×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
پایان ضیافت دلالان خودرو نزدیک است

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا می گوید: زمانی که قیمت ها واقعی شود، دلالی نیز بی معنی می شود و این رویه از طریق سازوکار شفاف بورس کالا، شدنی است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با اعلام رضایت فعالان صنعت خودرو با عرضه محصول ها در بورس کالا گفت: دولت با دخالت های خود در بازار و قیمت گذاری خودرو باعث ایجاد اختلاف قابل توجه قیمت های درب کارخانه و بازار آزاد شده است.

وی افزود: در دهه ۷۰ با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خودرو در حاشیه بازار کشف و تعیین می شد و اختلاف قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار به عنوان سود از سوی سازمان حمایت مصرف کننده از خودروسازان گرفته می شد که از این طریق اختلاف ایجاد شده از بین برود. این روند سبب شده بود حدود ۱۳ سال قیمت خودرو دستخوش تغییرات زیادی نشود و این درحالی است که بهای نهاده های تولید، افزایشی بود. در این برهه شاهد بودیم که قیمت حاشیه بازار بعضا کمتر از قیمت درب کارخانه می شد و هیچ صف خریدی نیز شکل نمی گرفت.

نجفی منش ادامه داد: در سال ۹۰ که تولید خودرو به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسید خودروسازان برای فروش از روش های فروش قسطی استفاده کردند اما از زمانی که شورای رقابت در بحث قیمت گذاری ورود کرد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار شروع شد و زیان خودروساز را به همراه داشت.

آنچه باید درباره اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا بدانید:

نان دلالان با عرضه خودرو در بورس کالا آجر می شود
آینده‌ای که در انتظار بازار خودرو است/ مزایای بورسی شدن خودرو
سازوکار بورس کالا، تسهیلگر عرضه و معاملات خودرو است
امیدها به احیای صنعت خودرو زنده شد
عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است
راه برون رفت از شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس کالا
گام سوم دولت سیزدهم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری
فروش محصولات ایران خودرو در بورس کالا با عرضه هایما کلید می‌خورد
آخرین مختصات عرضه خودرو در بورس کالا
منافع عرضه مستمر خودرو در بورس به تولید و مردم می رسد
عمده حاضران در قرعه کشی خودرو، مصرف کننده نیستند
وی تصریح کرد: بسیاری از خریداران فعلی خودرو در سیستم قرعه کشی مصرف کننده نیستند بلکه به دنبال استفاده از اختلاف قیمت بازار و درب کارخانه هستند و بررسی ها نشان می دهد خودروهایی که بیشترین اختلاف قیمت را دارند بیشترین تقاضا در قرعه کشی ها نیز برای همان ها ثبت می شود.

دبیر انجمن قطعه سازان اظهار کرد: دولت در برهه ای برای رهایی از این وضعیت و جلوگیری از افزایش بیشتر این اختلاف، زمانی که ۴۰ درصد تورم در کشور وجود داشت اجازه افزایش ۱۸ درصدی را به خودروسازان داد اما با اما و اگر نمایندگان مجلس همراه شد.

بورس کالا، راه نجات صنعت خودرو
وی تاکید کرد: تنها راه قانونی در شرایط فعلی برای رهایی صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری، بورس کالا و عرضه محصول ها در آن است. در بورس کالا با استفاده از سازوکار عرضه و تقاضا قیمت واقعی کشف می شود. زمانی که قیمت واقعی کشف شود، صف خرید افرادی که در انتظار بهره بردن از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار هستند جمع خواهد شد و خریداران واقعی به معاملات ورود می کنند.

نجفی منش در پاسخ به این پرسش که عرضه های مستمر تا چه میزان به تعادل بازار خودرو کمک می کند؟ گفت: عرضه خودرو در بورس کالا باعث می شود قیمت هایی که در بازار به صورت غیر واقعی بالا رفته اند کاهش یابد و از سوی دیگر سبب می شود افرادی که با هدف سودجویی خودرو خریداری کرده اند اقدام به فروش می کنند و این مسئله قیمت بازار را کاهش خواهد داد.

وی اظهار کرد: زمانی که قیمت ها واقعی شود، دلالی نیز بی معنی می شود و این رویه از طریق سازوکار شفاف بورس کالا، شدنی است.

با هم این مطالب را هم مرور کنیم:

سایپا به جمع عرضه کنندگان خودرو در بورس کالا پیوست
فیدلیتی و دیگنیتی در ۲۶ مرداد در بورس کالا عرضه میشود
چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟
رایزنی سازمان بورس و وزارت صمت برای عرضه خودرو در بورس کالا
چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟
همه چیز درباره خرید خودرو از بورس کالا
گام به گام خرید خودرو از بورس کالا
ظرفیت عرضه های بورسی در بهبود بازار خودرو

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.