×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
واکسیناسیون عمومی برکت گرفت/ صدور مجوز تزریق عمومی برای نخستین واکسن ایرانی کرونا

سعید نمکی وزیر بهداشت روز گذشته در آیین افتتاح طرح‌های سلامت محور استان مرکزی با اعلام این مطلب اظهار کرد: امروز می‌خواهم یک خبر خوب به مردم بدهم و آن هم اینکه اجازه مصرف اضطراری واکسن ایرانی “کوو ایران برکت” صادر شد.

وی افزود: شب‌های زیادی از استرس و اضطراب چشم برهم نگذاشته‌ام، اما دیشب از ذوق این خبر نخوابیدم.

نمکی واکسن تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام رااز کم عارضه‌ترین و موثرترین واکسنهای موجود برشمرد و ادامه داد: از همان نخستین روزهای شیوع کرونا تولید واکسن داخلی در دستور کار قرار گرفت، بر تمام پلتفرم‌های دنیا کار شد و دانشمندان جوان ایرانی موفق شدند در کمتر از یک سال به واکسن ایرانی دست پیدا کنند که در شرایط عادی تولید واکسن به ۲۰ سال زمان نیازدارد.

نمکی درخصوص مراحل اتخاد این تصمیم گفت:در دو کمیسیون تخصصی وزارت بهداشت که برروی مراحل ساخت و تست انسانی واکسنها نظارت میکنند ، نتایج ارسال شده از دو مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و انستیتو پاستور ایران بررسی شد ، این دو واکسن از سایر واکسنهای ایرانی جلوتر بودند ، نتایج مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت در فاز یک و دو و همچنین تزریق بر روی ۱۰ هزار ۴۰۰ نفر در فاز سوم مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا مجوز استفاده اضطراری این واکسن صادر شد.

وی خاطرنشان کرد:واکسن پاستور که محصول مشترک متخصصان ایرانی و کوبایی است هم مورد بررسی قرار گرفت ، به دلیل کامل نبودن دو مدرک از مدارک علمی مورد نیاز بررسی مجدد و صدور مجوز برای این واکسن به هفته آینده موکول شد.

وی تأکید کرد:سایر واکسنهای ایرانی مانند فخرا و رازی هم درحال طی کردن مراحل مطالعات بالینی خود هستند و تا پایان تابستان امسال ایران یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا در زمینه تولید این واکسن خواهد بود.
نمکی اظهار کرد: هم اکنون یک میلیون دوز از واکسن کوو ایران برکت تولیدشده و توسط همکارانمان دراین مجموعه آماده تحویل است که از هفته آینده دستور توزیع دوزهای آماده صادر خواهد شد و واکسن کوو ایران برکت به مجموعه واکسیناسیون عمومی کشور افزوده خواهد شد.

گفتنی است واکسن کوو ایران برکت ، نخستین واکسن تمام ایرانی است که تمام مراحل ساخت، آزمایشهای اولیه و مطالعات بالینی آن با نظارت کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تهران و برخی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصصان بیماریهای عفونی در یکسال اخیر انجام گرفته و در بزرگترین کارخانه تولید واکسن منطقه که توسط ستاد اجرایی فرمان امام در استان البرز احداث شده به تولید انبوه رسیده است.

به گفته مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام تا پایان خرداد امسال ۳ میلیون و تا شهریور ۱۴۰۰ ماهیانه بیش از ۲۰ میلیون دوز از این واکسن تولید و دراختیار مردم قرار خواهد گرفت.

همچنین این واکسن علاوه بر کسب موفقیت در مراحل تست انسانی و تأیید کارایی در بخش امن بودن ، تولید آنتی‌بادی و موثربودن ، موفق شده به عنوان اولین واکسن ایرانی برروی ویروس جهش یافته کووید۱۹ یا ویروس کرونای انگلیسی نیز تست و آن را با موفقیت مهار کند و نام خود را به عنوان یکی از بی‌خطرترین و مؤثرترین واکسنهای تولیدشده درجهان درلیست سازمان جهانی بهداشت ثبت کند .