×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ایجاد بیش از ۸ هزار فرصت شغلی جدید در مناطق آزاد کشور

سعید محمد در راستای تحقق شعار سال “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین”، از ایجاد بیش از ۸ هزار فرصت شغلی جدید به صورت “مستقیم و غیرمستقیم” در مناطق آزاد کشور خبر داد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در آئین بهره برداری از تعداد ۸۲ طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی، که توسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: افتتاح این طرح ها در راستای تحقق شعار سال “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین”، سبب ایجاد بیش از ۸ هزار فرصت شغلی جدید به صورت “مستقیم و غیرمستقیم” در مناطق آزاد کشور می شود.

محمد، با اشاره به سرمایه گذاری خارجی به مبلغ ۱۶۳ میلیون دلار در مناطق آزاد کشور، گفت: تحقق ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی با مشارکت ۹۰ درصدی بخش خصوصی از دستاوردهای مهم مناطق آزاد کشور محسوب می شود.

وی این طرح‌ها را شامل ۳۹ طرح صنعتی، ۳۹ طرح عمرانی و ۴ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال “بخش دولتی و خصوصی” عنوان کرد.

سعید محمد با اشاره به فعالیت ۸ منطقه آزاد تجاری و صنعتی و اضافه‌شدن ۷ منطقه‌ی دیگر با تصویب دولت و مجلس و تایید شورای نگهبان در سال گذشته،‌ گفت: تعداد ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی در حال فعالیت هستند که ۳۶ منطقه ویژه‌‌ دیگر نیز در حال پیگیری می باشد.

محمد با بیان این که در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه صورت گرفته است، گفت: در حوزه‌ سرمایه‌گذاری خارجی و مناطق آزادا کشور به ترتیب ۱۴۸ و ۱۵میلیون دلار محقق شده است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ درصدی دولت در طرح‌ها و با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۹برابر به‌ازای هر یک درصد سرمایه‌گذاری دولت بوده است، افزود: بیش از ۴۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد توسط خود این مناطق در سال ۱۴۰۰ تخصیص یافته و این مهم سبب تحول در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل، عمران، منطقه‌ای، گردشگری و صنعت و معدن شده است.

محمد با اشاره به ۵۳۱ هزار شغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، گفت: ۲۵۰۰ واحد تولیدی فعال و ۴۷ هزار واحد دیگر و ۲هزار و۳۰۰ واحد خدمات تخصصی در حوزه‌های مختلف نیز در این مناطق مستقر هستند.

وی ارزش تولیدات مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی را در مجموع ۵۹۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: صادرات از مبداء مناطق آزاد در سال ۱۴۰۰ نیز برابر با مبلغ یک میلیارد و صد میلیون دلار و در مناطق ویژه اقتصادی ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار؛ و در مقابل ارزش واردات به مناطق آزاد در همان زمان برابر با ۱ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و به مناطق ویژه ۳ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار بوده است.

محمد، میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۱ را بیش از سال گذشته پیش‌بینی کرد و ادامه داد: بیش از۴۴۶ واحد دانش‌بنیان در مناطق آزاد در حال فعالیت هستند.

وی همچنین از بازگشت ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار مربع از اراضی‌ تصرف ‌شده توسط سوداگران به ارزش بیش از ۸۳میلیارد تومان به بیت‌المال در شش ماهه‌ی دوم سال گذشته خبر داد و افزود: در سال جاری نیز این اقدامات ادامه دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، با تاکید بر رشد ۳۰درصدی گردشگر به نسبت پیش از کرونا، ادامه داد: تعامل گسترده با وزارتخانه ‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای کشوری نیز از دیگر دستاوردهای ارزشمند این مناطق در سال گذشته بوده که سبب رشد مناطق در حوزه های مختلف شده است.

سعید محمد با اشاره به برنامه‌های راهبردی سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۷، از راه‌اندازی طرح‌های عمرانی در پنج منطقه به ارزش ۶۱ هزار میلیارد دلار خبر داد و تصریح کرد: این طرح‌ها اشتغال ۲۳۰۰ نفر به طور مستقیم و ۵۷۰۰ نفر به طور غیرمستقیم را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت تبیین نقش و جایگاه مناطق آزاد در تصمیم‌گیری‌های کشوری تصریح کرد: لازم است در سیاست‌های اقتصادی کلان دولت سیزدهم و سند تحول نسبت به مناطق آزاد بازنگری شود و ماده ۶۵ و استقرار آن در ماده ۲۷ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در دستور کار قرار گیرد.

افتتاح همزمان ۸۲ طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی در ۵ منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ۷ منطقه ویژه اقتصادی کشور،پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت،‌ با حضور رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس، انجام ‌شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.