×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پادشاه اردن: تبعات بحران اوکراین به کل جهان سرایت خواهد یافت

به گزارش کیوسک خبر، عبدالله دوم، پادشاه اردن طی مصاحبه با شبکه آمریکایی”سی ان بی سی” در پاسخ به سوالی پیرامون بحران اوکراین در منطقه، به تبعات این بحران بر امنیت غذایی اشاره کرد و گفت، چالشی با ویروس کرونا آغاز شد و اکنون با این بحران شدت یافته که بر قیمت کالاهای اساسی نیز تاثیر می‌گذارد.
وی گفت: همه امید داشتیم که این بحران رخ ندهد اما اکنون رخ داده است و ما با این بحران که احتمالا بدون پیروزی هیچ طرفی به درازا می‌کشد مواجه هستیم.
وی با اشاره به بازتاب منطقه‌ای بحران اوکراین و تاثیر آن بر کاهش حضور روسیه در سوریه گفت، حضور روسیه عامل آرامش منطقه مرزی با اردن به شمار می‌رفت. این در حالی است که اردن اکنون با تهدیدهایی در مرزها همچون قاچاق مواد مخدر و سلاح مواجه است و چالش دیگری در خصوص بازگشت تروریست‌های داعش وجود دارد.
پادشاه اردن تصریح کرد، ایجاد فرصتی برای اقدام در راستای دستیابی به صلح بر اساس احترام متقابل مورد نیاز است.
وی درخصوص آنچه پیشتر در خصوص لزوم تشکیل ائتلافی مانند ناتو برای خاورمیانه مطرح کرده بود، گفت: تشکیل ائتلاف‌ها در صورتی که ماهیت و وظایف اساسی آنها مشخص نباشد، موضوع پیچیده‌ای است.
عبدالله دوم بر لزوم حفظ ارتباط با کشورهای جهان و دستیابی به فرمولی مناسب تاکید کرد تا ماموریت ائتلاف کاملا روشن باشد وگرنه همه را سردرگم خواهد کرد.
پادشاه اردن درباره گفتگوی کشورش با کشورهای منطقه پیرامون امکان ایجاد نگرش و رویکرد جدیدی در قبال منطقه و چگونگی کنارگذاشتن سیاست و نگاه به فرصت‌های اقتصادی به عنوان راهی برای از بین بردن موانع گفت که بر این باور است که پروژه های منطقه‌ای راهی به سوی آینده با هدف ایجاد فرصت‌های کاری و زندگی بهتر برای همگان است.
پادشاه اردن با اشاره به ذخایر گندم و جو در کشورش بر ضرورت اقدام مشترک میان کشورهای منطقه برای تشکیل گروه‌هایی جهت تامین امنیت غذایی در بلندمدت تاکید کرد.
وی همچنین تصریح کرد، سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه در ماه جاری میلادی می‌تواند به شکلی مثبت در تسریع پروژه‌های منطقه‌ای سهیم باشد.
پادشاه اردن افزود: یکی از پیام‌هایی که پیش بینی می‌شود بایدن برای منطقه داشته باشد، این است که به اروپا و آمریکا تکیه کنید و اینکه غرب به شکل اثرگذاری در منطقه مشارکت خواهد داشت.
عبدالله دوم در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را از بیش از دو دهه می‌شناسد گفت، او فردی بسیار میهن پرست است که به شکوه و عظمت روسیه ایمان دارد و توسط تیمی قدرتمند احاطه شده است.
وی بر رویکرد کشورش در قبال مسئله فلسطین تاکید کرد و گفت، تنها راهکار، راه حل تشکیل دو کشوری است. عبدالله دوم نسبت به عدم گفت‌وگو میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی هشدار داد و گفت، این امر نگرانی‌هایی را بوجود خواهد آورد و موجب بی‌ثباتی منطقه خواهد شد که بر پروژه‌های منطقه‌ای تاثیر خواهد گذاشت.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.