×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
امام جمعه ارومیه: مجلس فعالیت شرکت های چندملیتی تولید سیگار را محدود کند/ضرورت حمایت مجلس از شرکت دخانیات

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با تاکید بر ضرورت حمایت مجلس از شرکت دخانیات گفت: مجلس با وضع قوانین لازم فعالیت شرکت های چندملیتی تولید سیگار را محدود کند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل؛ دکتر حسین عامریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور و دکتر محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در ادامه سفر خود به استان آذربایجان غربی با آیت الله سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه دیدار کردند.
آیت الله قریشی در این دیدار موضوع دخانیات را مثل خوف و رجا دانست و گفت: در مساله دخانیات از یک طرف باید از مصرف بیشتر دخانیات پرهیز کرد و جلوی گسترش مصرف را گرفت و از طرف دیگر چاره ای جز مدیریت تولید در کشور نداریم.
وی با بیان اینکه فعالیت در عرصه دخانیات بسیار سخت است، تصریح کرد: باید به گونه ای رفتار کرد تا مصرف دخانیات را تبلیغ نکرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه تاکید کرد: از طرف دیگر کمپانی های خارجی مانند اژدها در بحث تولید، توزیع و فروش سیگار وارد شده و منافع ملی را به کام خود می کشند.
وی با اشاره به کاهش کشت توتون در استان آذربایجان غربی و کل کشور افزود: شاید در استان ما کشت توتون به صفر رسیده و البته میزان کشت توتون در کل کشور هم کاهش یافته است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه گفت: متاسفانه میزان مصرف سیگار های خارجی در کشور به نسبت سیگار های داخلی بسیار زیاد است و این نشان می دهد که شرکت‌های خارجی با کیاست و سیاست وارد شدند و به صورت سرپوشیده منافع را از کشور خارج می کنند.
آیت الله سید قریشی با تقدیر و تشکر از حضور مدیرعامل شرکت دخانیات در مجلس و تشریح موضوعات فعالیت های شرکت های چند ملیتی برای نمایندگان گفت: این اقدام خوبی بود. نمایندگان مجلس باید از صنعت دخانیات حمایت کرده تا جبران مافات شود.
وی تاکید کرد اگر مجلس حمایت های لازم را انجام ندهد شاید شرکت دخانیات به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را مدیریت کند. بنابراین لازم و ضروری است که مجلس هم حمایت های لازم را داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه تاکید کرد: باید با وضع قوانین لازم فعالیت های شرکت های خارجی محدود شود.
وی افزود: باید وابستگی تولید سیگار به خارج از کشور را کاهش داده و حتی این وابستگی قطع شود.
دکتر حسین عامریان در ابتدای این دیدار با بیان اینکه دولت آیت الله رئیسی بارقه امید بین مردم ایجاد کرد، گفت: ما در راستای انجام وظیفه خود مدیران جهادی و انقلابی را برای همکاری دعوت کردیم.
وی افزود: شرکت دخانیات ایران از کشاورزی تا تولید و بازرگانی را در بر می گیرد ولی سیاست های غلط در شرکت دخانیات در دولت های گذشته، باعث شد که این شرکت به سمت تعطیلی و ورشکستگی برود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور تصریح کرد: اما با مدیریت آقای شیخان مدیرعامل فعلی شرکت دخانیات که با روحیه جهادی در راس این شرکت قرار گرفت ، از ورشکستگی شرکت جلوگیری شد.
عامریان گفت: در دوره جدید مدیریت این شرکت شاهد افزایش تولید و کاهش زیان انباشته هستیم و در حال حاضر دخانیات به سوددهی رسیده است.
وی تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی علاوه بر تعطیلی کشت توتون شاهد تعطیلی خطوط تولید مجتمع دخانیات هم بودیم اما با رویکردی جدید می خواهیم عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور با بیان اینکه در این مسیر مقاومت هایی صورت می گیرد ، افزود: ما دنبال افزایش مصرف سیگار در کشور نیستیم اما به دنبال این هستیم که اگر کسی سیگاری مصرف می کند، منافع آن به جیب ملت برود. شرکت های خارجی چند ملیتی کشاورزی ایران را نابود کردند.
همچنین دکتر محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان آذربایجان غربی از جمله شهید مهدی باکری، به قدمت ۸۵ ساله شرکت دخانیات ایران در کشور اشاره کرد و گفت: بازیگران اصلی صنعت دخانیات در دنیا چند کشور استعماری هستند که آمریکا و انگلیس در راس آنها قرار دارند.
وی با بیان اینکه سود سرشار و زیاد صنعت دخانیات دلیل اصلی حضور این کشورهای استعماری در صنعت دخانیات است، تصریح کرد: این کشورها با تشکیل شرکت های چند ملیتی در کشورهای مختلف شعبه دارند و در ایران هم ۲ شرکت خارجی چند ملیتی JTI و BAT با ماهیت انگلیسی- آمریکایی و ژاپنی بازار تولید و فروش را در اختیار گرفتند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تاکید کرد: نابودی کشاورزی و کشت توتون، وابسته کردن کشورها به محصولات خارجی، تعطیلی حوزه های پژوهشی و تحقیقاتی، افزایش مصرف، خروج سرمایه در دخانیات یک کشور و…. از جمله مضرات حضور این شرکت های چند ملیتی در یک کشور است.
شیخان با تاکید بر اینکه شرکت های چند ملیتی در ایران همین اهداف را دنبال کردند، افزود: در سال ۸۱ تفکری که در شرکت دخانیات حاکم بود به بهانه کنترل قاچاق، پای این ۲ کمپانی چند ملیتی را به ایران باز کردند که در گام اول تولید مشارکتی با این شرکت ها بهانه فعالیت آنها در ایران شد اما بعد از مدتی فعالیت، این شرکت های خارجی رفته رفته حضور خود را در داخل ایران تثبیت کردند.
وی گفت: در دولت گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت های خارجی تخصیص داده شد و حتی برای این کمپانی های خارجی مجوز تاسیس خط پرایمری صادر شد در حالی که این خط را هم در استان آذربایجان غربی و هم در کشور داریم.
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه ما مخالف صد در صد ترویج مصرف سیگار در کشور هستیم، افزود: باید رویه‌های غلط گذشته برای فعالیت شرکت های چند ملیتی اصلاح شود.
شیخان به مزیت های استان آذربایجان غربی در کشت توتون و کشاورزی در این زمینه اشاره کرد و افزود: ما در راستای حمایت از تولید ملی، اشتغال و کشاورزان عزیز به استان آذربایجان غربی سفر کردیم. این استان در گذشته حدود پنچ هزار کشاورز توتون کار داشت اما رفته رفته این رقم به صفر رسیده است. البته در کل کشور حدود ۳۰ هزار کشاورز توتون کار داشتیم که بخش زیادی از نیاز داخل تامین می شد.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی بخش زیادی از زیرساخت های اولیه صنعت دخانیات را دارد، افزود: این زیرساخت ها قابل توسعه است و به لحاظ جغرافیایی و موقعیت هم برای ما یک ویژگی ممتاز دارد چون استان مرزی است و می تواند سایت صادراتی هم باشد از طرف دیگر با افزایش تولید می توان جلوی قاچاق را گرفت.
همچنین رضا خیاطی مدیرکل مجتمع دخانیات آذربایجان غربی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مجتمع دخانیات این استان گفت؛ در مدت کوتاه مدیریت جدید شرکت دخانیات ایران شاهد تحولات خوب در راستای رفاه و معیشت کارکنان شرکت هستیم.
وی با تقدیر و تشکر از حمایت های آیت الله قریشی نماینده ولی فقیه در استان، خواستار توجه بیشتر مسئولین استان به کشاورزی و حوزه تولید منطقه شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.