×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پرداخت سالانه ۲ هزار میلیارد تومان بابت تصادفات ساختگی و کروکی‌های مخدوش/ ۹۰ درصد افسران مجهز به دست‌افزار هستند

به گزارش کیوسک خبر، سردار “سید کمال هادیانفر” رییس پلیس راهور ناجا درباره استفاده از پهباد‌ها برای کنترل و نظارت جاده‌‌ها و محورهای مواصلاتی در کشور گفت: با تفاهمی که وزیر وقت راه با فرمانده ناجا داشتند، مقدمات این کار انجام شده است. بخش خصوصی که مسئولیت این کار را برعهده دارد در تولید پهباد و همچنین دوربین‌های تشخیص پلاک اقدامات لازم را دنبال می‌کنند و به زودی این طرح در فاز اجرایی عملیاتی می‌شود.

وی همچنین درباره استفاده از دست‌افزار برای ترسیم کروکی الکترونیکی ادامه داد: یکی از خدمات پلیس راهور بحث ترسیم کروکی الکترونیک است. سالانه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تصادف در کشور اتفاق می‌افتد و بخش زیادی از این تصادفات، تصادفات جرحی و بخشی از آن نیز تصادفات منجر به فوت است. البته برخی از تصادفات نیز تصادفات خسارتی هستند و تصادفات خسارتی تا کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیاز به ترسیم کروکی ندارد و طرفین می‌توانند با توافق با هم به بیمه‌ها مراجعه کرده و خسارت خود را دریافت کنند.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: برنامه کروکی الکترونیکی به طور کامل در پلیس راه و راهنمایی و رانندگی استان قم در حال اجرا است و بالغ بر ۷ هزار کروکی تاکنون در این استان ترسیم شده است که تمام این کروکی‌ها به صورت الکترونیک است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه نواقص این طرح شناسایی شد و در حال رفع آن هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها و تهیه ابزارها و دیبایس‌های لازم بتوانیم این طرح را در کل کشور اجرا کنیم. البته پیش‌بینی ما این است که تا سه ماه آینده هم اشکالات فنی که در سامانه وجود دارد برطرف شود و هم مهارت و آموزش کارکنان پلیس تکمیل می‌شود و همچنین تجهیزات تا سه ماه آینده به طور کامل تامین خواهد شد و ما به صورت یکسان در سراسر کشور از این قابلیت و ظرفیت برای ترسیم کروکی‌های الکترونیک استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سود از اجرای این طرح به شرکت‌های بیمه‌گذار خواهد رسید، خاطرنشان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با رییس بیمه مرکزی داشتیم قرار شد این کار توسعه پیدا کند و با اجرای این طرح بسیاری از خسارت‌هایی که بیمه‌ها تحت عنوان کروکی‌ها و تصادفات ساختگی برطرف می‌شود. سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به تصادفات ساختگی و کروکی‌های مخدوش پرداخت می‌شود و با اجرای این طرح این موارد کاملا از بین می‌رود، چراکه وقتی تصادفی رخ می‌دهد با استفاده از این نرم‌افزار صرفا دو پیامک برای افراد مقصر و غیرمقصر ارسال و همچنین داده‌های تصادف برای شرکت بیمه‌گذار ارسال می‌شود و شرکت بیمه‌گذار می‌تواند بر اساس داده‌های الکترونیک تصادف را بررسی کرده و با توجه به آن نظر کارشناسی خود را اعلام و خسارت را پرداخت کند.

رییس پلیس راهور ناجا درباره گواهینامه‌های جعلی تصریح کرد: ما گزارشی تحت عنوان گواهینامه‌های جعلی نداریم، اما باید این نکته را از نظر هوشمندی پلیس بدانید که امروزه تقریبا ۹۰ درصد افسران ما مجهز به دست‌افزار پلیس هستند. با وجود این دست‌افزارها ماموران و افسران ما هیچ احتیاجی به رویت گواهینامه فیزیکی افراد ندارند.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: وقتی افسر کد ملی راننده را در این دست‌افزارها وارد می‌کند بلافاصله و به صورت آنلاین اطلاعات راننده در سیستم مشخص خواهد شد. اگر فردی فاقد گواهی نامه باشد نیز از این طریق مشخص می‌شود و ما اگر گواهینامه صادر می‌کنیم به دلیل اثر روانی است که برای راننده دارد و به صدور گواهی‌نامه نیازی نداریم. البته احتمال دارد که جاعلی با اخذ وجه، کارت‌های گواهی‌نامه را شبیه‌سازی و جعل کند اما این کارت‌‌ها هیچ اصالتی ندارند چون همه چیز از طریق سیستم بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دست‌افزار برای همه افسران و ماموران راهنمایی و رانندگی تامین شده است، گفت: بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ دست‌افزار تاکنون تامین شده است و تقریبا به ۲ هزار دست‌افزار دیگر نیاز داریم که انشالله به زودی در اختیار نیروها قرار می‌گیرد و پس از آن دیگر هیچ قبض جریمه در دست افسران نخواهد بود و از طریق این دست‌افزار بلافاصله اطلاعات خودرو و راننده برای ماموران و افسران ما نمایش داده خواهد شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، رییس پلیس راهور ناجا با وجود این دست‌افزارها همه اطلاعات خودرو و راننده مشخص می‌شود و دیگر نیازی به فیزیک کارت خودرو و یا کارت گواهی‌نامه افراد نیست. این برنامه از سال ۱۳۹۸ شروع شده و روز به روز نیز کامل‌تر می‌شود.