×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
چرا یک روابط عمومی باید استراتژی داشته باشد؟

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: مدیریت روابط عمومی مانند سایر ارکان سازمان ها در دو سطح استراتژیک و عملیاتی دسته بندی می شود.

نقش استراتژیک روابط عمومی بر این مبنا استوار است که به چه دلیل باید به روابط عمومی به عنوان یک وظیفه استراتژیک توجه کرد و چگونه می توان این کارکرد را به مؤثرترین نحو انجام داد.

طی سال‌های اخیر، دیدگاهها و نظریات زیادی در مورد روابط عمومی ارائه شده است. تنوع نظریات آنقدر زیاد است که اغلب خوانندگان و استفاده‌کنندگان را دچار سردرگمی می‌کند. در صورتی که اگر به دقت و ظرافت به آنها نگاه شود، درک خواهد شد که علیرغم تنوع و بکار بردن اسامی و فرآیندهای مختلف، دارای وجوه اشتراک زیادی هستند. شناخت این وجوه مشترک و گونه‌شناسی آنها می‌تواند به مدیران، مشاوران، محققان و دانشجویان کمک کند تا جایگاه دیدگاه‌ها، تئوری ها و الگوهای روابط عمومی را به خوبی بشناسند.

درجهان کسب و کار امروزی که به شدت تخصصی است، دو حوزه مدیریت استراتژیک و روابط عمومی، مستقل از یکدیگر رشد کرده اند. تأکید بر هر دو حوزه بر چگونگی تطبیق سازمان با تغییرات محیطی و استفاده از فرصتها برای افزایش سودآوری است. مدیریت روابط عمومی، هنگامی بیشترین اثربخشی را خواهد داشت که تصمیماتی که اتخاذ می‌شود با نقطه‌ای که تصمیمات در آن اجرا می‌شود، بیشترین نزدیکی ممکن را داشته باشد. با این وجود مسأله اصلی، ترکیب مدیریت استراتژیک با مفاهیم روابط عمومی است.

مدیریت استراتژیک روابط عمومی فرآیندی است که سازمان می‌خواهد بدان وسیله بین سرمایه های سازمانی با نیازهای استراتژیک ارتباط برقرار کند، در آن صورت استراتژی روابط عمومی که جزئی از سازمان است نقشه راهی می‌شود که رهبران سازمان برای حفظ این رابطه از آن استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر مدیریت استراتژیک ارتباطات و روابط عمومی، داشتن استراتژی ارتباطی است که به طور کامل با استراتژی کسب و کار هماهنگ شده باشد یا به عبارت دیگر، مدیریت استراتژیک روابط عمومی طراحی حساب شده و آگاهانه استراتژی ارتباطات به منظور تفسیر چشم انداز، ارزش ها و اهداف سازمان برای مخاطبان است.

برای کسب نتایج بلند مدت در روابط عمومی، اولین گام مهم توسعه استراتژی روابط عمومی است. استراتژی روابط عمومی به شما کمک خواهد کرد که فعالیت‌های روابط عمومی سازمان خود را سازماندهی کنید و به منظور اخذ بهترین روش برای برقراری ارتباط، تصمیم‌های استراتژیک بگیرید.

برای اینکه بتوانیم استراتژی موفق در روابط عمومی طرح ریزی و اجرایی نماییم لازم است تا نکات ویژه‌ای را مد نظر قرار دهیم که علاوه بر ملموس بودن قابل اجرا نیز باشند. از این میان می توان به این نکات اشاره نمود؛

فرایند ارتباطات را از درون سازمان به سمت بیرون گسترش دهیم.
هویت برند سازمان را به ساده ترین و قابل فهم ترین سطح تعریف کنیم.
ارتباطات را به صورت مداوم و پیوسته در راستای اهداف ترسیم شده به روزرسانی و اصلاح کنیم.
پیام های ارسالی به مخاطبان را مطابق با سیاست های ارتباطی سازمان بومی سازی کنیم.
همکاری و بهره‌گیری از افراد شناخته شده در شبکه های مجازی و اشخاصی که قدرت تاثیرگذاری بالایی در مخاطب دارند را در اولویت های فعالیت قرار دهیم.
استراتژی روابط عمومی باید خاص و مطابق با سیاست های کلان و راهبردی سازمان باشد.
صدای مخاطب باید خیلی راحت و آسان از طریق کانال های در دسترس به روابط عمومی ها برسد.
سال ۲۰۲۱ آغاز فصل جدیدی از ارتباطات

روابط عمومی همیشه برای انطباق با فضای کسب و کار و مخاطبان آن که همیشه در حال تغییر است، باید چابک باشد. به همین منظور در سازمان های موفق استراتژی‌های روابط عمومی به طور مداوم در حال پیشرفت هستند که سال ۲۰۲۱ نقطه عطفی در فلسفه چرایی و راهکارهای بهبود روابط عمومی های سازمانی است.

با شروع بیماری همه گیر COVID-19 در اوایل سال ۲۰۲۰، مشاغل بسیاری مجبور به یافتن راه‌های جدید برای عملکرد، تغییر شکل و برقراری ارتباط موثر با مشتریان خود شدند. در تقابل با این شرایط نامشخص، بسیار مهم است که شرکت‌ها نه تنها استراتژی‌های ارتباطی خود را برای رشد محوری ادامه دهند بلکه باید راهی موثر و مفید برای انطباق با روندهای جدید و حفظ ارتباط در دوره‌های متغیر پیدا کنند.

پاندمی کرونا، کسب و کارها در صنایع مختلف را در دنیا متاثر کرده اما آنهایی از این بحران کمترین آسیب را دیدند که از استراتژی های روابط عمومی و ارتباطات بهره بردند.

بیش از یک سال است که بخش عمده گفت و گوی برندها با مخاطبان شان تحت تاثیر بحران کووید-۱۹ است. کرونا و شرایط بحرانی به وجود آمده ناشی از شیوع این ویروس در دنیا درس های زیادی به متخصصان روابط عمومی داد. مدیریت بحران، روایت داستان برند، استراتژی محتوا، استفاده از ظرفیت روابط عمومی دیجیتال و… از جمله موضوعاتی هستند که در شرایط کنونی باید از سوی روابط عمومی های هوشمند به آنها توجه ویژه ای شود.

سخن پایانی

روابط عمومی در دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار و تجارت نقش مهمی ایفا می کند. این به آن معناست که که روابط عمومی در ایجاد یک استراتژی دقیق، سریع عمل نماید.

روابط عمومی در سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده است و برای حرکت صحیح در مسیر اهداف سازمان ، باید درک نمود که چرا این تغییرات صورت گرفته است و بهترین راه برای درک این تغییرات ، استفاده از یک استراتژیست روابط عمومی است.

منبع: وبلاگ شخصی حامدکریمی