×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بر اساس تازه‌ترین آمار رسمی ۱۱ هزار و ۶۸۰ مبتلای جدید در شبانه روز اخیر در کشور شناسایی شده و ۱۶۱ بیمار جان خود را از دست دادند.
آمار جان باختگان کرونا که پیش از سفرهای نوروزی کمتر از ۸۰ نفر نفر بوده امروز ۱۵ فروردین‌ماه به  ۱۶۱ نفر در طول ۲۴ ساعت گذشته رسید و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر افزایش پیدا کرد.
سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خیز چهارم کرونا در بسیاری از مناطق غرب و مرکزی کشور را قطعی دانسته و هشدار داده است که این موج در حال سرایت به شرق کشور است.
سیما سادات لاری یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۷۲ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسیده است.
لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۶۵۰ هزار و  ۵۶۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۱۳ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۱۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. 
لاری گفت: همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت و درمان پیش از این گفته بود که قطعا وارد موج چهارم کرونا شده ایم و در چهار هفته آینده آمارهای کرونا به خصوص تعداد جان باختگان صعودی خواهد بود.
حریرچی از احتمال قرمز شدن تهران و اصفهان در هفته آینده خبر داد و گفت: در صورت قرمز شدن تهران تنها مشاغل گروه اول می‌توانند به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند.
در همین حال شیوع ویروس کرونا بار دیگر در خراسان جنوبی روند صعودی به خود گرفته و افزایش موارد مثبت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در هفته اخیر نشانگر شروع خیز چهارم کرونا در این استان است.
رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ است، زنگ خطر را به صدا درآورد و از افزایش چهار برابری بیماران کرونایی بستری در این مرکز آموزشی درمانی خبر داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفته است که حدود ۷۰ درصد بیماران با تشخیص مثبت کووید-۱۹ در مراکز بیمارستانی استان با ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر هستند.
سید عباس موسوی افزود : در حال حاضر اغلب کسانی هم که با علائم مشکوک به مراکز درمانی مراجعه می کنند ، با ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر هستند و این نشانگر قدرت سرایت زیاد این ویروس است که قبلا بکرات در باره خطر آن هشدار داده شده بود.
در همین حال استاندار البرز با بیان اینکه این استان وارد وضعیت قرمز و موج چهارم شیوع ویروس قرار گرفته گفت که بر این اساس درنگ جایز نیست و مردم بایستی از سرعت انتشار این ویروس آگاهی یابند.
عزیزاله شهبازی افزود: اگر دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات رعایت نشود، فاجعه ای بزرگ رقم می خورد.
وی اضافه کرد: کرونای جهش یافته مجالی برای تعلل و جبران نمی گذارد و موج چهارم شیوع کرونا به مراتب خطرناک تر از امواج قبلی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی نسبت به روند افزایش آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های این استان در چند روز اخیر هشدار داد و گفت : در سه روز اخیر حدود ۱۰۰ بیمار با علایم ویروس کرونا و مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه بستری شدند.
دکتر سید احمد هاشمی افزود : براساس آمار تعداد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه در این مدت بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و با کاهش سطح پروتکل های بهداشتی احتمال افزایش آمار در روزهای آینده نیز وجود دارد که می تواند استان را به سمت خیز چهارم موج کرونا بکشاند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت که در نتیجه ادامه کم‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونای جهش یافته (انگلیسی) در استان افزایش یافته و از هشت نفر در روز گذشته به ۱۰ نفر رسید.
عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از مجموع مبتلایان به کرونای انگلیسی ساکن در پنج شهرستان گرگان، گنبدکاووس، بندرگز، آزادشهر و بندرترکمن، ۲ نفر در رده سنی کودکان هستند.
وی با اعلام آمادگی برای مقابله با موج چهارم همه‌گیری کرونا، گفت: به دلیل گسترش شیوع این ویروس در استان‌های همسایه، احتمال بیشترشدن تعداد مبتلایان گلستانی به کرونای انگلیسی وجود دارد.
رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: روند ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان صعودی و نگران کننده است و بازگشت به وضعیت قرمز دور از انتظار نیست.
علی صفدر سیاوشی افزود: بسیاری از شهروندان همچنان بدون توجه به عوارض و تبعات کرونا، پروتکل های بهداشتی را نادیده می گیرند که این امر ممکن است سبب افزایش شیوع ویروس و بروز بحران و چالش شود.
وی نسبت به شکننده بودن وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان هشدار داد و افزود: برخی افراد با بی توجهی در تجمع هایی مانند مراسم عروسی و عزا حضور پیدا می کنند، برخی نیز استفاده از ماسک را فراموش کرده اند و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجه هستند که این امر سلامت آنها و جامعه را به خطر می اندازد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تعداد موارد بستری های مشکوک به ویروس کرونا در استان نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت و هم اکنون تعداد مبتلایان به ۲۶۵ تن رسیده است.
ابراهیم سلمانی افزود: برای روزهای آینده پیش بینی چندان جالبی از شرایط استان در اختیار نیست ؛ زیرا تعداد موارد بستری رو به افزایش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری شده در این شهرستان طی ۲ روز اخیر نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است.
دکتر علیرضا مسلم افزود: هم اکنون ۱۰۳ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مرکز آموزش درمانی واسعی سبزوار بستری هستند.
وی ادامه داد: رعایت نکردن شیوه‌نامه های بهداشتی و انجام سفرهای نوروزی موجب افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا و تغییر وضعیت سبزوار از زرد به نارنجی بوده است.
ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.