×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
چرا قیمت تخم مرغ دوباره افزایش یافت/ بازارگرمی تولید کنندگان یا بی خبری مسئولان؟

به گزارش کیوسک خبر، قیمت تخم مرغ هم در هفته جاری افزایش یافت و هر شانه ۲۴ تایی به قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می رود، هفته گذشته قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۷ هزار تومان بود. گفت وگو با تولید کنندگان نشان میدهد که گرانی نهاده، گرانی و کمیابی جوجه یک روزه، عدم اختصاص خوراک به بخشی از مرغ ها عامل گرانی قیمت بوده است.

افزایش و نوسان‌های شدید قیمت تنها درباره تخم مرغ نیست بلکه در سایر محصولات مرغ و گوشت و میوه هم شاهد افزایش قیمت هستیم. به رغم اینکه جایگاه مناسب جهانی را در تولید این محصولات داریم قیمت بازار کنترل نمی‌شود. ایران جایگاه هفتم تولید مرغ و دهم تولید تخم مرغ و نخست خاورمیانه را در تولید میوه دارد.

بازار بی توجه به گفته های رئیس جمهور پیش می تازد، وی در دیدار اعضای دولت در ابتدای سال گفت: «وزرای جهاد کشاورزی و صمت مراقبت کنند که قیمت ها افزایش نیابد زیرا سال گذشته به حد کافی قیمت ها بالا رفته است.»

کارشناسان می گویند بازار با توصیه و سفارش درست می شود قیمت یک مولفه اقتصادی است که برای پایین آوردن باید شرایط آن را مناسب ساخت در این گزارش قصد داریم که نوسان قیمت تخم مرغ و دلایل آنرا بررسی کنیم.

  • هشدار تولیدکنندگان در اردیبهشت نادیده گرفته شد

تولید کنندگان از بی توجهی دولت به تولید کنندگان و عدم حمایت از آنها می گویند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اردیبهشت به خبرنگار فارس گفت: «دولت اگر امروز از تولید کنندگان تخم مرغ حمایت نکند قیمت بیش از اندازه ای بالا خواهد رفت.»

ناصر نبی پور همان زمان پیشنهاد کرد:« تعرفه صادرات برداشته شود یا خرید تضمینی انجام شود یا اینکه دولت به مرغداران اجازه ذخیره تخم مرغ در سردخانه ها را بدهد. اگر دولت امروز که قیمت تخم مرغ پایین آمده ذخیره نکند فردا که قیمت گران شد نباید از مرغداران گله کند.»

ظاهرا وقت موعود فرا رسیده و قیمت تخم مرغ به دلیل اینکه دولت به توصیه ها و هشدارهای تولید کنندگان توجهی نکرد بالا رفت و در این میان کسی پاسخگو نیست که چرا غذای فقرا هم از سفره آنها باید پر بکشد؟

  • دولت دست از مداخله در بازار بردارد

تولید کنندگان می گویند اگر دولت دست از مداخله بازار بردارد و اجازه دهد خود تولید کنندگان ورود کنند قیمت های متعادل خواهد شد.

دو روز پیش امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: هر زمانی دولت دست از مداخله در بازار دست برداشته قیمت ها متعادل شده است و راه متعادل ساختن قیمت ها این است که دولت زیرساخت ها را آماده کند و بر اجرای درست آنها نظارت کند.

وی با بیان اینکه دولت تنها باید نظارت کند و همه کارها را به بخش خصوصی و خود تولید کنندگان بسپارد گفت: « زمانی که قیمت مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان رسید روسای یکی از این اتحادیه های مرغ به من گفت راهکار این است که دولت خود را کنار بکشد در چنین حالتی قول میدهیم که قیمت ها را به خوبی کنترل کنیم.»

  • پارادوکس اظهارات وزیر با واقعیت بازار

در این میان صحبت های وزیر جهاد کشاورزی در ۱۷ فروردین امسال شنیدنی است که از مازاد تولید مرغ و تخم مرغ در کشور می گوید. اما این خلاف چیزی است که امروز شاهد هستیم ، بر اساس قانون عرضه و تقاضا زمانی که عرضه کالا بیشتر باشد قیمت ها کاهش می یابد اما قیمت ها روز به روز در حال افزایش است.

خاوازی بعد از حضور در جلسه کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو تلویزیونی درباره جزئیات دیدارش با نمایندگان مجلس اظهار داشت: قرار شد یک مجری در وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید پایدار و رفع موانع تولید در نظر بگیریم.

اصولا آمار مسئولان در سالهای اخیر انحراف بیشتری داشته است. سال گذشته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کردند که تولید گندم ۱۳٫۵ میلیون تن می شود و ۱۰ میلیون تن گندم خریداری می کنند اما کل خرید دولتی ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن شد.

*بازارگرمی تولید کنندگان یا بی خبری مسئولان

در حالی که تولید کنندگان از قیمت بالای جوجه یک روزه می نالند که در روزهای گذشته بر بالا بودن قیمت مرغ و نیز کاهش تولید تاثیر گذاشته یک مسئول وزارت جهاد کشاورزی همه چیز را عالی توصیف کرده و این اظهارات را بازار گرمی توسط تولید کنندگان می خواند.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به مرغدارانی که حداقل دو نفر از آنها در مصاحبه با خبرنگار فارس گفتند جوجه یک روزه را به قیمت ۹۰۰۰ تومان خریده اند در حالی که نرخ مصوب دولتی ۴۲۰۰ تومان است، اعلام کرد: قیمت جوجه یک روزه در سامانه سماصط همان قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان است و اکثر مرغداران با این قیمت جوجه تهیه کرده اند و قیمت های ۸۰۰۰، ۹۰۰۰ تومان برای جوجه یکروزه بازار گرمی توسط برخی افراد است.

*بازار آشفته ایران با جایگاه دهم تولید تخم مرغ دنیا

بر اساس گفته های مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ایران با تولید حدود یک میلیون تن تخم مرغ جایگاه پنجم آسیا و دهم در جهان دارد این میزان تولید نه تنها نیاز کشور را به خوبی تامین می کند و در مقطعی صادر هم می کردیم.

آن طور که تولید کنندگان می گویند قیمت تخم مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی در ماههای گذشته و ارسال مرغ های تخم گذار به کشتارگاه افزایش یافته است، مفهوم کاهش جوجه ریزی این است که تولید هم کم شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: در ۵ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان جوجه ریزی ۸ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است.

  • دولت به مرغ های بالای ۹۰ هفته نهاده نمی دهد

نبی پور درباره دلایل گرانی تخم مرغ علاوه بر کاهش و گرانی جوجه های یک روزه اینگونه می گوید: دولت به مرغ‌های با سن بالای ۹۰ هفته نهاده نمی‌دهد و با توجه به شرایط تولید و بازار نهاده، تولیدکنندگان نیز مرغ‌های بالای ۹۰ هفته را به کشتارگاه می‌فرستند. ضمن اینکه به دلیل شرایط تولید و زیان شدید تولیدکنندگان، آنان مرغ‌های با سن کمتر و حدود ۸۵ هفته را نیز به کشتارگاه فرستادند و فقط در اردیبهشت ماه ۲ تا ۲.۵ میلیون قطعه مرغ به کشتارگاه رفت که موجب کاهش تولید شده است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: همچنین میزان جوجه ریزی طی ۵ ماه اخیر (دی، بهمن، اسفند و فروردین و اردیبهشت ماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از فارس، بنابراین مدیریت ضعیف دولت در تنظیم بازار، توزیع نهاده و تامین جوجه یک روزه با قیمت مصوب باعث شده کشوری که صادر کننده تخم مرغ بود امروز با قیمت های سرسام آور در بازار و نارضایتی تولید کنندگان که حاکی از کاهش تولید است، مواجه شود.