×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: گروه صنعتی بوتان در زمینه تولیدات محصولات تاسیساتی صادرکننده نمونه از سوی سازمان توسعه تجارت برای سه سال پیاپی بوده است.

به گزارش کیوسک خبر، امیر حسین جنانی، در گفت و گو با خبرنگار «شهر اقتصاد» در تحلیل نماد بوتان در بازار سرمایه و عملکرد این شرکت توضیح داد: این شرکت سومین تولیدکننده بزرگ آبگرمکن گازی دیواری در دنیاست و اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده آبگرمکن دیواری و آبگرمکن گازی در ایران به حساب می آید. به علاوه بزرگ‌ترین تولیدکننده آبگرمکن گازی دیواری در خاورمیانه نیز به شمار می رود.

او ادمه داد: گروه صنعتی بوتان در تاریخ ۶ مهرماه ۱۳۴۳ در اداره ثبت شرکتهای تهران ثبت شد و در سال ۱۳۸۱ محل کارخانه آبگرمکن و شوفاژ از تهران به شهرک صنعتی کاوه واقع در شهرستان ساوه انتقال یافت. این شرکت به‌ منظور تکمیل سبد محصولات و همچنین برخورداری از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله مطابق مصوبه استانی هیات دولت، کارخانه رادیاتور خود را در پایان سال ۱۳۸۷ تکمیل و تولید انبوه خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد. گروه صنعتی بوتان در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۷۵ در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات بورس اوراق تهران با نام «لبوتان» پذیرفته شد.

جنانی توضیح داد: موضوع فعالیت شرکت تولید، واردات و خرید انواع محصولات تاسیساتی، لوازم گازسوز لوازم خانگی، قطعات و مواد اولیه آنها، ساخت و بهره برداری دستگاهها و ماشین آلات تولید، ایجاد، اجاره و اداره کارخانجات در داخل و یا خارج از کشور، توزیع و فروش و صادرات محصولات فوق است. فرآیندهای تجاری و روش‌های توزیع شرکت بدین صورت است که با توجه به فعالیت شرکت در زمینه محصولات گرمایشی، شرکت محصولات تولیدی خود را از طریق نمایندگان فروش و توزیع در سرتاسر ایران به مصرف کنندگان نهایی محصولات عرضه می کند. شرکت سعی می کند تا استراتژی ارائه خدمات برتر در زمینه فروش و خدمات را همواره رعایت کند. گروه صنعتی بوتان عمده مواد اولیه خود را از داخل کشور تهیه می‌کند.

به گفته جنانی، سهامداران دارای مالکیت بالای یک درصد در تحلیل «لبوتان» به این ‌شرح است؛ گروه توسعه بوتان با ۶۶.۸۰ درصد مالکیت در جایگاه اول سهامداران عمده لبوتان قرار دارد. پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با ۱۰.۳۳ درصد مالکیت و نازیلا نادری با ۳.۲۱ درصد مالکیت رتبه دوم و سوم سهامداران لبوتان را در اختیار دارند. این شرکت با ارزش بازار ۵۲,۹۵۰ میلیارد ریال، در اسفند ماه ۹,۰۹۲,۶۱۹ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با مقدار ۶,۶۱۲,۳۶۳ میلیون ریال، ۳۸ درصد افزایش داشته است. نهایتا ۱۲ ماهه امسال به فروش ۸۸,۷۸۸,۷۸۴ میلیون ریالی دست یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که عدد ۵۷,۴۲۹,۰۸۵ میلیارد ریال بوده است رشد ۵۵ درصدی داشته است.همچنین مبلغ فروش اسفند نسبت به بهمن ماه ۱۴ درصد کاهش داشته است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال ۱۴۰۲ درآمدعملیاتی شرکت ۸۸,۸۰۸,۸۲۲ میلیون برآورد می شود، سود هر سهم تحلیلی ۱,۹۲۱ ریال و نسبت قیمت سهم به درآمد سهم ۱۱ برآورد می شود و در سال ۱۴۰۳ ناشی از افزایش فروش و سود عملیاتی شرکت سود هر سهم تحلیلی ۲,۸۷۶ ریال و نسبت قیمت سهم به درآمد سهم ۷ برآورد می شود.

جنانی تصریح کرد: افزایش چالش و تنش های سیاسی بین المللی و تحریم های اعمال شده از طرف کشورهای دیگر علیه ایران- افزایش و نوسانات نرخ ارز و محدودیت مرتبط با تامین و انتقال ارز- عدم امکان تامین به موقع قطعات و مواد به دلیل چالش های موجود در تخصیص و انتقال ارز-عدم امکان افزایش قیمت محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده وعدم انطباق رفتار مصرف کنندگان و سیاست های اقتصادی دولت بر عملیات شرکت تاثیر می گذارد. همچنین ریسک‌های عمده شرکت عبارتند از؛ نوسانات قیمت فلزات اساسی به طور مشخص مس، فولاد و آلومینیوم، نوسانات نرخ ارز و عدم امکان تامین ارز، کاهش تعرفه گمرکی محصولات مشابه وارداتی و افزایش سهم تولیدکنندگان خارجی در بازار داخلی، افزایش بهای حامل های انرژی،رکود تورمی ناشی از شرایط سخت اقتصادی،افزایش تعرفه های گمرکی،محصولات و خدمات اصلی فرآیندهای تجاری و روش های توزیع شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.