×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

ماکرون می‌گوید عرضه سوخت به پمپ بنزین‌های فرانسه هفته آینده باز سر گرفته خواهد شد.

به گزارش کیوسک خبر، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه وعده رفع بحران سوخت در این کشور را داد و گفت: بحران عرضه سوخت ناشی از اعتصابات در پالایشگاه‌های توتال انرژی و اسو-اکسون موبیل هفته آینده حل خواهد شد.

ماکرون با اشاره به مشکلات ناشی از ادامه اعتصاب کارگران پالایشگاه‌ها در فرانسه گفت: «این یک درگیری اجتماعی بین مدیریت و کارکنان دو شرکت است و من از هر دو طرف می‌خواهم که مسئولیت پذیر باشند. توافق نامه با اسو-اکسون موبیل امضا شده است. نخست وزیر هم گفته است که اعتصاب متوقف خواهد شد و من از این حمایت می‌کنم. این وضعیت غیرقابل قبول است.»

ماکرون در سخنان خود همچنین ناتوانی دولتش برای جلوگیری از بدترشدن اوضاع را رد کرد و گفت که دولت او هر کاری که توانسته تا کنون انجام داده است. او گفت: «ما همیشه فکر می‌کنیم که همه چیز به یک رئیس جمهور و یک دولت بستگی دارد. همه باید در جای خود باشند و مسئولیت را بپذیرند. یک شرکت، مدیر و سهامداران آن و کارمندان وجود دارد و همه باید در امور مسئولیت پذیر باشند.»

اعتصاب کارکنان بخش انرژی در فرانسه از ۲۱ سپتامبر یعنی حدود چهار هفته پیش شروع شد. این اعتصاب پس از آن آغاز شد که کارکنان اکسون موبیل دست به اعتراض زدند و بدنبال آن‌ها کارگران شرکت انرژی توتال نیز در ۲۷ سپتامبر به آنها پیوستند. سه شنبه گذشته، اتحادیه‌های کارگری برگزاری اعتراض سه روزه را اعلام کرد و خواستار افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها و همچنین شاخص سازی دستمزدها در سال ۲۰۲۲ برای مطابقت با تورم فعلی شدند و بعداً اتحادیه‌ها از تمدید نامحدود اعتصاب خبر دادند. کارکنان پالایشگاه‌ها می‌گویند افزایش دستمزدها با میزان تورم در کشور هماهنگ نیست و استانداردهای زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

این اعتصاب‌ها به ویژه بزرگترین پالایشگاه فرانسه در نزدیکی شهر لوهاور در نرماندی و همچنین پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف را تحت تأثیر قرار داده است.

روز یکشنبه، وزارت انرژی فرانسه گزارش داد که تقریباً ۳۰ درصد از پمپ بنزین‌های این کشور با کمبود سوخت مواجه هستند.

روز دوشنبه، به دلیل اعتصابات، صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها در بزرگراه اصلی نزدیک پاریس تشکیل شد و برخی از پمپ بنزین‌ها سوخت گازوئیل نداشتند. رانندگان فرانسوی از این وضعیت شکایت دارند و می‌گویند که مجبورند ساعت‌ها در صف منتظر بمانند و مقامات فرانسه را مسئول بحران انرژی این کشور می‌دانند.

پیش از این، دولت فرانسه کارکنان پالایشگاه‌ها را تهدید کرده بود که در صورت پایان ندادن به اعتصاب، با اعمال زور به آن پایان خواهد داد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از اسپوتنیک؛ تا کنون وزرای دولت و همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستار ایجاد راه حل برای این بحران شده اند. با این حال، اولیویه وران، سخنگوی دولت تهدید کرده که برای پایان دادن به اعتصاباتی که چندین پالایشگاه و انبار نفت فرانسه را فلج کرده احتمالاً به اعمال زور متوسل خواهد شد. به گفته او، اگر اعتصابات «فورا» متوقف نشود، «ما وارد عمل می‌شویم. بدین معنا که برای برداشتن آن مداخله خواهیم کرد.»

گفته می‌شود که کمبود سوخت در فرانسه برخی را بر آن داشته تا برای بنزین زدن به نروژ بروند. فرانسه به تازگی اعلام کرده در پی کمبود سوخت ممکن است از نروژ نفت وارد کرده یا اینکه از ذخایر استراتژیک خود برداشت کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.