×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
واکسن٢۵میلیونی؛واقعا؟/ فقرا بدون واکس چه باید بکنند

کیوسک خبر -آن‌طور که بسیاری از منابع خبری غیررسمی گزارش داده‌اند بازار خرید و تزریق واکسن فایزر در کشور داغ شده و حتی برای این واکســن مبــالغ نجومی ۶۰ میلیون تومان نیز رد و بدل می‌شود. ۳۰ فروردین امسال بود که فایلی در فضای مجازی دست به دست می‌شد که عده‌ای جعبه‌های واکسن فایزر را باز می‌کردند و به زبان فارسی صحبت می‌کردند. بسته با پست DHL آلمان ارسال شده بود، ولی مسئولان وزارت بهداشت عنوان کردند که این فیلم متعلق به ایران نیست و به احتمال زیاد در کشورهای همسایه (عراق یا امارات) است.
اما حدود دو ماه بعد خبرنگار فرانس ۲۴، در توئیتر از تزریق واکسن فایزر به مبلغ ۲۰ میلیون تومان خبرداد و نوشت که «در ساختمانی در شمال تهران، واکسن فایزر در قبال ۲۰ میلیون تومان تزریق می‌شود. این واکسن‌های فایزر از کردستان عراق به ایران وارد می‌شود و گواهی‌های تزریق نیز از سوی یک مرکز درمانی در اربیل به نام افراد تزریق شده، صادر می‌شود و حتی یکی از وزرا نیز از این واکسن‌ها زده است» اما سخنگوی سازمان غذا و دارو این شایعه را تکذیب کرد و گفت که این خبرنگار نه می‌دانند واکسن چیست و نه نسبت به دز آگاهی دارند. با این حال برخی دیگر از رسانه‌ها به موضوع واردات یا بهتر بگوییم قاچاق واکسن فایزر برای متمولان شهر به قیمت‌های بالاتــری حــدود ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان، اشاره کردند، در روزهایی که در ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰ نفر جانشان را از دست می‌دهند و نه پول خرید واکسن را دارند و نه می‌توانند با لباس پاکبانی واکسن بزنند. آن‌طور که گزارش شده «تمام سازوکار جذب متقاضیان، به شکل محتاطانه و درصورت معرفی از سوی افراد مورد اعتماد، با ارائه کدملی، شماره گذرنامه و تشکیل یک گروه ۵ تا ۶ نفره انجام می‌شود. همچنین در این گزارش آمده است که تزریق واکسن در چند نقطه شهر و در دفاتر و مطب‌هایی انجام می‌شود که یخچال‌های پیشرفته‌ای برای نگهداری از این واکسن‌ها دارند و قیمت هر دو دوز واکسن فایزر ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان است که این تفاوت ناشی از معرف و بازاریاب و محل تزریق است.»
فایزر از مرزها می‌آید
این اخبار در شرایطی منتشر می‌شود که روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که با وجود اینکه بیش از ۳۸ مجوز و موافقت اولیه برای واردات واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی صادر شده است، ولی تا آنجا که من اطلاع دارم اکثر این موارد به جایی نرسیده است. در این میان یکی از کولبران در بانه، واردات محدود واکسن از سوی برخی از کولبران را تأیید می‌کند و می‌گوید: «تا جایی که من اطلاع دارم، از مرز ما تنها یک‌بار این اتفاق رخ داد. محموله هم مربوط به سربازهای عراقی بود که اعتقادی به زدن واکسن نداشتند و آن را به یک شرکت در تهران فروختند. فکر می‌کنم واکسن‌ها را در بسته‌های ۵۰ در ۳۰ سانتی‌متری گذاشته بودند و حدود یک‌ساعت طول کشید تا از مرز وارد شود؛ انگار که ۶۰ عدد گوشی موبایل را در یک کارتن بسته‌بندی کنند. از آنجا هم یکی از کامیون‌دارها ۴۰ میلیون هزینه بار گرفت و به سمت تهران بارگیری کرد. برخی کولبران نمی‌دانند چه چیزی وارد می‌کنند، مراودات تبادل کالای ما با عراق بسیار زیاد است و حتی زمینی و با خودرو هم برخی کالاهای قاچاق از طریق مرزهایی ازجمله سیران‌بند وارد می‌شود.»
مسیر پر ابهام رسیدن واکسن به تهران
اگر این ابهام درست باشد که واکسن فایزر، به نوعی دارویی بسیار حساس، از مبادی مرزی وارد شده باشد و از ۴مبدا ورود داروهای قاچاق به ایران وجود دارد که یکی از آنها ترکیه است و دومی عراق، سومی کشور امارات و چهارمی آذربایجان ، مسیر چند صد کیلومتری را طی کرده تا به شمال تهران برسد، این ابهام برای سلامت این واکسن‌ها وجود دارد. این واکسن باید در تمام طول مسیر با یخچالی حمل شده باشد که از درجه دمای منفی ۷۰ برخوردار بوده و خودروهای باری این امکانات را ندارند، پس رسیدن واکسن‌ها به تهران بزرگترین ابهام قاچاق این واکسن‌ها به حساب می‌آید. در این بین اگر نگاه پلیسی به این موضوع داشته باشیم، یا واکسن‌های فایزر فاسد شده‌اند یا برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها در رساندن این واکسن‌ها به تهران نقش دارند، چون یخچال‌های مخصوص فایزر در دسترس دلالان و واسطه‌ها نیست. کما اینکه قبل از ممنوع شدن واردات این واکسن، فرودگاه امام (ره) فاقد زیرساخت‌های نگهداری این واکسن بود. همچنین کامیون‌هایی با این شرایط اصلا نظر مامورین پلیس جاده‌ای را به خود جلب نکرده‌اند و به بیمارستان‌ها، مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی رسیده‌اند. در این رابطه سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گــوید: « فروش واکسن کرونا یک اقدام مجرمانه است و قابل پیگرد قانونی خواهد بود، چون سلامت این واکسن‌ها مورد تایید نیست‌.» آنطور که جهانپور معتقد است: « در واقع کار ما پلیسی، امنیتی و شناسایی نیست، اما اگر با گزارش مستقیم شهروندان مواجه شویم که اطلاعات دقیقی به ما داده باشند، طبیعتا موارد گزارش شده را به دستگاه‌های مربوطه از جمله دستگاه قضائی گزارش خواهیم داد و حتما مورد پیگیری قرار می‌گیرد.»
افزایش آمار کرونا
در همین حال در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰ هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز در ایران شناسایی شده‌اند و ۱۳۴ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۳۵۱ نفر رسید. سه هزار و ۳۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر وضعیت ۱۳ شهر کشور، قرمز، ۲۰۸ شهر نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد است. در این میان واکسیناسیون در ایران به کندی پیش می‌رود و در حال حاضر شمار افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند کــمتــر از ۹۰۰ هزار نفر است. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۹۶۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۶۹ هزار و ۹۸۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۶۵۲ دُز رسید.

منیره چگینی