×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به” رقابت بالا برای خرید یک محصول، بیانگر یک اختلال در بازار است”، “دوران قبل از راه اندازی بورس کالا را از یاد نبرده ایم” ،”۳۷.۸ میلیون تن محصول در بهار معامله شد” و ” ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی از ۹.۷ همت عبور کرد” اشاره کرد.

رقابت بالا برای خرید یک محصول، بیانگر یک اختلال در بازار است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:یکی از مزایای بورس کالای ایران، شفافیت و قابل رصد بودن معاملات برای همگان از جمله سیاست گذاران است به طوریکه کمبود یک محصول در بازار خیلی سریع بر تابلوی معاملات نمایان می شود و سیاست گذار امکان تصمیم سریع و دقیق برای جبران کمبود را دارد؛ رییس سازمان بورس با اشاره به همین مزیت بورس کالا گفت: رقابت بالا برای خرید یک محصول در بورس کالا، نشان دهنده یک اختلال در بازار است که این اختلال می تواند در قیمت غیرمنطقی پایه، کمبود عرضه یا موارد دیگر باشد.

مجید عشقی بیان کرد: رویکرد ما در بازار سرمایه ایجاد زمینه برای حضور فعال بخش خصوصی در بورس و تامین مالی مورد نیاز آن‌ها برای رسیدن به اهداف اقتصادی است. اگر بین بخش خصوصی و صاحبان صنایع با بازار سرمایه ارتباط مستمر برقرار شود، شاهد تحول در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سیاست ما در بورس کالا کشف عادلانه قیمت است نه ایجاد رقابت، چراکه رقابت کاذب نشان‌دهنده یک اختلال است. وقتی مشکل جدی در حوزه رقابت یک محصول اتفاق می‌افتد باید به دنبال راهکار بگردیم. مشخصا در مورد پت پتروشیمی و نساجی و نیز برخی گریدهای PP، نیازمند واردات هستیم.

دوران قبل از راه اندازی بورس کالا را از یاد نبرده ایم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: شرایط بازار و صنعت قبل از تاسیس بورس کالا را از یاد نبرده‌ایم، زمانی که شرکت های تولیدی به دلیل قیمت گذاری دستوری رمقی برای توسعه نداشتند و اگر هم توسعه ای شکل می گرفت، ناشی از تزریق دلارهای نفتی بود. اما در این سال ها به واسطه سازوکار بورس کالا، شرکت های تولیدی توسعه یافته‌اند و امروز به عنوان پیشران‌های اقتصاد ایران شناخته می‌شوند.

علی رستمی درباره اهمیت بورس کالا در تسهیل تامین منابع مالی در اقتصاد ایران گفت: اگر موفقیتی در شرایط کنونی در توسعه اقتصاد صنعتی ایران شکل گرفته، بخش قابل توجه آن مرهون بازار سرمایه به خصوص بورس کالاست.

وی تصریح کرد: بسیاری از بنگاه‌ها قبل از راه‌اندازی و تاسیس بورس کالا، رمقی برای توسعه نداشتند و اگر هم توسعه‌ای صورت می‌گرفت ناشی از تزریق دلارهای نفتی بود. این در حالی است که توسعه امروز بنگاه‌ها ناشی از فعالیت های واقعی و سود عملکرد شفاف شرکت ها در بورس کالاست نه سودهای موهومی.

پیش بینی رشد ۸۰۰ هزار تنی فروش مواد پلیمری در بورس

عضو هیات ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: مجموع حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا با جهش حدود ۸۰۰ هزار تنی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱رسید که پیش بینی می شود با ادامه این روند رو به رشد، حجم معاملات محصول‌های پلیمری در سال ۱۴۰۲ با افزایش بیش از ۸۰۰ هزار تنی به حدود ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تن برسد.

برمک قنبرپور با اشاره به آمار معاملات مواد پلیمری در بورس کالا اشاره کرد و گفت: میزان عرضه محصول‌های پلیمری در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تفاوت چندانی نداشت و از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به رقم ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید اما تقاضا با رشد یک میلیون تنی مواجه شد و از ۵ میلیون و ۷۰۰هزار تن به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: مجموع حجم معامله محصول‌های پلیمری در بورس کالا نیز با جهش حدود ۸۰۰ هزار تنی مواجه شد و از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسید.حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا در سال ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تن برسد و افزایش ۸۰۰ هزار تنی را تجربه کند.

۳۷.۸ میلیون تن محصول در بورس کالا معامله شد

در سه ماهه نخست امسال ۳۷ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۹۹۴ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۴۵ درصدی در حجم و ۶۸ درصدی در ارزش معاملات حکایت دارد؛ در سه ماهه نخست پارسال بیش از ۲۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۰۸ هزار میلیارد تومان معامله شد.

در سه ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲، تالار محصول‌های صنعتی و معدنی بورس کالا میزبان معامله ۳۲ میلیون و ۴۱ هزار و ۲۷۱ تن انواع کالا و محصول و یک هزار و ۸۸۳ دستگاه خودروی تجاری در مجموع به ارزش بیش از ۲۳۵ هزار میلیارد تومان بود.

در سه ماهه نخست امسال در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۵ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۸۰ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۱۰۹ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان به فروش رسید.

تالار کشاورزی هم شاهد معامله ۴۰۰ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۲.۸ میلیارد تومان بود.بازار فرعی نیز میزبان معامله بیش از ۳۲۳ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۵ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی از ۹.۷ همت عبور کرد

روند معاملات گواهی سپرده کالایی در بازار مالی بورس کالای ایران حکایت از رشد ارزش معاملات در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. ۱۷۶ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۹.۸ هزار میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالا در بهار سال جاری معامله شد که با افزایش ۷۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو بود.

بازار مالی بورس کالا در سه ماهه نخست امسال (فروردین تا خرداد ۱۴۰۲) شاهد معامله ۱۷۵ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۱۵۱ گواهی سپرده کالایی به ارزش ۹ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان بود که بیشترین حجم مربوط به سیمان و بیشترین ارزش مربوط به تمام سکه طلا بود.حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی در سه ماهه نخست پارسال ۲۶۴ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۸۹۳ گواهی به ارزش ۵.۵ هزار میلیارد تومان بود.

استقبال بهاری از صندوق های سرمایه گذاری کالایی

بررسی بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران در بهار ۱۴۰۲ از افزایش قابل توجه دادوستدها به خصوص در حوزه صندوق های کالایی حکایت دارد. بازار مالی بورس کالا شامل سه بازار گواهی سپرده کالایی، صندو های کالایی و اوراق سلف موازی استاندارد در بهار امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۲۱۹ درصدی در حجم و ۲۲۵ درصدی در ارزش معاملات همراه بود.

در سه ماهه اول امسال در بازار ابزارهای مالی بورس کالا ۴ میلیارد و ۷۵۹ میلیون قرارداد به ارزش ۲۹.۵ هزار میلیارد تومان منعقد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲۱۹ درصدی در حجم و ۲۲۵ درصدی در ارزش همراه بود.

در این بازار علاوه بر انعقاد ۱۶۹.۵ هزار گواهی سپرده کالایی به ارزش ۷.۵ هزار میلیارد تومان، شاهد دادوستد ۷.۹ میلیون اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۲.۴ هزار میلیارد تومان و معامله ۴ میلیارد و ۵۸۲ میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری به ارزش ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بودیم.

رشد ۹۸ درصدی ارزش معاملات بازار مشتقه

در سه ماهه نخست امسال در بازار مشتقه نیز ۵۳۸ هزار قرارداد به ارزش ۷ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان دادوستد شد که از لحاظ ارزش معاملات با افزایش ۹۸ درصدی روبه‌رو بود.

به این ترتیب در بازار مشتقه ۵۳۲ هزار قرارداد آتی به ارزش ۷.۲ هزار میلیارد تومان معامله شد که با افزایش ۱۰۳ درصدی در ارزش همراه بود.

همچنین در این بازار بیش از ۶ هزار قرارداد اختیار معامله (آپشن) به ارزش ۴.۶ میلیارد تومان منعقد شد. از این میزان، ۲ هزار و ۱۱۶ قرارداد به ارزش ۲.۱ میلیارد تومان از نوع قرارداد اختیار معامله و ۴ هزار و ۲۳ قرارداد به ارزش ۲.۵ میلیارد تومان از نوع قرارداد اختیار آتی (اختیار معامله مبتنی بر کالا) بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.