×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نوردکاران در نامه به مخبر خواستار افزایش قیمت میلگرد شدند

انجمن نوردکاران در نامه ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور درخواست کردند که در شرایط فعلی قیمت میلگرد باید به ۱۶.۳ تا ۲۰ هزار تومان برسد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از تسنیم، انجمن نوردکاران فولادی در نامه ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور مدعی شده اند در شرایط فعلی قیمت میلگرد باید به ۱۶٫۳ تا ۲۰ هزار تومان برسد. به عبارتی ظاهرا از کاهش قیمت های فولاد در چند ماه اخیر ناراضی هستند و درخواست گرانی دارند!
در این زمینه فارغ از اینکه قیمت ها چگونه باید از تله سیاست گذاری دستوری و دخالت دولت ها به دور باشند، پرسش اینجاست که آیا طرح چنین موضوعاتی در شرایط سخت اقتصادی مردم، به معنای سیگنال به بازار برای افزایش قیمت میلگرد نیست؟ اعضای انجمن نوردکاران همواره بر این موضوع تاکید دارند که نباید قیمت محصولات داخلی را به دلار گره زد اما اقدامات آن ها دقیقا عکس گفته هایشان را نشان می دهد و این امید می رود که سیاست گذاران در دولت سیزدهم در شرایط سخت اقتصادی مردم به این دست فشارها برای گرانی محصولات فولادی که خواه ناخواه بر قیمت مسکن و سایر کالاها نیز اثر گذار است، تن ندهند.
نوردکاران در نامه مذکور اعلام کرده اند که چون قیمت شمش گران تمام می شود، پس ما هم باید گران بفروشیم، این جمله دقیقا عکس سخنان اعضای هیات مدیره انجمن نوردکاران مبنی بر گران فروشی فولادسازان است.

متن نامه نوردکاران به مخبر به شرح زیر است:

پیرو نامه شماره ۶۰۶-۹۹۴/فی مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۹ و عطف به دستور حضرتعالی مبنی برلزوم ثبات قیمتها وعدم افزایش و فشار مضاعف به مصرف کننده نهایی در راستای رویکردهای کلان دولت سیزدهم، با عنایت بر تاثیر بازار جهانی بر صنایع فلزی علیرغم تلاش دولت در خصوص عدم تاسی از قیمتهای بین المللی به خصوص صنایعی که دارای زنجیره کامل داخلی هستند به استحضار میرساند:

  1. اختلاف قیمت شمش و میلگرد وفق جدول پیوست در بورس کالا طی چند ماه گذشته به حدود ۶ درصد و گاهی کمتر از آن رسیده است. با توجه به آخرین قیمت معامله شده شمش در بورس کالا با قیمت ۱۳۶۰۰ تومان هر کیلو به انضمام هزینه حمل، شمش در کارخانه نورد ۱۳۸۵۰ تومان هر کیلو تحویل تولید کننده می گردد. وفق استعلام گرفته شده از اعضاء این انجمن در خصوص هزینه تولید هر کیلو محصول نوردی، حداقل ۱۰۰۰ تومان هزینه تولید می باشد که با احتساب ۱۱ تا ۱۴ درصد سود متعارف و تصویب شده در ستاد تنظیم بازار (صورتجلسه شماره/۳۳۱۴۷۵ مورخ ۹۸/۱۲/۱۷) قیمت میلگرد می بایست ۱۶۳۵۰ تا ۲۰۷۹۰ تومان می باشد.
  2. قیمت شمش حوزه CIS مندرج در نشریه متال بولتن اغلب بین ۳۰ تا ۵۰ دلار بالاتر از قیمت شمش صادراتی می باشد که این اختلاف مربوط به تحریم و شرایط بسیار دشوار انتقال پول و عدم گشایش LC برای صادر کنندگان ایرانی می باشد.
    ٣. قیمت شمش متال بولتن به صورت FOB می باشد در صورتیکه قیمت های پایه در بورس کالا به صورت تحویل درب کارخانه می باشد. لذا حدود ۵ تا ۱۰ دلار هر تن هزینه ارسال تا درب کارخانه تولیدی، هم به قیمت پایه شمش اضافه می گردد.
    لذا تعیین قیمت شمش بر مبنای ۹۰ درصد قیمت جهانی آن در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و نوسانات نرخ ارز و شرایط جنگ فعلی در حوزه CIS که افزایش مجدد قیمت های جهانی را بسیار محتمل می نماید، توجیه ندارد.
    لذا خواهشمند است دستور فرمایید از طریق وزارت محترم صمت و بورس کالا تدابیر لازم در این خصوص انجام پذیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.