×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
چرا باید از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کنیم؟

بخش عمده ای از سود حاصل از معاملات فعلی در سیستم قرعه کشی خودرو به جیب عده ای دلال و واسطه می‌رود اما از چهارشنبه گذشته ورود خودرو به بورس کالا با دو محصول گروه بهمن یعنی کارا دو کابین و تک کابین کلید خورد تا امیدها برای احیای خودروسازان و در مقابل حمایت اصولی از مصرف کنندگان خودرو زنده شود.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، چهارشنبه گذشته معاملات خودرو بر تابلوی بورس کالا آغاز شد و در مجموع ۱۰۳ دستگاه خودروی کارای بهمن موتور به فروش رسید. در این میان باید توجه کرد که این نخستین عرضه در بورس بوده و بدون شک در عرضه های بعدی شاهد حضور بیشتر خریداران خواهیم بود چراکه به نظر می رسد افراد زیادی موفق به دریافت کد معاملاتی نشده اند و در عرضه های بعدی با آشنایی کامل از روند خرید از بورس با رشد حجم معاملات خودرو روبه رو می شویم. اما موضوع مهم این است که چرا باید از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کرد؟ واقعیت این است که امروز صنعت خودرو از جهات مختلف معیوب بوده و به دلیل شرایط نامناسب فعلی، خودروسازان به‌جای بالا بردن تولید و کیفیت به دنبال تشنه نگه داشتن خریدار هستند و این موضوع برخلاف صنعت خودروسازی جهان است.

صنعت زمانی می تواند سودساز باشد که ضمن بالابردن کیفیت و تیراژ تولید در بحث رقابتی با خودروسازان دیگر رقابت کند که روش های فروش فعلی یعنی قرعه کشی انگیزه ای را برای حرکت به این سمت باقی نمی گذارد.

در صنعت خودروسازی کشور نیازمند تنوع در تولید و افزایش کیفیت خودروسازان با هدف افزایش سودآوری آن‌ها هستیم. لذا اگر دولت بلوک های خود را در خودروسازی ها واگذار و بخش خصوصی واقعی آن را خریداری کند، قطعا بخش خصوصی کیفیت را بالاتر خواهد برد.

در همین زمینه در مرحله اول و برای اصلاح امور، عرضه محصولات پُر فروش ایران خودرو و ساپیا در بورس کالا فعلا در دستور کار نیست و اکنون در قالب آزمایشی بحث عرضه در بورس کالا روی محصول‌هایی نظیر کارا، فیدلیتی و دیگنیتی و محصولات کرمان موتور انجام می‌شود.

همچنین تجربیات قبلی نشان می دهد چنانچه خودروهای لوکس وارداتی که در قرعه کشی ها تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود دارد وارد بورس کالا شوند، میان قیمت بازار و کارخانه تعادل ایجاد می شود و این موضوع به نفع هر دو طرف تولیدکننده و مصرف کننده است. همچنین به نظر می رسد با تداوم عرضه‌های خودرو در بورس کالا و ورود متقاضیان بیشتر از قیمت پایه روی تابلو فاصله بگیریم اما به طور حتم به قیمت بازار نخواهیم رسید؛ به بیان ساده‌تر زمانی که عرضه‌ها متناوب باشد، تقاضا به مرور افزایش می‌یابد و قیمت هم تغییر می‌کند اما به قیمت بازار نمی‌رسد در این حالت در میان مدت قیمت بازار کاهش خواهد یافت و به این شیوه، قیمت بازار می‌شکند.

در انتها باید به آن دسته از افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند اعلام کرد که مشتریان به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی امکان ثبت سفارش دارند. در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه می‌کند و مدارک و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل می‌کند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، صدور کد مشتری انجام می‌شود. در روش الکترونیکی نیز مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین کارگزاری ها درخواست خود را ثبت می کند و کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود. زمان ثبت سفارش نیز طبق اعلام بورس کالا از یک روز پس از انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت ۸:۳۰ روز انجام معامله است و متقاضیان باید قبل از معامله معادل قیمت خودرو را پرداخت کنند که این تجربه در معامله محصولی مانند سیمان تجربه موفقی داشت چراکه از ثبت سفارش کاذب جلوگیری می کند.

مهدی ساسانی، فعال بازار سرمایه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.