×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
نقدینگی از ۳۶۰۰ هزار میلیارد گذشت

به گزارش کیوسک خبر، طبق اعلام بانک مرکزی رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به ۳۸.۸ درصد رسیده که حجم نقدینگی در پایان دومین ماه از سال جاری به ۳۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین رشد ماهانه این متغیر نیز در اردیبهشت ۳.۲ درصد برآورد می‌شود که این افزایش به ارزش ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است. پایه پولی نیز در پایان اردیبهشت با شش درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده که به دیگر بیان در ماه مذکور بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی چاپ شده است.

این رشد ماهانه در ۱۴ ماه گذشته بی سابقه بوده و رشد نقطه به نقطه این متغیر پولی در اردیبهشت حدود ۳۰.۶ درصد است. به گفته بانک مرکزی، افزایش چشمگیر پایه پولی در اردیبهشت ماه ناشی از افزایش سقف حساب تنخواه گردان خزانه بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بوده است. از سوی دیگر، حجم پول موجود در اقتصاد ایران با رشد نقطه به نقطه ۴۷.۲ درصدی در پایان اردیبهشت ماه به بالغ بر ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد ماهانه حجم پول نیز در همین ماه حدود ۵.۱ درصد برآورد شده است، این درحالی است که رشد ماهانه این متغیر در فروردین ماه منفی ۴.۳ درصد به ثبت رسیده بود. شبه پول نیز با رشد ماهانه ۲.۷ درصدی در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین به رقم ۲۹۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، به بیان دیگر پول موجود در حساب‌های بلند مدت بانکی به نزدیکی ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان شده است. همچنین رشد نقطه به نقطه این متغیر پولی در دومین ماه از سال ۱۴۰۰، ۳۲.۹ درصد بوده است.