×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳

مهندس ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت چادرملو در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب گفت: اساسا تولید فولاد دارای “کف و سقف” است، تولید فولاد با رسیدن به چشم‌انداز ۵۵ میلیون تن در حال رسیدن به سقف خود بوده و با توجه به محدودیت‌های معدنی، دیگر نمی‌توان فعالیت زیادی در توسعه تولید کنسانتره و گندله‌سازی‌ها کرد. به هر حال باید پذیرفت که فعالیت‌های معدنی در حال رسیدن به سقف خود است.

وی با اشاره به این‌که اولویت ما فعالیت در صنایع فلزی و معدنی است، اما چون ما یک بنگاه اقتصادی هستیم، بایدبه سمت فعالیت در بخش‌های مختلف این رشته شامل فلزات غیرآهنی و حتی غیرفلزی نیز حرکت کنیم.

او ضرورت تحقق اهدافی نظیر تکمیل زنجیره، ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی گسترده و… را یادآور شد و افزود: درحال‌حاضر اولویت اصلی ما اکتشاف است وتوجه به آن می‌تواند زمینه حفظ وضعیت فعلی را فراهم سازد.

تقی‌زاده با اعلام این‌که موضوع اکتشاف یکی از اقدامات حیاتی برای تداوم تولید فولاد درکشور و تحقق تولید ۵۵ میلیون تن است افزود: کویر مرکزی ایران دارای ذخایر غنی سنگ‌آهن است، ولی متاسفانه برخی موانع از جمله بهانه‌های زیست‌محیطی و بروکراسی‌های اداری موجود مانع از انجام اقدامات اکتشافی و اخذ مجوزهای بهره‌برداری شده است‌ .

وی افزود : از طرفی مجوزهای بسیاری برای بهره‌برداری از برخی معادن صادر شده ولی عملا به‌دلیل عدم‌توانایی صاحبان آن، بهره‌برداری از آنها صورت نگرفته است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن تکلیف آنها هم مشخص شود.

 مدیرعامل چادرملو رمز توسعه اقتصادی را برداشتن گام‌های اساسی و عملی، منطبق بر واقعیت‌ها و قابلیت‌های صنایع بزرگ کشور امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد که به عنوان مثال، امروز در پی تلاش بی‌وقفه سه شرکت بزرگ معدنی، شاهد اجرای پروژه عظیم انتقال آب خلیج‌فارس به مرکز کشور هستیم، موضوعی که بسیاری آن را قابل ‌اجرا نمی‌دانستند.

تقی‌زاده با تاکید بر اینکه در مقوله توسعه و با توجه به وضعیت و محدودیت‌های مالی دولت و بودجه کشور که عمدتا صرف حقوق، دستمزد و صندوق‌های بازنشستگی می‌شود، گفت: در وضعیت فعلی یکی از راه‌های رسیدن به اهداف صنعتی و معدنی و به‌طور کلی توسعه پایدار کشور فاصله گرفتن از روش‌های سنتی و حرکت به سمت اعمال روش‌های معمول در دنیا است.

او با تاکید بر این‌که یکی از این راه‌های یادشده، الزام شرکت‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری و تلاش برای عمران و آبادانی مناطق کمتر توسعه‌یافته است، افزود: شرکت‌های بزرگ فلزی و معدنی و حتی پتروشیمی‌ها می‌توانند هریک با سرمایه‌گذاری‌های خود، متولی توسعه یکی از استان‌های محروم در سراسر کشور باشند.

تقی‌زاده با تاکید براینکه با اتخاذ این شیوه و البته با همکاری بانک‌ها می‌توان ضمن توسعه سراسری، زمینه ایجاد اشتغال و ارزآوری را فرآهم نمود، تصریح کرد: باید بپذیریم که امروز دولت با توجه به شرایط موجود توان سرمایه‌گذاری و توسعه به لحاظ مالی را ندارد و این روش می‌تواند بهترین راه‌حل برای عبور از وضع موجود باشد.

وی افزود: دولت در شرایط یاد شده می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های اصولی و با نظارت دقیق، توسعه هر استانی را به یکی از شرکت‌های بزرگ بسپارد و آنها را موظف کند تا به دلیل پر شدن سقف تولید فولاد، به سمت تولید دیگر صنایع اشتغال‌زا و توسعه‌ای با توجه به پتانسیل منطقه و مزیت‌نسبی تشویق کند. مثلا یک شرکت بزرگ فولادی که مسوولیت توسعه منطقه و یا استانی به او واگذار می‌شود، مردم منطقه را با حمایت‌های خود تشویق به تولید اقلامی مانند پوشاک، صنایع های‌تک، برقی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و… نماید.

او گفت: به عنوان مثال چه اشکالی دارد که با حمایت یک شرکت بزرگ فولادی در منطقه جاسک، آب‌شیرین‌کن و گلخانه کشاورزی احداث شود.

مدیرعامل شرکت چادرملو، تحقق چنین موضوع مهمی را نیازمند اراده ملی در سطح مسوولان نظام دانست و البته تاکید کرد که شرط موفقیت این‌کار آن است که مدیران را به دلیل اشتباهات کوچک و مسایل حاشیه‌ای تحت فشار قرار ندهند و آنها را تهی از شهامت نکنند.

تقی‌زاده گفت: لازمه رسیدن به چنین سیاست‌های اصولی، ارایه اختیارات به مدیران و حمایت از افراد پاک‌دست است تا آنان ضمن ایجاد انگیزه، همه رشته‌های صنعتی را با قدرت به‌پیش ببرند، ضمن‌ آن‌که مکانیزم تصمیم‌گیری دولت باید همسو با سیاست مدیرانی باشد که برای این کار منصوب شده‌اند و ضمن تطبیق همه سیاست‌ها، هیچ محدودیتی برای شرکت‌های بزرگ ایجاد نکنند. به عنوان مثال، نباید برای اخذ یک مجوز، ماه‌ها در نوبت بود، این‌گونه موانع هیچ‌گاه کشور را به‌سوی توسعه همه‌جانبه و پایدار سوق نخواهد داد.

مدیرعامل شرکت چادرملو خاطرنشان کرد که تحقق چنین امر مهمی باید به‌دور از سوء‌استفاده مدیران و آن‌ هم تحت نظارت یک ستاد تسهیل برای ۱۰ تا ۱۵ شرکت بزرگ کشور باشد و آنها نهایتا با ارایه گزارش دقیق از روند توسعه استان‌های محول شده، با قدرت و سرعت کارها را به‌پیش ببرند.

وی در ادامه ایجاد یک منطقه جدید صنعتی در شهرستان اردکان را یادآور شد و افزود: چادرملو در منطقه یادشده (بین بهاباد و معدن چادرملو) یک واحد سوپر مگامدول تولید فولاد و کارخانه تولید فروسیلیس در قالب طرح توسعه احداث خواهد کرد. احداث این طرح‌ها در دل کویر با هدف حفظ محیط‌زیست و توسعه مناطق محروم است و مقرر شده که در صورت نیاز برای پرسنل فعال در آن منطقه، منازل مسکونی نیز احداث شود.

مدیرعامل شرکت چادرملو هم‌چنین با اعلام این‌که هم‌اینک در حال‌ اخذ زمین، مجوزهای لازم و تلاش برای احداث یک پروژه مگامدول آهن‌اسفنجی به ظرفیت ۸/۱ تا۲/۲ میلیون تن، فروسیلیکو‌منگنز با ظرفیت ۵۰ هزار تن، آجرنسوز، ریخته‌گری و… هستیم، گفت: طرح‌های یادشده در صورت اخذ موافقت‌اصولی، طی سه تا چهار سال احداث خواهند شد، ضمن آن‌که درصدد احداث راه‌آهن، انتقال برق و سیستم آب‌شیرین‌کن در منطقه یادشده نیز می‌باشیم.

او در ادامه بومی‌سازی‌های صورت گرفته را یادآور شد و گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بومی‌سازی ۲۹ هزار و ۳۰۰ قطعه از قطعات مورد نیاز خود، علاوه بر افزایش بهره‌وری، بالغ‌بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیز صرفه‌جویی اقتصادی داشته است.

مدیرعامل شرکت چادرملو موضوع خام‌فروشی سنگ‌آهن را یادآور شد و تاکید کرد که ما با مقوله خام‌فروشی سنگ‌آهن و یا هر ماده‌معدنی دیگر به‌شدت مخالف هستیم و معتقدیم که باید عوارض کنسانتره و گندله افزایش و راه صادرات آهن‌اسفنجی باید هموار گردد.

تقی‌زاده تاکید کرد که دولت باید با ممانعت از خام‌فروشی، شرکت‌های بزرگ معدنی را تشویق کند تا با مشارکت بخش‌خصوصی، واحدهای فرآوری احداث و نهایتا ارزش‌افزوده ایجاد کنند.

وی در ادامه از آمادگی این شرکت برای خرید سنگ‌آهن در هر معدنی و با هر تناژی خبر داد و گفت: بدون‌شک با تامین ماده‌اولیه و احداث واحدهای تولیدی در نقاط مختلف کشور ضمن ایجاد اشتغال، توسعه پایدار رقم خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت چادرملو با اعلام این‌که باید به هر شکل ممکن امید را بین مردم ترویج کرد، گفت: گرچه در برخی از مشاغل واقعا مشکلاتی وجود دارد، اما باید بپذیریم که در صورت وجود همت و تلاش و برنامه‌ریزی می‌توان در همین شرایط سخت هم به خوبی اقدام به کار و تولید کرد.

تقی‌زاده در پایان از تاسیس یک شرکت سهامی‌عام با هدف سهامدار کردن پرسنل خبر داد و افزود: با احداث شرکت سهامی‌عام و تلاش برای سهامدار کردن ۵ هزار نفر سعی خواهد شد تمام پروژه‌ها در اختیار سهامداران قرار گیرد تا از آنان نیز ضمن منتفع شدن در تولید از روحیه بالایی برخوردار و با آرامش روحی بیشتری به فعالیت بپردازند.

وی هم‌چنین افزود: امسال بیشترین رکورد تولید پس از ۲۰ سال رقم خورد که پاداش مناسبی نیز به پرسنل داده شد است و اعتقاد داریم که در صورت رفع نیاز پرسنل و توجه به معیشت آنان و نیز افزایش تولید به واسطه تلاش روزافزون کارکنان و کارگران، پاداش لازم به تناسب کاری که می‌کنند تعلق خواهد گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.