موقت به کشورهای کم درآمد که قادر به دریافت وام تجاری نبودند. همچنین ممکن است بانک وام بدهد و اصلاحات در سیاست را از گیرندگان بخواهد.