×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت با اشاره به نقش پتروشیمی‌ها در تامین ۴۰ درصدی نیازهای ارزی کشور و حمایت از تولید داخل خواستار حمایت بیشتر دولت و مجلس از صنعت پتروشیمی شد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، دکتر ناصر عاشوری قلعه رودخانی، در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل و اقتصاد دانش بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش با تمرکز بر نوآوری‌های نوین و توسعه زنجیره ارزش پایین دست پتروشیمی، اظهار داشت: شرکت‌های پالایش نفت در کشور از مجموع نفت خام تولیدی کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تحویل می‌گیرند و روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۱۲ میلیون لیتر نفت گاز تولید می‌کنند.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی ۱۰ شرکت پالایشی تامین نیازهای داخلی است، افزود: این مهم بر اساس سیاست‌های وزارت نفت جنبه دستوری دارد و علیرغم اینکه غیر از پالایشگاه آبادان، ۹ پالایشگاه بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی برون سپاری شده‌اند، همچنان دیدگاه مدیران پالایش این است که این سرمایه متعلق به کشور و ملت ایران است و هماهنگ با دولت وظیفه تامین سوخت کشور را بر عهده دارند.
عاشوری در این زمینه اضافه کرد: وظیفه بعدی شرکت‌های پالایشی تامین خوراک پایین دستی صنعت نفت کشور است.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های پالایشی هم اکنون بیش از ۵۰ درصد نفت خام و میعانات گازی را فناوری و فراوری می‌کنند و تحویل می‌دهند و صادر می‌کنند، تصریح کرد: پالایشگاه‌های بزرگی مثل اصفهان، شازند و بندرعباس با برنامه‌ریزی کامل جهت حرکت به سوی شرکت‌های پتروپالایشی بیش از ۱۲ پروژه بزرگ را مصوب کرده و در دستور کار دارند.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت هدف از شرکت در این همایش را حمایت از شرکت‌های ساخت داخلی و شرکت‌های دانش بنیان عنوان و اعلام کرد: بر اساس آخرین آماری که داریم هم اکنون در شرکتی مثل ستاره خلیج فارس بیش از ۸۰ درصد قطعات داخلی است. به عبارتی از مجموع ۲۴ هزار قطعه ۸۵ درصد قطعات متعلق به شرکت‌های داخلی و دانش بنیان است.
عاشوری ادامه داد: شرکت‌های پالایشی نه در شعار که در عمل حامی شرکت‌های داخلی و دانش بنیان هستند، اگر محصولات استاندارد، با کیفیت و مستمر تولید بشود، شرکت‌های پالایشی این تصمیم را دارند قراردادهای یک و دوساله با این شرکت‌ها منعقد کنند و به صورت تضمینی پیش پرداخت انجام خواهد شد تا شرکت‌های داخلی و دانش بنیان نیازهای شرکت‌های پالایشی را مرتفع کنند.
وی همچنین خواستار حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی از شرکت‌های خصوصی شد و گفت: قابل توجیه نیست برای صادرات پتروشیمی مالیات تعیین شود در حالی که در بسیاری از کشورها برای این قبیل صادرات مشوق تعیین می‌شود.
دکتر ناصری با اشاره به اینکه در سال گذشته و سال جاری بیش از ۴۰ درصد ارزش کشور را تامین کردند، افزود: برای اینکه بتوانیم به هم کمک کنیم و صنعت را حمایت کنیم این حمایت‌ها باید دو طرفه باشد. ضمن اینکه کیفی‌سازی قطعات داخلی مورد انتظار ما است.
وی همچنین افزایش ۷۵ درصدی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را برای این صنعت مشکل ساز توصیف کرد.
یادآور می‌شود، در این همایش سه روزه که در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی کیش برگزار می‌شود ۳۰۰ شرکت داخلی و دانش بنیان حضور دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.