×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
نامزدهای ریاست جمهوری توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر را در برنامه‌های خود قرار دهند

کیوسک خبر ـ سید محمد جواد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به پتانسیل کشور در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر که می‌تواند در کنار تولید برق، موجب ایجاد اشتغال و توسعه متوازن مناطق کشور شود، انتظار از نامزدهای ریاست جمهوری این است که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را به صورت جدی در برنامه‌های خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شاهد شکل‌گیری بیش از ۲۰۰ شرکت فعال در زمینه طراحی و مهندسی، پیمانکاری، تولید و تامین تجهیز و خدمات مشاوره در سراسر کشور بوده‌ایم که موجب اشتغال ۲۰ هزار نفری در این حوزه شده‌اند و رئیس جمهور آینده در صورت توجه جدی به این حوزه و کمک گرفتن از تشکل‌های مرتبط برای برنامه‌ریزی، می‌تواند صدها هزار شغل در این حوزه ایجاد کنند.

موسوی تاکید کرد: شاید این یک هشدار باشد که ما در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر حتی از کشورهای همسایه داریم عقب می‌مانیم.

نائب رییس کمیته تجدید پذیر سندیکای صنعت برق ادامه داد: علاوه بر این کمینه، کارگروه‌های فعال در انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر پیشنهاداتی را برای نامزدهای ریاست جمهوری تهیه کرده‌اند.

نصب ۱۲ هزار نیروگاه خورشیدی روی سقف واحدهای صنعتی را در برنامه‌تان قرار دهید

علیرضا داد، مدیر کارگروه نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی انجمن خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری بیان کرد به جای دادن برنامه خاموشی به صنایع، نصب ۱۲۰۰ مگاوات ظرفیت خورشیدی روی سقف صنایع را در برنامه‌های تان قرار دهید.

وی سوله‌های صنعتی را “بهشت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی” توصیف کرد و افزود: توسعه نیروگاه‌های خورشیدی هم برای واحدهای صنعتی سودمند هستند و هم به وزارت نیرو برای تامین برق واحدهای صنعتی کمک می‌کنند و هم برای توسعه کسب و کار فعالین این حوزه سودمند هستند. پیشنهاد کارگروه ما به نامزدهای ریاست جمهوری این است که به جای خاموشی دادن به صنایع، برق خورشیدی را به صنایع ببریم.

داد، خطاب به نامزدها افزود، شما با احداث نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف صنایع در حقیقت یک خط تولید جدید(خط تولید برق) در کنار خط تولید صنایع راه اندازی می‌کنید.

طرح “هر خانه یک نیروگاه خورشیدی” را در برنامه‌هایتان قرار دهید

نسترن رفیعی، مدیر کارگروه خورشیدی خانگی انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگو درباره مصرف برق خانگی گفت: حدود یک سوم از مصرف برق ایران مربوط به مصارف خانگی است. ما از طرف کارگروه خورشیدی خانگی انجمن به نامزدهای ریاست جمهوری پیشنهاد می‌کنیم که طرح هر خانه یک نیروگاه خورشیدی را در برنامه‌های شان قرار دهند.

وی درباره امکان انجام این طرح افزود: نصب یک میلیون نیروگاه خورشیدی روی سقف خانه‌های مسکونی در ایران ظرف چهار سال امکانپذیر است و ظرفیت مجموع آن ۵ هزار مگاوات خواهد بود. با تولید برق دقیقا در محل مصرف خانگی، خاموشی را برای همیشه فراموش کنیم و از طرف دیگر دهها هزار شغل در بخش تولید تجهیزات و در بخش خدمات طراحی و نصب و نگهداری ایجاد کنیم.

رفیعی درباره جهت‌گیری دنیا در این زمینه اضافه کرد: خدمت نامزدهای ریاست جمهوری عرض می‌کنیم که امروزه جهان به سمت نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و تولید برق در محل مصرف رفته است. اگر به کشورهای پیشرفته نگاه کنیم، شاهد نصب میلیون‌ها نیروگاه خورشیدی خانگی هستیم، برای مثال در کشور آلمان بیش از ۲ میلیون سیستم خورشیدی خانگی نصب شده است که حدود دو سوم از کل ظرفیت نصب شده خورشیدی را تشکیل می‌دهند.

به گفته مدیر کارگروه خورشیدی خانگی انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر در کشور ترکیه نیز حدود ۶ هزار مگاوات (۶ گیگاوات) نیروگاه خورشیدی احداث شده که ۹۷ درصد از آن مربوط به سایز کمتر از یک مگاوات است.

مددجویان کمیته امداد را مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی کنید

ایمان احمدی، نماینده شرکت‌های استان کرمان در شورای استان‌های انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر به نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه‌هایی که نیروگاه‌های خورشیدی خانگی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند، احداث این گونه نیروگاه‌ها برای مددجویان کمیته امداد است. با توجه به وضعیت مددجویان که عمدتا از سنین بالا و یا زنان سرپرست خانوار هستند، و عملا قادر به انجام کارهای زیادی نیستند، احداث نیروگاه‌های خورشیدی در منازل آنها موجب درامدزایی و خودکفایی این مددجویان خواهد شد.

وی افزود: طرح “برکت آفتاب” توسط کمیته امداد و طرح “جهاد روشنایی” توسط بسیج مستضعفین دو طرحی بود که به مراحل اجرایی رسیدند که با اجرای این طرح‌ها مددجویان می‌توانند به تولید کننده برق تبدیل شده و به دولت برق بفروشند و درامد کسب کنند.

نصب نیروگاه‌های خورشیدی در ادارات دولتی را اجرایی کنید

شهریار صابر، عضو شورای استان‌ها در انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ضمن اشاره به خاموشی‌های سال جاری و کمبود برق در کشور گفت: ما از سال ۱۳۹۸ در کارگروهی که برای نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ادارات دولتی تشکیل شد، پیگیر اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران(مصوب شهریور ۱۳۹۵) در خصوص الزام ادارات دولتی به نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده‌ایم که از این طریق ادارات فوق بتوانند بخش از برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند.

پیشنهاد کارگروه ما به نامزدهای ریاست جمهوری این است که مصوبه الزام ادارات دولتی به تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر را اجرایی کنند و فرهنگ سازی در این زمینه را از خود دولت آغاز کنند.

توسعه متوازن نیروگاه‌ها در سرفصل برنامه‌ دولت آینده قرار گیرد

حامد پیروزبخت عضو شورای استان‌ها در انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ضمن تقسیم نیروگاه‌های خورشیدی به چهار دسته نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس خانگی (Residential)، نیروگاه‌های تجاری (Commercial) ، نیروگاه‌های خورشیدی صنعتی (Industrial) و نیروگاه‌های بزرگ مقیاس زمینی (Utility Scale)، گفت: مجموعا حدود ۱۲ درصد از نیروگاه‌های نصب شده خورشیدی کشور مربوط به سایز زیر یک مگاوات بوده است که این نشان دهنده عدم توجه کافی به این مقیاس از نیروگاه است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که جهان به سمت نیروگاه‌های مقیاس کوچک در حرکت است و شاهد نصب میلیون‌ها نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس روی سقف خانه‌ها و واحدهای تجاری و صنعتی هستیم.

وی خواستار توجه وزارت نیرو به همه انواع نیروگاه های خورشیدی شد تا شاهد توسعه متوازن این نیروگاهها در کشور باشیم.

توسعه انرژی های تجدیدپذیر و تولید داخل تجهیزات را در دستور کار دولت خود قرار دهید

سعید شریعتی راد عضو شورای استان های انجمن خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری گفت کشور ایران پتانسیل زیادی برای تولید داخل تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر دارد. نیروهای متخصص و تحصیل کرده فراوان که در ایران وجود دارند، در صورت ایجاد بازار مناسب در کشور، می‌توانند در شرکت‌های دانش بنیان به تولید تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر بپردازند و با توجه به بازار مناسب در کشورهای همسایه، تولیدات کشور ما به کشورهای همسایه نیز می تواند صادر شود.

توسعه دانش بنیان و استارتاپ‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر را در هدف گذاری کنید

محمد حسن غفوری، عضو شورای استان‌های انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از زمینه‌های انقلاب صنعتی چهارم دانست و ادامه داد: دانش‌های نوین مانند هوش مصنوعی، بلاک چین (زنجیره بلوکی)، اینترنت اشیا بسرعت در این زمینه در حال گسترش هستند و اگر ایران می‌خواهد در این زمینه‌ها عقب نماند، باید به سرعت خود را به قافله کشورها برساند.

وی یادآور شد: با توجه به فارغ التحصیلان بسیار قوی از دانشگاه‌های کشور، می‌توانیم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز همانند نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی، به یکی از کشورهای پیشرو جهان تبدیل شویم و از نعمت خدادادی خورشید و باد که در کشور به وفور وجود دارد، برای توسعه دانش و همچنین ایجاد شرکت‌های قوی و کسب و کارهای نوین بهره ببریم.

موسوی خاطر نشان کرد: لذا نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها را نباید در این زمینه ها فراموش کنیم و اگر می‌خواهیم دانش خود را تجاری سازی و مبدل به کسب و کارهای موفق کنیم و در سال‌های اینده شاهد شکل‌گیری شرکت‌های قوی در این زمینه باشیم، نه تنها به دانش، بلکه به زیست بوم (اکوسیستم) کارآفرینی توجه شود.