×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به عقیده فعالان صنایع، خاموشی‌‌‌های تابستانه و کمبود گاز در کشور طی سال‌های اخیر، علاوه بر دیگر مشکلات اقتصادی در کشور، لطمه بزرگی به تولید داخلی وارد کرده است. کاهش تولید و تاریکی منازل مسکونی سبب شد تا اهمیت مصرفه بهینه انرژی بیش از هر زمان دیگری معلوم شود. قانون‌گذار نیز با همکاری بورس انرژی، طرحی را معرفی کرده است که به گفته مسوولان جذابیت‌‌‌های بیشتری نسبت به برنامه‌های سابق صرفه‌‌‌جویی دارد.
کیوسک خبر ـ ماه گذشته، وزیر اقتصاد از تصویب دستورالعمل انتشار گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی در بورس خبر داد تا این طرح مشوقی برای حرکت در مسیر اصلاح الگوی مصرف باشد. در خصوص نحوه و زمان اجرای این طرح، سازوکار خرید و فروش انرژی، خریداران و فروشندگان بالقوه این طرح و میزان صرفه‌‌‌جویی در مصرف انرژی در کشور در صورت اجرای موفق انتشار گواهی انرژی با علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی گفت‌وگویی تصویری در «اکوایران» صورت گرفته است.

در ابتدای تابستان، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از انتشار گواهی صرفه‌‌‌جویی که ابزاری تشویقی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد بود، خبر داد. نقوی در این باره گفت، گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی یکی از ابزارهای جدید مالی است که به‌تازگی دستورالعمل معاملاتی آن در شورای عالی بورس تصویب شده و در حال حاضر بورس انرژی آماده معامله این نوع گواهی‌‌‌هاست. البته انجام این معاملات مستلزم این است که وزارت نیرو و وزارت نفت درخواست‌‌‌های پذیرش این اوراق را به بورس انرژی ارسال کنند. وی در مورد سازوکار اجرای طرح و اینکه در حال حاضر در چه‌‌‌ مرحله‌‌‌ای قرار دارد توضیح داد، از سال ۱۳۹۶ در چارچوب راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست، یک ابزار مالی به نام گواهی صرفه‌جویی انرژی طراحی شد. در این چارچوب سرمایه‌گذاران در بخش‌‌‌های مختلف به‌منظور کاهش مصرف انرژی در حوزه گاز و برق سرمایه‌گذاری می‌کنند. بعد از اینکه این سرمایه‌‌‌‌گذاری در کمیسیون صرفه‌‌‌جویی انرژی به تصویب برسد، به میزانی که صرفه‌جویی انرژی اتفاق بیفتد، گواهی به این مصرف‌کنندگان تعلق خواهد گرفت و می‌‌‌توانند این گواهی‌‌‌ها را مصرف کنند یا در بورس انرژی بفروشند. در حال حاضر این طرح در حال اجرا به صورت مرحله به مرحله است.

به قلم: شکیبا خیرخواهان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.