×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
یک هفته با بورس کالا

در اولین هفته فروردین ماه رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “گواهی سپرده نفت و شمش طلا ابزاری برای مصونیت در برابر تورم و نوسانات ارزی”،”گواهی شمش طلا، ارزش بازار صندوق های طلا را افزایش می دهد”،”عرضه های مطلوب سیمان در بورس کالا و آرامش بازار در ۱۴۰۱” و” پذیره نویسی یازدهمین صندوق طلا، سه شنبه آینده در بورس کالا” اشاره کرد.

گواهی سپرده نفت و شمش طلا ابزاری برای مصونیت در برابر تورم و نوسانات ارزی

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ،مجید عشقی با حضور در اولین قسمت برنامه «صف اول» شبکه خبر در سال ۱۴۰۲ گفت: بازار سرمایه در بلند مدت بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها دارد و افرادی که با فروش دارایی مورد نیاز خود وارد بورس می‌شوند، با رفتار هیجانی زیان می‌کنند. اگر برخی توانایی تحلیل ندارند، ‌ به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان بورس عنوان کرد: سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند سرمایه‌های خود را در برابر نوسانات ارز و تورم مصون کنند، ‌ می‌توانند از دو ابزار گواهی سپرده نفت و میعانات گازی و نیز گواهی سپرده شمش طلا استفاده کنند.

مجید عشقی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: بخش قابل توجهی از سهام خودروسازان، در پرتفوی سهام عدالت است. ما به دنبال این هستیم که ذینفعان سهام عدالت و سایر سرمایه‌گذاران آسیب نبینند. متاسفانه قیمت پایین خودرو سبب افزایش دلالان شده است. اگر قیمت خودرو متناسب شود ما اصراری به عرضه خودرو در بورس کالا نداریم، اما از ادامه عرضه‌ خودرو در بورس کالا استقبال می‌کنیم.

گواهی شمش طلا، ارزش بازار صندوق های طلا را افزایش می دهد

علیرضا ناصرپور معتقد است که معاملات گواهی سپرده شمش طلا در حوزه سرمایه گذاری در بازار طلا، یک کلاس دارایی جدید و جذاب محسوب می شود که می تواند بخشی از سرمایه ها را جذب کند؛ همچنین این معاملات به چالش فروش شمش طلا از سوی شرکت های تولیدکننده پایان می دهد، ارزش بازار صندوق های طلا را بالا می برد و همزمان با راه اندازی قراردادهای آتی شمش طلا یک بازار جذاب برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: راه اندازی بازار گواهی سپرده شمش طلا با توجه به اینکه شرکت های متعددی در بخش تولید شمش فعال هستند و انحصاری در بخش تولید و عرضه وجود ندارد، معاملات جذابی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این معاملات در بورس کالا هر شرکتی که شمش طلا با حداقل عیار ۹۹۵ و استانداردهای اعلامی بورس تولید می کند، امکان عرضه دارد، اظهار داشت: شرکت های تولیدی می توانند با انتقال محصول خود به انبارهای پذیرفته شده در بورس کالا، اقدام به عرضه کرده و عموم مردم و سرمایه گذاران نیز می توانند به آسانی اقدام به خرید گواهی شمش طلا کنند.

نقش مهم بازار سرمایه در تحقق شعار سال و رشد تولید

علیرضا ناصرپور به نقش بورس کالا در تحقق شعار سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: اگر بتوان اقدامی را انجام داد و فضایی را ایجاد کرد که فعالیت‌های مربوط به دو بال مهم بازار سرمایه یعنی بورس کالایی و اوراق بهادار را در کنار هم پیش ببریم به طور حتم شاهد کمک به سهامداران شرکت‌های تولیدی برای حفظ منافعشان در شرکت‌ها خواهیم بود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: ۲ بورس مهم کالایی ‌و اوراق بهادار در بازار سرمایه می‌تواند نقش مهمی را در این حوزه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ متصور بود. آمارهای موجود از حجم و ارزش معاملات در حوزه بورس‌های کالایی نشان‌دهنده یک واقعیت بوده و این واقعیت آن است که هر چه به سمت جلوتر پیش می‌رویم حجم و ارزش بیشتری از کالاها در بورس کالا در حال معامله است.

وی به نقش بورس کالا در تحقق شعار سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: اگر بتوان اقدامی را انجام داد و فضایی را ایجاد کرد که فعالیت‌های مربوط به دو بال مهم بازار سرمایه یعنی بورس کالایی و اوراق بهادار را در کنار هم پیش ببریم به طور حتم شاهد کمک به سهامداران شرکت‌های تولیدی برای حفظ منافعشان در شرکت‌ها خواهیم بود.

عرضه های مطلوب سیمان در بورس کالا و آرامش بازار در ۱۴۰۱

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اقدام به جا و مُبارک ورود کل سیمان کشور از خرداد سال ۱۴۰۰ به بورس کالا گفت: با استمرار و عرضه های مطلوب شرکت های سیمانی در بورس کالا طی سال گذشته، شاهد آرامش و ثبات مطلوب این بازار بودیم که علاوه بر تامین نیاز داخل، بخشی از تولیدات نیز به بازارهای جهانی صادر شد.

به گفته الوندیان در همین مدتی که سیمان در بورس کالا عرضه شده است، گردش‌های مالی و وضعیت فروش شرکت‌های سیمانی شفاف شده و در بستر امن و رقابتی بورس کالا، صنعت سیمان توانست از نظام قیمت‌گذاری دستوری خارج شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با استمرار و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا، هم تولیدکنندگان بتوانند محصول خود را به آسانی بفروشند و هم مصرف کنندگان نهایی محصول خود را به راحتی دریافت می‌کنند؛ در این وضعیت، شرایط باثبات بازار سیمان هم تداوم خواهد یافت.

پذیره نویسی یازدهمین صندوق طلا، سه شنبه آینده در بورس کالا

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای آسمان آلتون از روز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه در بورس کالا آغاز می شود و به مدت ۴ روز کاری ادامه می یابد.”آلتون” به عنوان یازدهمین صندوق طلایی بورس کالا در کنار نمادهای ناب،طلا، زر، عیار، گوهر، کهربا، مثقال، زرفام، نفیس و گنج قرار می گیرد و امکان سرمایه گذاری در حوزه شمش طلا را نیز برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

رحمان آراسته اظهار داشت:صندوق سرمایه گذاری طلای آسمان آلتون از نوع صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی بوده و هدف از تشکیل صندوق، جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و اختصاص آن ها به خرید انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری، بهره گیری از صرفه جویی های ناشی از مقیاس و تامین منافع برای سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد: معاملات ثانویه واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، پس از اتمام پذیره نویسی و ثبت صندوق در بازار صندوق های سرمایه گذاری (قابل معامله) بورس کالای ایران آغاز می شود و دارندگان و متقاضیان خرید می توانند از طریق کارگزاران عضو بورس کالای ایران اقدام به خرید یا فروش این واحدها کنند.

گواهی سپرده شمش طلا، بازار جذاب سرمایه‌گذاران

کارشناس بازار سرمایه گفت: شمش طلا جدیدترین دارایی پایه این بازار است که با توجه به ویژگی های خاص طلا همچون نقدشوندگی بالا دارایی پایه جذابی برای سرمایه گذاران است و افراد با سرمایه های خُرد و کوچک نیز می توانند در این بازار فعالیت کنند.

مهدی مهدوی، مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری سرمایه دانش به مزایای قرداد گواهی سپرده شمش طلا اشاره کرد و گفت: قدرت نقدشوندگی بالا، امنیت نگهداری و حفظ ارزش پول سرمایه گذاران، برخورداری از معافیت مالیاتی، کارمزد پایین نسبت به بازار فیزیکی، پوشش ریسک تورم و همچنین رونق معاملات بورس کالا از مزایای این قرارداد است.

وی اضافه کرد: همچنین شفافیت قیمت بر اساس عرضه و تقاضا، تضمین اصالت کمی و کیفی کالا توسط انباردار، امکان وثیقه گذاری گواهی سپرده شمش طلا با حجم بالا، امکان حضور قوی تر بانک ها و سهولت تبدیل بخشی از ذخایر ریالی خود به طلا، متنوع سازی سبد دارایی مشتریان در کنار پتانسیل ورود بازارگردان که در حجم بالا می تواند به نقش آفرینی بانک مرکزی در این حوزه معاملاتی تبدیل شود از دیگر مزیت های این ابزار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.