×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
هدایت اعتبار در کنترل تورم موثر است

به گزارش خبرنگار کیوسک خبر؛ مجید شاکری کارشناس اقتصادی، هدایت اعتبار را هنر جهت‌دهی خلق پول بانکی به نفع سهامدار و صورت مالی بانک که بتواند در یک‌پروژه دارای منافع توسعه ای سرمایه‌گذاری کند، دانست و گفت: هدایت اعتبار نقش مهمی در کنترل تورم دارد.
شاکری ادامه داد: در دوره رکود تورمی بلند مدت همیشه با این مشکل روبرو هستیم که دارایی‌های وثیقه‌پذیر متناسب با امتیازهای تجاری کوتاه مدت وجود ندارد. از سوی دیگر نیاز به اعتبار داریم پس به سراغ وثیقه‌های بانکی می‌رویم. در این میان اینکه تصور کنیم نظام اعتبارسنجی نقطه شروع مناسبی برای شروع کار ما هستند، خیلی اشتباه است. باتوجه به اینکه‌ نظام وثیقه‌محور داریم یعنی بانکهای ما تنبل هستند در نتیجه نزدیک‌ترین راهی که از نظام وثیقه محور دور شویم تامین مالی زنجیره ای خواهد بود. یکی‌از نمونه‌های کار شده در این میان اوراق گام است که به‌دلیل شرایط تورمی بالا در اقتصاد به نتیجه نرسید. یعنی دور باطلی وجود دارد که باید اصلاح شود. شاکری اظهار کرد: بارها دیده ایم که این تصور که تصمیمات اعضای هیات عامل بانک در مسیر منافع بانک است اشتباه بوده است. وی با اشاره به تصمیماتی که در بانکها برای تخصیص اعتبار گزفته می‌شود، تاکید کرد: باید بپذیریم خروجی رکود تورمی بلند مدت ساختار نظارت ضعیف است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدایت اعتبار به‌شدت در کنترل تورم موثر است، تصریح کرد: با تورمی مواجه‌ایم که از سمت عرضه نشات می‌گیرد. کشورمان به شدت دچار بحران تشکیل سرمایه ثابت و بحران نبود دارایی سرمایه‌ای است که در این شرایط واضح است که بانک مرکزی که عموما در سمت تقاضا عمل می‌کند یک جایی باید برای عرضه هم فکری کند. زمانی که بانک مرکزی در سال ۹۷ که نرخ ارز را از ۱۷ هزارتومان به حدود ۱۰ هزارتومان رساند گفته بودم که بانک مرکزی این کار را کرده و اقداماتی هم در سطح عرضه و در سطح ریالی در حال انجام است اما این شوک عرضه است یک‌جایی از فکرمان باید این می بود که با ابزار دیگری که بانک دارد در سمت عرضه چه کاری می توانیم انجام دهیم. وی تاکید کرد: برای تامین مالی توسعه گزینه دیگری هم نداریم حتی تصور اینکه با بهترین توافق هم به سالهای فراوانی ارزی برمیگردیم هم درست نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.