×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
واکسن کوو برکت جزء واکسن های کم عارضه است

به گزارش کیوسک خبر، شب گذشته، گفت و گوی ویژه خبری میزبان جمشیدی رییس هیئت مدیره گروه دارویی برکت و حسینی مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت، با موضوع آخرین خبر‌ها از واکسن ایرانی برکت، از اثربخشی تا ظرفیت تولید بود.

جمشیدی رییس هیئت مدیره گروه دارویی برکت در رابطه با فعالیت ستاد اجرایی فرمان امام و تولید واکسن کوو برکت اظهار کرد: از ابتدایی که مشکل کرونا در کشور ما شروع شد بلافاصله رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، ستادی را تشکیل داد که موضوع کرونا را به صورت جدی دنبال کند و وقتی ستاد تشکیل شد، این مجموعه نه تنها در بحث دارو و واکسن، بلکه در تمامی مباحث کرونا درگیر شد.

وی بیان کرد: در روز‌های اول که کرونا شروع شد تولید واکسن ما روزانه در کشور، ۲۰۰هزار عدد بود این در حالی است که به ۱۰‌ها میلیون واکسن نیاز داشتیم و ستاد وارد عمل شد و برای اولین بار، میلیون‌ها واکسن را وارد کرد تا پرستاران بتوانند وارد بخش ICU شوند.

وی ادامه داد: سپس خط تولید راه اندازی شد و هر دارویی که در هر نقطه دنیا وجود داشت بلافاصله مجموعه دارویی ستاد تولید کرد، تقریبا تا به امروز، نزدیک به ۵۰میلیون نفر با تلفن ۴۰۳۰ تماس گرفته اند و در پیک‌های اولیه، روزانه ۴هزار اپراتور پاسخگوی مردم بودند.

رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت گفت: وقتی تولید کیت تشخیص سریع وارد بازار شد ستاد هم برای این منظور، وارد عمل شد و به فاصله یک ماه، این کیت‌ها را تولید کرد و به طور کلی، هرجا که مشکلی در خصوص کرونا بود ستاد وارد شد.

وی گفت: هرچند که این مجموعه نمی‌توانست تمامی مشکلات ناشی از کرونا را برطرف کند، اما قطعا به عنوان پیشتاز برای حل مشکلات کرونا، هم در واردات و هم در تولید اقدامات بسیار خوبی انجام داد.
مشابه واکسن برکت سینوفارم است

در ادامه، حسینی مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت، در خصوص جایگاه و اثربخشی واکسن برکت در مقایسه با نمونه‌های خارجی بیان کرد: پلتفرم‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که واکسن کوواریانس برکت جزء پلتفرم‌های واکسن‌های کشته شده است.

وی ادامه داد: مشابه واکسن برکت سینوفارم است و بنابراین، از یک پلتفرمی استفاده می‌شود که بشر تجربه بیشتری از آن دارد و عوارض آن را بیشتر می‌شناسند.

وی تصریح کرد: وقتی درمورد عوارض واکسن کوو برکت و جایگاه آن در مقایسه با واکسن‌های دیگر صحبت می‌کنیم باید بگوییم که این نوع واکسن از پلتفرم کشته شده است و به صورت مشابه آن هاست و چندی قبل هم مطالعه‌ای توسط تیم‌های پژوهشی در کشور انجام شد که مردم عوارض واکسن‌های تزریق شده را رصد می‌کنند و براساس گزارش ارائه شده وزارت بهداشت، واکسن کوو برکت جزء واکسن‌های کم عارضه‌ای بود که گزارش آن منتشر شد.

مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت، ادامه داد: گزارش فوق توسط تیم پژوهشی که واکسن های تزریقی در ایران را روی جمعیتی رصد می کنند، انجام شده است. یعنی تمام پلتفرم های موجود در ایران را رصد و عوارض آن ها را ثبت و ضبط می کنند و به صورت دوره ای گزارش می دهند که از این مقدار تزریقی که انجام شده بود مشخص شد، واکسن برکت جزء کم عارضه ترین ها بود البته هر دارویی و هر واکسنی در تمامی پلتفرم ها عارضه دارد اما مهم این است که این عوارض در حد قابل تأمل باشد که خوشبختانه این مهم محقق شد.

مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت در پاسخ به این سوال که عوارض واکسن برکت در مقایسه با نمونه های خارجی کمتر یا بیشتر بود؟ افزود: عوارض این واکسن کمتر است که این موضوع هم در داده های مطالعات فاز یک و دو ما و هم در آن مقداری که در جامعه در حال مصرف است، توسط ناظر خارجی و تیم پژوهشی در حال رصد توسط مجموعه وزارت بهداشت نشان داده شده است و ان شاء الله هرچه قدر تزریق ها و تعداد نمونه بیشتر باشد مطمئنا اطمینان مردم به این عدد و رقم بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در دو مطالعه فاز یک و فاز دو بالاخص در مطالعه فاز دو که بیشتر به ایمنی زایی به معنای ترشح پادتن به واسطه تحریک واکسن پرداختیم و آنتی بادی های مختلفی را رصد کردیم و تست هایی هم تحت عنوان خنثی سازی ویروس وجود دارد که ویروس وحشی را خنثی می کند و به طور کلی، مجموع اعداد و ارقام در این دو سه مطالعه مختلف بررسی شد.

حسینی گفت: در معیار کلی، این واکسن، بالای ۹۰ درصد نرخ خنثی کنندگی داشت که ان شاء الله در فاز سه که نتایجش در انتهای شهریور ماه مشخص می شود می توانیم اثربخشی واقعی این واکسن را به صورت دقیق تر ارائه دهیم.

در ادامه، جمشیدی رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت با اشاره به انتقادهایی مبنی بر منتشر نشدن مطالعات واکسن کووبرکت بیان کرد: در خصوص انتشار مقاله باید گفت که خیلی کار راحتی نیست چراکه اگر کسی دست به کار انتشار و چاپ مقاله زده باشد می داند که این کار راحتی نیست و ما اول، داده های خام، هم در بخش حیوانی و هم در بخش بالینی را منتشر کردیم و روی چاپ مقاله، یک تیم ده نفره گذاشتیم و تقریبا هر هفته با این تیم جلسه داشتیم و دیروز این مقاله آماده شد که برای ۱۰ مجله معتبر و مهم دنیا ارسال می کنیم که بتوانیم منتشر کنیم البته ممکن است که این موضوع تا حدی زمان بر باشد چون چاپ مقاله در اختیار ما نیست و به طور جدی، روی انتشار مقاله کار کردیم.

در ادامه، حسینی مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت اظهار کرد: مطالعات بالینی مرحله سوم و آخرین تزریق های ما تمام شد و درواقع، اواسط دی ماه مطالعات فاز یک را شروع کردیم و در اسفندماه، یک مطالعه تکمیلی با گروه سنی بالاتر را شروع کردیم و همزمان، مطالعه فاز دو را در اواخر اسفند ماه سال گذشته آغاز کردیم و این موضوع ادامه پیدا کرد و در ۲۶ خردادماه، فاز سه را شروع کردیم؛ به طوری که تا الان، ۲۰ هزار داوطلب مطالعه فاز سه دز دوم را دریافت کردند و ما تا اواخر شهریور ماه یعنی دو ماه پس از این که همه این افراد دز خود را دریافت کردند باید پیگیر افراد داوطلب باشیم.

وی تصریح کرد: اواخر شهریور ماه، اولین زمانی است که ما داده های اثربخشی را روی میز سازمان غذا و دارو می گذاریم که می توان گفت داده های قابل اعتماد و داوری است و نتایج دو مطالعه فاز یک و مطالعه فاز دو به صورت مقاله علمی سابمیت شده و مراحل داوری آن در حال انجام است و ان شاء الله در پایان شهریور ماه پس از این که نظرات کارشناسی اساتید سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم مجددا مقاله فاز سه را هم چاپ می کنیم.

مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت گفت: فاز یک فایزر در تاریخ ۴ می ۲۰۲۰ شروع شده و هفت ماه بعد یعنی ۱۷ دسامبر در نیوانگلند چاپ شده است و آسترازانکا از زمان تزریق اولین داوطلب تا زمان چاپ آن، حدود هفت ماه و نیم طول کشید که باید گفت فرآیند چاپ مقاله زمان بر است و در این میان، ما دیرتر شروع کردیم و قاعدتاً دیرتر هم به ارائه مقاله رسیده ایم و در این میان، البته هم به جامعه علمی و هم مردم حق می دهیم چراکه در حال حاضر در اضطرار هستند و می خواهند زودتر به نتیجه برسند اما فرآیند علمی باید زمان بندی خود را طی کند تا ان شاء الله بتوانیم سر وقت کار خود را انجام دهیم.

در ادامه جمشیدی رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت افزود: روزی که موضوع واکسن شروع شد، نیاز کشور، عددی در حدود ۴۰، ۵۰ میلیون دز بود و اگر بخواهیم سه دز محاسبه کنیم ، بالای ۲۰۰ میلیون دز نیاز کشور است که ستاد اعلام کرد تلاش می کنیم که ۵۰ میلیون دز را تا اواخر شهریورماه تولید کنیم که شرایط را باید نگاه کرد.

وی ادامه داد :به طوری که ۵-۶ کشور واکسن تولید کردند که تقریبا همه آن ها زیرساخت ها را داشتند اما ما از ۲۷ آذرماه یعنی ۸ ماه پیش، از روی خاک کلنگ را زدیم که باید در این مدت ۱۵هزار متر مربع ساختمان سازی می کردیم و باید اقدامات مربوط به تولید واکسن را انجام می دادیم.