×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به “خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی‌ها پایان داد”،”خروج فولاد و سیمان از بورس کالا به نفع کشور نیست”،”بیانیه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا” و”امنیت سرمایه‌گذاری؛ مزیت مهم گواهی سپرده شمش طلا” اشاره کرد.

خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی‌ها پایان داد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،در هفته گذشته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی مصرف کنندگان واقعی پایان داد و به عنوان راهکاری صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار خرید و فروش این محصول شد.

امیرمهدی صبائی در پاسخ به این پرسش که امکان خروج سیمان از بورس کالا وجود دارد؟گفت:قبل از عرضه سیمان در بورس کالا، یکی از معضلات و نگرانی بزرگ افراد فعال حوزه ساخت و ساز، کمبود سیمان با قیمت منطقی، افزایش ناگهانی قیمت آن در زمان شروع پروژه بود. با عرضه سیمان در بورس کالا این مشکل به نحو مناسبی رفع شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بورس کالا ساختار نظام‌مند دارد که به دلیل بستر مناسب برای تعیین نرخ کالا براساس عرضه و تقاضا و فضای رقابتی، مانع از ایجاد رانت در بازار محصول‌های تولیدی همچون فولاد، سیمان و سایر محصول‌های عرضه شده در آن می‌شود. همان طور که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در اظهارات چند روز گذشته تاکید کردند، شایعه خروج برخی محصول‌ها از بورس کالا در چند سال گذشته بعضاً مطرح بوده که با توجه به نقش بااهمیت بورس کالا در حذف واسطه‌گری، ایجاد شفافیت در قیمت، حجم و خریدار و فروشنده و تامین کالای استاندارد براساس نظام عرضه و تقاضا، این موضوع چندان مورد توجه جدی سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران نیست.

خروج فولاد و سیمان از بورس کالا به نفع کشور نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به نفع کشور نیست و نمی‌تواند به رونق حوزه مسکن و کاهش قیمت هم کمک کند.همچنین با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا شاهد افزایش قیمت‌های این دو کالا به دلیل نبود شفافیت در بازار خواهیم بود و این مسئله موانع زیادی برای ساخت مسکن در کشور ایجاد می‌کند.

شهباز حسن‌پور بیگلری در مورد اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح خروج سیمان و فولاد از بورس کالا برای کاهش قیمت مسکن گفت: برای اتخاذ یک تصمیم باید همه جوانب کار بررسی و سنجیده شود، واقعیت این است که عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا باعث شده است قیمت این محصول‌ها عادلانه و شفاف در اختیار خریداران قرار گیرد و مانع بروز رانت و حضور دلالان در این بخش شود.

وی اضافه کرد: وقتی به گذشته بازارها و مقایسه قیمت کالاها در سال‌های اخیر نگاه می‌کنیم به اینجا می‌رسیم که خروج سیمان و فولاد از بورس کالا تصمیم نادرستی است و باید در این زمینه همه جوانب را در نظر گرفت؛ چون این تصمیم می‌تواند تورم‌زا باشد و تبعات زیادی برای حوزه مسکن به دنبال داشته باشد.

بیانیه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره عرضه فولاد در بورس کالا بیانیه‌ای منتشر کرد؛ در این بیانیه آمده است:کاهش بهای تمام شده مسکن در کشور یک رسالت ملی بر دوش همه مسئولین، دولتمردان، تولیدکنندگان و سایر اقشار جامعه است. وظیفه صنعت فولاد هم در این نهضت، ایجاد اطمینان خاطر از تامین مکفی آهن‌آلات مورد نیاز برای ساخت مسکن است که با توجه به امکان تولید حدود ۲ برابری فولاد نسبت به نیاز داخلی، این مهم به خوبی محقق شده است. بنابراین به هر میزان که دولت یا بخش خصوصی تقاضای آهن‌آلات برای ساخت مسکن داشته باشد، توسط تولیدکنندگان فولاد کشور قابل تامین است و اتفاقاً نگرانی مسئولین در خصوص نهضت ملی مسکن باید به سایر مولفه‌های آن به جز مصالح ساختمانی همچون سیمان و فولاد معطوف باشد.

به منظور بررسی ابعاد و جوانب عرضه فولاد در بورس کالا، ابتدا لازم است به چرایی لزوم عرضه فولاد در بورس کالا پرداخت. برای آن عده که در جریان تبعات سوء‌قیمت دستوری قبل از راه اندازی بورس کالا نیستند و ناآگاهانه خروج معاملات فولاد از بورس کالا را گامی در جهت کاهش قیمت مسکن می‌دانند، لازم است توضیح داده شود که قبل از راه‌اندازی بورس فلزات در سال ۱۳۸۲، شرکتی مثل ذوب آهن اصفهان بابت فروش هر کیلوگرم محصولات فولادی از استخراج و فرآوری سنگ آهن و زغال سنگ و حمل به کارخانه و تولید و پرداخت هزینه‌های تولید و حقوق و دستمزد و… صرفاً ۲۳۰۰ ریال دریافت می‌کرد، در حالی که سود واسطه فروش این محصولات در بازار معادل قیمت فروش کارخانه بود!

با راه‌اندازی بورس فلزات و عرضه تولیدات فولادی در بورس و کشف قیمت روی تابلو بورس بر مبنای منطق عرضه و تقاضا دو اتفاق قابل توجه را شاهد بودیم: اولین اتفاق کاهش تدریجی قیمت در بازار و برای مصرف‌کننده نهایی بود و دستاورد دوم حذف رانت و تغییر جهت سرمایه از واسطه‌ها به کارخانجات و توانمند شدن آنان در اداره اقتصادی کارخانه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای با سرعت غیرقابل‌قیاس با گذشته بود به طوری که ظرفیت تولید فولاد از حدود ۸ میلیون تن در سال ۱۳۸۲ به بالغ بر ۴۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسید.

۷ هزار کیلوگرم پسته در بورس کالا معامله شد

در طول ۶ روز کاری (از روز ۳ مهر تا پایان ۱۰ مهر ۱۴۰۲) ۷ هزار و ۵۶ کیلوگرم پسته در قالب گواهی سپرده کالایی معامله شد. روند معاملات نشان می‌دهد استقبال از معاملات گواهی سپرده پسته به تدریج روبه فزونی است.

انبار پسته بادامی شرکت زرین زعفران مشرق زمین از ۲۸ شهریور فعال شد و گشایش نماد معاملاتی این انبار ۳ مهر بود.اندازه هر گواهی سپرده کالای پسته بادامی در بستر بورس کالای ایران یک کیلوگرم است و معاملات آن در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵ انجام می‌پذیرد.

امنیت سرمایه‌گذاری؛ مزیت مهم گواهی سپرده شمش طلا

کارشناس بورس کالا گفت: باتوجه به آنکه شمش طلا در صندوق امانت بانک نگهداری می‌شود، سرمایه‌گذاری روی گواهی سپرده شمش طلا از امنیت بالایی برخوردار است.همچنین باتوجه به آنکه این کالا در انبارهای بانک توسط آزمایشگاه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد از استاندارهای لازم نیز برخوردارند.‎

میثم علیمحمدی اظهار کرد:شمش طلا جزء کالاهایی به حساب می‌آید که هزینه نگهداری آن به سبب ریسک‌های متعدد بسیار بالاست، اما بورس کالا با راه‌اندازی گواهی شمش طلا فرآیندی را تعریف کرده که سرمایه‌گذاران با سرمایه اندک بتوانند روی این محصول سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: باتوجه به آنکه در حال حاضر هر گواهی که در بورس کالا معامله می‌شود معادل ۱۰۰ سوت است، این امر موجب شده تا قدرت نقدشوندگی این گواهی‌ها افزایش یافته و هزینه خرید و فروش این اوراق کاهش یابد. همچنین ورود صندوق‌ها به بحث گواهی سپرده شمش طلا به مرور موجب افزایش معاملات، شفافیت، جمع‌آوری منابع خرد از بازار آزاد و… می‌شود.

استفاده از اوراق گواهی سپرده طلا به عنوان وثیقه دریافت وام

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در خصوص مزایای معاملات اوراق سکه نسبت به فیزیک سکه طلا گفت:اغلب مردم تجربه معاملات فیزیکی سکه را دارند و با چالش‌هایی از جمله بانکی یا غیر بانکی بودن، ریسک‌های مربوط به حمل و جابجایی سکه طلا در بازار، عدم اطلاع و آگاهی از کیفیت و اصالت سکه و لزوم مراجعه حضوری به صرافی یا مراکز معاملاتی سکه و طلا مواجه شدند.

جواد فلاح افزود:کارکرد اصلی بورس کالا و ابزارهای آن در این نقطه آشکار می‌شود که هزینه‌های معاملاتی را کاهش داده است. چراکه اوراق بهادار روش معاملاتی قاعده‌مند، ساده، شفاف و به‌روزتری را به سرمایه‌گذار ارایه می‌دهد. در بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران مابه‌ازای هر ۱۰۰ ورقه گواهی سکه طلا که صادر شده است، یک تمام سکه بانکی که مورد ارزیابی قرار گرفته و اصالت آن تایید شده در خزانه بانکی مورد پذیرش بورس، سپرده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از اوراق طلا برای دریافت تسهیلات از بانک استفاده کرد؟ گفت:شاید بتوان گفت این موضوع جذاب‌ترین کارکرد اوراق گواهی سپرده طلا است و این امکان برای اوراق گواهی سپرده همانند سایر اوراق بهادار وجود دارد و ظرفیت آن در دستورالعمل مربوط به این ابزار دیده شده است. در صورت موافقت بانک‌ها جهت توثیق این اوراق و اعطای تسهیلات معادل درصدی از ارزش این اوراق، دارندگان اوراق می‌توانند با سپری کردن فرآیندهای مربوطه، اوراق را به ذی‌نفعی بانک توثیق نمایند و تسهیلات ذکر شده را از بانک دریافت کنند.

حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از یک تن و ۱۸۵ کیلوگرم عبور کرد

آمارها نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران که به تاریخ ۱۸ اسفندماه سال گذشته برمی گردد تا ۱۰مهر امسال، یک تن و ۱۸۵ کیلوگرم شمش طلا در قالب ۱۱.۸ میلیون اوراق مبتنی بر کالا به ارزش ۳ هزار و ۹۳۸ میلیارد تومان معامله شد که امکان ورود سرمایه‌گذاران خُرد با حدود ۳۰۰ هزار تومان در این معاملات، یکی از جذابیت های این ابزار طلایی بورس کالاست.

بر مبنای آمار معاملات از ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۲ (معادل ۱۵۸ روز کاری) در مجموع ۱۱ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۳۲۸ گواهی سپرده شمش طلا (برابر یک تن و ۱۸۵ کیلوگرم) به ارزش ۳۹ هزار و ۳۸۸ میلیارد و ۹۶۲ میلیون و ۳۸ هزار ریال (۳ هزار و ۹۳۸ میلیارد تومان) دست به دست شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.