×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گفتگوی تلفنی پوتین و ماکرون درباره لیبی، اوکراین و قره‌باغ

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روسیا الیوم، در بیانیه کرملین آمده است که دو رئیس جمهور بر ادامه تلاش‌ها جهت کمک به فعال سازی روند سیاسی لیبی با مشارکت همه طرف‌های اصلی تأکید کردند.
همچنین پوتین همتای فرانسوی خود را در جریان پیشرفت در اجرای توافق نامه سه جانبه در مورد مناقشه قره‌باغ قرار داد و گفت: به لطف حضور نیروهای حافظ صلح روسیه ، شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی عادی فراهم شده و وضعیت تا حد زیادی ثبات پیدا کرده است. موانع موجود در مسیرهای اقتصادی و حمل و نقل برطرف شده است.
رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که “مشارکت قوی‌تر شرکای اروپایی، به ویژه فرانسه در حل مسائل بشردوستانه در مناطق تحت تأثیر درگیری” لازم است.
درباره بحران اوکراین نیز، دو رئیس جمهور خواستار “احیای روند مذاکره به منظور اجرای توافقنامه‌های مینسک شدند که تنها راه برای حل و فصل بحران در دونباس (در جنوب شرق اوکراین) بوده و هست.
در این بیانیه آمده است که رئیس جمهور روسیه به اقدامات “مخرب” کی‌یف که منجر به سرخوردگی و ناکامی تلاش‌های صورت گرفته از جمله در چارچوب نورماندی می‌شود، اشاره کرد.
وی همزمان بر لزوم پایبندی مقامات اوکراین به تعهدات خود، برقراری یک گفتگوی مستقیم با دونتسک و لوگانسک و تعیین وضعیت حقوقی ویژه برای منطقه دونباس تاکید کرد.
پوتین همچنین در مورد نتایج نشست روسیه و آمریکا در ژنو در ۱۶ ژوئن به ماکرون توضیح داد.
روسای جمهور دو کشور در این مذاکرات اهتمام ویژه‌ای به مسائل ثبات و امنیت در اروپا داشتند و در مورد چشم اندازهای همکاری بین روسیه و اتحادیه اروپا و ضرورت حل فوری مسائلی چون امنیت سایبری، مبارزه با تروریسم بین المللی، بهداشت و درمان، آب و هوا و حل اختلافات منطقه‌ای که به ایجاد روابط سازنده و قابل پیش بینی بین روسیه و اتحادیه اروپا و بازگشت به یک گفتگوی عادی مبتنی بر احترام متقابل کمک کند، تبادل نظر کردند.
پوتین تأکید کرد: “اگر اتحادیه اروپا تمایل واقعی برای این امر داشته باشد ، روسیه آماده است.”
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.