×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

واحد بهره‌برداری فولاد هرمزگان با توجه به محدودیت برق اعمال شده به صنایع سراسر کشور، به منظور به حداقل رساندن مدت زمان توقف واحد فولادسازی، شات‌دان سالانه فولادسازی را از زمستان به تابستان انتقال داد و از این زمان به‌عنوان زمان مناسب برای انجام تعمیرات و چابک‌سازی سازمان برای تولید حداکثری در شرایط مناسب استفاده کرد.

کیوسک خبر ـ معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان ضمن تأیید این خبر گفت: جهت افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات در نواحی مختلف تولیدی و در راستای افزایش تناژ تولید، نیاز به برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های تعمیراتی در شات‌دان‌های هفتگی و شات‌دان سالانه است که تعمیرات سالانه در بهترین زمان ممکن و با همکاری تمامی همکاران و شرکت‌های پیمانکار حاضر در پروژه انجام شد.

سید اصغر مدنی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی با بیان اینکه برای تهیه برنامه شات‌دان سالانه فولادسازی از ابتدای دی‌ماه سال گذشته جلسات و آماده‌سازی‌های لازم توسط واحدهای مربوطه و واحد دفتر فنی و برنامه‌ریزی تعمیرات انجام شد، عنوان کرد: شات‌دان سالانه در اواخر تیر و اواسط مردادماه سال جاری با ۱۷۶ هزار نفر ساعت فعالیت و ۳۴ مکانیسم بدون هیچ‌گونه حادثه ایمنی انجام شد.

وی گفت: ازجمله فعالیت‌های مهم که در این تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده انجام شد می‌توان به تهیه برنامه و برگزاری جلسات قبل از شروع شات‌دان جهت انجام فعالیت‌های آماده‌سازی ترانس کوره و برنامه‌ریزی و انجام تعویض ترانس در زمان شات‌دان با پایش روزانه فعالیت‌ها و برگزاری جلسات با تمامی مجری‌های مربوطه و همچنین تعویض ترانس کوره شماره ۲ از ۱۲۰ MVA به ۱۴۰ MVA طی دو مرحله اشاره کرد.

  آماده‌سازی و بسترسازی برای شات‌دان سالانه

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان در خصوص برنامه‌ریزی جهت آماده‌سازی فعالیت‌ها قبل از شروع شات‌دان، خاطرنشان کرد: تهیه برنامه (بارچارت) آماده‌سازی فعالیت‌ها توسط دفتر فنی و برنامه‌ریزی تعمیرات، کنترل پروژه توسط دفتر برنامه‌ریزی تعمیرات به‌صورت روزانه با برگزاری جلسات در سطح معاونت (برگزاری جلسات ۱۰ روز قبل از شروع شات‌دان)، بررسی علت تأخیر انجام فعالیت‌ها و تعریف اقدامات لازم جهت انجام فعالیت‌ها و استفاده از تمامی منابع واحدهای بهره‌برداری جهت تسریع در انجام فعالیت‌ها ازجمله مواردی بود که پیش از شات‌دان انجام شد.

مدنی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت انجام فعالیت‌ها در زمان شات‌دان، تصریح کرد: بررسی و ویرایش برنامه (بارچارت) ارسال‌شده از واحد اجرای پروژه‌ها توسط دفتر فنی و برنامه‌ریزی تعمیرات و برگزاری جلسات با تمامی مجری‌های مربوطه و پایش انجام فعالیت‌ها طبق برنامه با برگزاری جلسات روزانه با تمامی واحدهای مربوطه به‌طور منظم انجام شد.

  تعویض موفقیت‌آمیز ترانس در زمان شات‌دان

وی با بیان اینکه تعویض ترانس یکی از اقدامات مهم در زمان شات‌دان بود، گفت: فعالیت‌های مهم انجام‌شده جهت تعویض ترانس توسط اجرای پروژه‌ها شامل تقویت سازه ترانس، انتقال ترانس ۱۲۰ MVA به پایین و جایگزینی ترانس ۱۴۰ MVA، برنامه‌نویسی و اجرای تنظیمات جدید ترانس و در نهایت تست سرد و گرم ترانس کوره با همکاری واحدهای بهره‌برداری بود. علاوه بر این، جهت تعویض ترانس اقداماتی همچون دمونتاژ و مونتاژ Head Connector (کله‌گاوی) بر اساس ترانس جدید، دمونتاژ و مونتاژ دیواره اتاق ترانس، دمونتاژ و مونتاژ کابل‌های آبگرد هر سه فاز کوره، همکاری با واحد اجرای پروژه در خصوص برنامه‌نویسی و اجرای تنظیمات جدید ترانس و راه‌اندازی نهایی سیستم تپ چنجر صورت گرفت.

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان ادامه داد: از فعالیت‌های مهم دیگر در زمان شات‌دان می‌توان مواردی همچون تعمیرات اساسی چاله سرباره کوره‌ها، تعمیرات واحد ذوب شامل تعویض جک مست، تعویض الکترود هولدر، تعویض سیلندر تیلت، نصب لنس دما نمونه‌گیر اتوماتیک کوره‌ها و..، تعویض و ترمیم ریل‌های جرثقیل‌های سقفی فولادسازی، تعویض و ترمیم نوارهای حمل مواد فولادسازی، تعمیرات واحد ریخته‌گری مشتمل بر تعویض مجموع پایه رول‌های اپروچ خط ۱ و خط ۲ و تاچاپ و وایربرس زدن بانانافریم واحد ریخته‌گری و درنهایت ترمیم دیواره کولینگ تاور ۰۲۰۱ و ۰۲۰۲ واحد سیالات اشاره کرد.

  کاهش زمان شات‌دان با برنامه‌ریزی دقیق

مدنی گفت: از جمله نکات مهم در شات‌دان می‌توان مواردی همچون انتقال شات‌دان سالانه از بهمن‌ماه به تیر و مردادماه جهت استفاده فرصت‌طلبانه از توقف پیش‌آمده در محدودیت قطع برق و به حداقل رساندن توقفات واحدها در تقویم برنامه‌ای سالانه فولادسازی و برگزاری شات‌دان در فصل تابستان با شرایط آب‌و‌هوایی گرم و مرطوب بندرعباس نام برد. ضمن اینکه تأمین منابع شات‌دان (نیرو و مکانیسم و…) در شرایطی که سایر شرکت‌های فولادسازی در ایران هم‌زمان شات‌دان سالانه برگزار می‌کنند از دیگر نکات قابل‌توجه بود. همچنین کاهش مدت‌زمان تعویض ترانس کوره ۲ از ۳۵ روز به ۲۳ روز، توقفات هم‌زمان واحدهای فولادسازی و آهک، تأمین متریال T بولت‌های اپروچ خط ریخته‌گری توسط خدمات فنی و پشتیبانی و نهایتاً کالیبره کردن تجهیزات واحد فولادسازی توسط واحد اتوماسیون و ابزاردقیق مرکزی در شات‌دان انجام شد.

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: اگرچه کاهش تولید در زمان محدودیت برق اجتناب‌ناپذیر بود؛ اما با اجرای این پروژه که با همت همکاران در بخش‌های تولید، تعمیرات، پشتیبانی و با همکاری پیمانکاران پروژه انجام شد، به‌طور قطع به‌جای اینکه در چنین شرایطی منفعل بمانیم، تعمیرات اساسی و بسیاری از پروژه‌های تعمیراتی خرد و کلان دیگر را انجام دادیم و شرکت را برای تولید حداکثری آماده و چابک‌سازی نمودیم که در این فرصت از همه همکاران و عوامل درگیر صمیمانه قدردانی می‌نماییم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.