×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
وزارت خارجه عراق: انکار حمله به دهوک توسط ترکیه یک “شوخی تلخ” است

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در سخنانی به بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره حمله به یک منطقه گردشگری در استان دهوک واکنش نشان داد.
وی در این باره گفت: بررسی‌های دولت عراق تأیید می‌کند که آنکارا پشت این حمله قرار دارد. این اولین حمله نیست و این حملات در چارچوب یک سلسله حملات مداوم انجام می‌شوند.
وی تاکید کرد: انکار و بی مسئولیتی ترکیه در برعهده گرفتن این حمله یک شوخی تلخ است که دیپلماسی عراق آن را نمی‌پذیرد.
الصحاف درباره روند تحقیقات در این باره افزود: کمیته تحقیق به ریاست فواد حسین، وزیر امور خارجه و به دستور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق فعالیتش را آغاز کرده است و این یک تلاش ملی است. اگر طرف ترکیه‌ای خواهان تشکیل کمیته تحقیقاتی مشترک است، ما درصدد آن هستیم و همه شواهد و نشانه‌ها تایید می‌کنند که طرف ترکیه‌ای مسئول این حمله است.
وی تصریح کرد: وزارت خارجه عراق در حال حاضر حداکثر اقدامات دیپلماتیک ممکن در این زمینه را اتخاذ می‌کند و امروز با نمایندگی دائم عراق در نیویورک صحبت شد و می‌توان از شورای امنیت درخواست کرد تا جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی این موضوع و صدور قطعنامه در راستای تضمین امنیت و حاکمیت عراق برگزار کند.
الصحاف در ادامه در واکنش به توجیهات ترکیه برای حمله به خاک عراق خاطرنشان کرد: اینکه ترکیه می‌گوید توافقی وجود دارد که اجازه ورود نیروهای آن به عراق را می‌دهد نادرست است، چراکه تنها در این زمینه صورتجلسه‌ای از یک جلسه میان آنکارا با رژیم سابق عراق وجود دارد و طبق همین صورتجلسه آنکارا ملزم به درخواست مجوز از دولت عراق است و همچنین این تهاجم نباید بیش از ۵ کیلومتر باشد و آنکارا به همین صورتجلسه نیز پایبند نبوده است.
این مقام عراقی ادامه داد: بغداد کاردار خود در آنکارا را فراخوانده و نامه اعتراضی شدیداللحنی را به سفیر ترکیه درباره موضع عراق و اقدامات آن در این زمینه تحویل دادیم.
چهارشنبه روستای “برخ” در ناحیه “درکار” از توابع شهرستان “زاخو” در استان دهوک اقلیم کردستان عراق آماج حملات توپخانه‌ای شدید قرار گرفت که به کشته شدن هشت شهروند و زخمی شدن ۲۳ شهروند دیگر که همه آنها از گردشگران بودند، انجامید.
ترکیه مسئولیت این حمله را نپذیرفته و مدعی شده است که این حملات توسط حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) انجام شده است؛ اقدامی که خشم عراقی‌ها را به همراه داشته است.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.